انتشار این مقاله


آیا عفونت HPV باعث ایجاد سرطان در مردان می‌شود؟

بله، اما خطرات خاص آن برای مردان متفاوت است.

بله، اما خطرات خاص آن برای مردان متفاوت است. عفونت HPV بسیار رایج است، اما معمولا در هیچ یک از جنس‌ها علائم یا نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند. با این وجود برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند.

اغلب سیستم ایمنی بدن، ویروس را بدون درمان طی دو سال از بین می‌برد. اما تا زمانی که ویروس از بین نرفته است، می‌توانید آن را به شرکای جنسی خود انتقال دهید.


مقاله مرتبط: واکسن HPV در کاهش آمار عفونت‌ های مستعد کننده سرطان موفق ظاهر شده است


 

برخی از انواع HPV، که به عنوان انواع پر خطر شناخته می‌شوند، ممکن است باعث عفونت مکرر شوند. و این عفونت‌ها همان‌هایی هستند که به تدریج به سرطان تبدیل می‌شوند. HPV می‌تواند سرطان‌های آلت تناسلی زنانه، مهبل (واژن)، آلت تناسلی مردانه، حنجره و پشت دهان و قسمت فوقانی گلو (oropharynx) را ایجاد کند.

مردان مبتلا به اچ آی وی – ویروسی که باعث ایدز می‌شود – و مردان دارای رابطه جنسی با مردان دیگر، در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی و گلو مرتبط  با عفونت HPV بیشتری هستند. اخیرا، به ویژه در مردان، سرطان‌های Oropharyngeal  در حال افزایش است.


مقاله مرتبط: تاییدیه جدید واکسن HPV برای بزرگسالان تا ۴۵ سالگی. آیا باید آن را بزنند؟


 

مردان می‌توانند از آن نوع HPV که باعث زگیل‌های تناسلی و سرطان مقعد می‌شوند، از طریق واکسن HPV جلوگیری کنند. واکسن HPV در ابتدا توسط اداره غذا و داروی آمریکا به عنوان یک واکسن سرطان دهانه رحم برای دختران و زنان جوان مورد تایید قرار گرفت و اکنون نیز برای جلوگیری از سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی زنانه و واژن مورد تایید قرار گرفته است.

این واکسن‌ها برای مردان ۹ تا ۲۶ ساله توصیه می‌شود. اداره غذا و داروی ایالات متحده اخیرا استفاده از Gardasil ۹ برای مردان و زنان سنین ۹ تا ۴۵ ساله را تایید کرده است. بهترین زمان برای دریافت واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی است. اگر چه این واکسن‌ها هنوز برای پیشگیری از سرطان آلت تناسلی و سرطان رحم وابسته به HPV هنوز تایید نشده است، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این واکسن‌ها ممکن است برای جلوگیری از این سرطان‌ها نیز موثر باشد.

همچنین می‌توانید خطر ابتلا به HPV را با استفاده از کاندوم  درهر بار رابطه جنسی، پایین بیاورید، هرچند باز هم ممکن است از مناطقی که خارج از محدوده کاندوم  و در معرض عفونت HPV  قرار دارند، مبتلا شوید. بنابراین استفاده از کاندوم جایگزین واکسیناسیون HPV در افراد واجد شرایط برای واکسن نیست.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید