انتشار این مقاله


چگونه چاپ سه بعدی به دانشمندان اجازه می دهد تا موهای جدیدی برای انسان رشد دهند

رشد موهای جدید برای افراد با استفاده از چاپ سه بعدی.

محققین دانشگاه کلمبیا راهی برای تقلید پوست سر انسان با استفاده از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی یافته‌اند که این امکان را فراهم می‌کند که موهای جدیدی برای افراد بتوانند رشد دهند. سپس می‌توان موهای جدید را بر سر افرادی که موهای خود را در اثر ریزش از دست داده‌اند پیوند زد.

عده‌ی زیادی در سراسر جهان ریزش مو را در شکل‌های مختلف تجربه می‌کنند که می‌تواند در اثر عوامل طبیعی و یا اثر جانبی برخی درمان‌های دارویی باشد. در بیشتر این موارد و به خصوص در افرادی که ریزش موهایشان ارثی و طبیعی است، این روند قابل برگشت نیست.

مطالعات نشان داده‌اند که ریزش مو می‌تواند بر روی تصور از خود و کیفیت زندگی مردان و زنان تاثیر بسزایی داشته باشد، زیرا در بسیاری از فرهنگ‌ها موی طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با این وجود، گزینه‌هایی که برای درمان این افراد وجود دارد بگیر نگیر دارد و برخی از افراد نیاز به مداخلات درمانی بیشتری مانند کاشت مو دارند.

این روش متشکل از پیوند فولیکول‌های مو از یک قسمت بدن فرد به قسمت دیگر بدن او می‌باشد با این حال، گزینه‌های جدید و پایدارتری برای رشد موها دارند در دسترس قرار می‌گیرند.

برخی تحقیقات جدید بر روی استفاده از سلول‌های بنیادی تمرکز کرده‌اند تا با استفاده از آنان، موی طبیعی جدید برای افراد رشد دهند. اما آزمایشات بر استفاده از پوست موش به عنوان محیط کشت برای این سلول‌ها متکی هستند.

درحال حاضر، برای اولین بار تیمی از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک روشی برای رشد دادن موهای جدید انسان طراحی کرده‌اند. به‌جای استفاده از پوست، آنان از روش‌های پرینت سه بعدی استفاده کردند.

محققان توضیح می‌دهند که آزمایشات موفقشان اولین موردی بوده که بیش از یک راه داشته باشد. محققین توانستند موهای موش و رت را بدون وابستگی در آزمایشگاه رشد دهند اما در حصول این مهم در موهای انسان ناموفق بودند و با مشکل مواجه می‌شدند.

سلول‌های موش‌ها و رت‌ها به سمت ایجاد موهایی زیبا رشد کردند. اما به علت وجود دلایلی که نتوانستیم درکشان کنیم، موهای انسان در برابر انجام این روش مقاومت می‌کردند.

Angela Christiano (نویسنده دوم مقاله)

کاشت «دانه»ی موی جدید

Christiano و تیم این سوال را مطرح کردند که آیا می‌توان با ایجاد محیطی که موهای انسان به صورت طبیعی در آن شرایط رشد می‌کنند، رشد موهای جدید را در آزمایشگاه تحریک کرد یا نه.

اولین تلاش آنان ایجاد توده‌های کوچک سلولی و معلق کردنشان در داخل قطرات مایع بود. آنان سپس این تود‌ه‌ها را در بدن موش القا می‌کردند تا ببیند که آیا موی جدید رشد خواهد کرد یا نه. محققین از انجام این روش راضی نبودند چرا که با وجود این که برخی از توده‌های کاشته شده موهای جدید ایجاد می‌کردند، بعضی دیگر رشد نمی‌کردند.

بعد از آن تیم تصمیم گرفت که آزمایش را با استفاده از تکنیک‌های پرینت سه بعدی انجام دهد تا ببیند آیا می‌توانند یک محیط کوچک که بیشتر شبیه محیط طبیعی رشد فولیکول‌های موی انسان باشد ایجاد کنند یا نه. محققان پروسه را درکنار نتایج تحقیق در یک مقاله درNature Communications گزارش کردند.

Christiano و همکارانش با گسترش طرح‌هایی که نیم میلیمتر عرض داشتند به ایجاد طرح‌های پلاستیکی پایان دادند.

روش‌های ساخت قبلی قادر به ساخت چنین پرپجکشن‌های ظریفی نبودند و این کار با استفاده از نوآوری‌های روش پرینت سه‌بعدی بسیار تسهیل شد.

Hasan Erbil Abaci (نویسنده‌ی نخست مقاله)

پس از آن، محققان کار را به سمتی مدیریت کردند که در اطراف قالب، پوست انسان رشد کند. محققان فولیکول مویی را که از داوطلبین تهیه کرده ‌بودند را در محیط کشت قرار دادند و سلول‌های کراتین ساز را در بالای آن قرار دادند. سپس با افزودن انواع زیادی از فاکتورهای رشد، رشد را تحریک کردند.


بیشتر بخوانید:

آب پیاز چگونه به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟


این آزمایش موفقیت آمیز بود به صورتی که سلول‌های کاشته شده، فولیکول‌های موی انسان را ایجاد کردند که قادر به رشد به مو بود.

محققان خاطر نشان می‌کنند که این روش هنوز از ایده‌آل فاصله دارد. با این حال، این روش پتانسیل ایجاد یک منبع پایدار برای ساخت موهای طبیعی مورد نیاز برای کاشت و پیوند را دارد و با استفاده از آن می‌توان برای هرکس که به مو نیاز دارد مو تهیه کرد.

این روش می‌تواند دسترسی بیماران به ترمیم و تجدید موها را بیشتر کند. این افراد شامل ۳۰ میلیون زن در ایالات متحده که نازک شدن مو را تجربه می‌کنند و نیز مردانی که خط رویش موهایشان هنوز درحال عقب نشینی است می‌باشد. ترمیم مو دیگر به تعداد موهای اهداکننده بستگی نخواهد داشت.

Christiano

محققین خاطر نشان می‌کنند که رشد دادن موهای انسان در آزمایشگاه با استفاده از این روش می‌تواند در زمینه‌ی تحقیقات دارویی نیز بسیار کمک کننده باشد چرا که به محققان این اجازه را می‌دهد که داروهای جدید بسازند و داروهای جدید را با آزادی بیشتری آزمایش کنند.

آنچه که ما نشان داده‌ایم این است که می‌توانیم به صورت اساسی یک مزرعه‌ی مو ایجاد کنیم: شبکه‌ای از موها که به درستی طراحی و مهندسی شده‌اند و بنابراین می‌توانند مجدداً بر پوست سر همان شخص پیوند زده شوند.

Angela Christiano

درحالی که بیشتر محققانی که در این مطالعه شرکت داشتند هیچ منفعت رقابتی را گزارش نکردند اما Angela Christiano و Colin Jahoda مشخص کرده‌اند که از Rapunzel Bioscience وام دریافت کرده‌اند. Rapunzel Bioscience یک شرکت بیوتکنولوژی است که بر روی درمان‌های بازسازی پوست و مو سرمایه‌گذاری می‌کند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید