انتشار این مقاله


آفتاب سوختگی: کمک‌های اولیه

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی را تنها در عرض چند ساعت پس از در معرض آفتاب قرار گرفتن تجربه خواهید کرد.

اگر  دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی را تنها در عرض چند ساعت پس از در معرض آفتاب قرار گرفتن تجربه خواهید کرد. پوست آسیب دیده دردناک، قرمز و متورم خواهد بود. در بعضی موارد ممکن است تاول زده شود. شما همچنین ممکن است سردرد، تب و تهوع را تجربه کنید.


مقاله مرتبط: کمک‌های اولیه ۲۴: آفتاب‌سوختگی


 

اگر آفتاب سوختگی دارید…


برای تسکین آفتاب سوختگی، این مراحل را انجام دهید:

  • پوست را خنک کنید- حوله‌ای تمیز را با آب سرد مرطوب کرده و روی پوست آسیب دیده قرار دهید. یا یک دوش خنک بگیرید.
  • از یک مرطوب کننده، لوسیون یا ژل استفاده کنید- لوسیون آلوئه ورا  یا ژل یا لوسیون کالامین ممکن است التیام بخش و تسکین دهنده باشد.
  • برای جلوگیری از دهیدراته شدن ، آب مصرف کنید.
  • تاول‌های کوچک را نترکانید (آن‌هایی که بزرگتر از ناخن کوچک شما نیستند). اگر تاول‌ها بترکند، به آرامی محل را با صابون و آب خنک تمیز کنید، یک پماد آنتی بیوتیکی را اعمال کنید، و زخم را با یک باند گاز نچسب بپوشانید. اگر راش تولید شود، استفاده از پماد را متوقف کنید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
  • برای کاهش ناراحتی و تورم آفتاب سوختگی، از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و غیره) استفاده کنید- برخی از داروهای تسکین دهنده آفتاب سوختگی ژل هستند.
  • پس از بهبود آفتاب سوختگی از بیشتر در معرض نور آفتاب قرار گرفتن بپرهیزید.
  • اگر آفتاب سوختگی شدید باشد، یک کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه را اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهبود آفتاب سوختگی چقدر طول می‌کشد؟


 

 برای تاول‌های بزرگ، مانند آن‌هایی که پشت و کمر را پوشش می‌دهند، مراقبت‌های پزشکی را دنبال کنید. تاول‌های بزرگ بهتر بهبود می‌یابند زیرا آن‌ها به ندرت به حال خود رها می‌شوند. اگر درد افزاینده ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، تب ، لرز و یا علائم عفونت ، مانند تاول‌هایی با رگه‌های چرکی یا قرمز، تجربه کردید به دنبال کمک پزشکی باشید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید