انتشار این مقاله


آیا یک داروی دیابت می‌تواند درمانی برای سرطان سینه تهاجمی باشد؟

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که یک داروی دیابت به نام متفورمین، به درمان سلول‌های بنیادی سرطان کمک می‌کند.

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که یک داروی دیابت به نام متفورمین، سلول‌های بنیادی سرطان را به نحوی تغییر می‌دهد که باعث می‌شوند این سلول‌ها راحت‌تر با شکل جدیدی از درمان، هدف‌گذاری شوند. این یافته‌ها می‌تواند به درمان سرطان سینه سه‌گانه منفی کمک کند؛ این فرم از سرطان، فرم تهاجمی سرطان سینه است.

سرطان سینه سه‌گانه منفی، فرمی تهاجمی از سرطان سینه است. این سرطان در افرادی که تشخیص آن را دریافت می‌کنند، دیدگاه خوبی را نسبت به آینده ایجاد نمی‌کند.

بیشتر فرم‌های سرطان سینه برای رشد و گسترش، به هورمون‌ها از جمله استروژن و پروژسترورن وابسته هستند. بنابراین هدف‌گذاری گیرنده‌های این هورمون‌ها، معمولا راه موفقی برای درمان را ایجاد می‌کند.

با این حال، بر خلاف این فرم‌های گسترده‌تر سرطان سینه، سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی فاقد گیرنده‌های هر سه هرومون است: گیرنده‌ی استروژن، گیرنده‌ی پروژسترون و گیرنده‌ی دوم فاکتور رشد اپیدرمال انسانی.

در نتیجه، معمولا پزشکان این فرم از سرطان سینه را برای هدف‌گذاری و درمان، دشوار می‌دانند. سرطان سینه سه‌گانه منفی تقریبا ۱۲ درصد کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و در ایالات متحده، این شکل از سرطان در خانم‌های سیاه پوست نسبت به خانم‌های سفید پوست، ۲ برابر شایع‌تر است.

مطالعات جدید، سلول‌های بنیادی سرطان را به عنوان هدف احتمالی در درمان سرطان سینه سه‌گانه منفی در نظر گرفته‌اند. به نظر می‌رسد سلول‌های بنیادی سرطان، کلید اصلی تشکیل و پیشرفت تومورهای سه‌گانه منفی باشند.

اکنون شاید محققان بتوانند راهی را بیابند که این سلول‌ها را ضعیف و تومورها را نسبت به درمان، آسیب‌پذیرتر کنند.

به ویژه، تیمی به رهبری  Jeremy Blaydes، یک محقق در موسسه‌ی زیست‌شناسی سلولی سرطان در دانشگاه Southampton در بریتانیا، دریافته است که داروی دیابت به نام متفورمین، متابولیسم سلول‌های بنیادی سرطان را تغییر می‌دهد؛ به نحوی که باعث می‌شوند این سلول‌ها راحت‌تر با شکل جدیدی از درمان، هدف‌گذاری شوند.

Blaydes و همکاران، جزئیات یافته‌های خود را در مجله‌ی Carcinogenesis بیان کرده‌اند.

این رویکرد جدید، سلول‌های سرطانی را تا ۷۶ درصد کاهش می‌دهد

معمولا سلول‌های بنیادی سرطان سینه، برای تولید انرژی لازم برای بقا و رشد خود، هم به اکسیژن و هم به قند (گلوکز) وابسته هستند.

با این حال در شرایط وخیم، این سلول‌ها می‌توانند متابولیسم خود را به گونه‌ای سازگار کنند که بیشتر از اکسیژن، به گلوکز وابسته باشد.

سلول‌های بنیادی سرطان (همانند همه‌ی سلول‌ها) می‌توانند از طریق فرآیند گلیکولیز، گلوکز را به واحدهای کوچک انرژی بشکنند.

در این مطالعه‌ی جدید، Blaydes و همکاران سلول‌های بنیادی سرطان سینه را با دوز پایینی از متفورمین درمان کردند؛ متفورمین دارویی است که باعث کاهش سطوح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

تیم پژوهشی، دوز پایینی از متفورمین را به مدت بیش از ۸ هفته بر روی کشت سلول‌های بنیادی سرطان سینه به کار برد. 

این کار، سلول‌های سرطان سینه را مجبور کرد تا حالتی از اعتیاد به گلوکز را در خود ایجاد کنند. سلول‌هایی که بیش از حد وابسته به گلوکز بودند، میزان گلیکولیز بیشتری نیز داشتند. هم‌چنین فعالیت پروتئینی به نام پروتئین متصل‌شونده به پایانه‌ کربوکسیل (CtBP) در آن‌ها بالاتر بود. CtBP ها نیز باعث تقویت رشد تومور می‌شوند.

تغییر دادن متابولیسم سلول‌های سرطانی به این طریق، باعث شد این سلول‌ها در برابر داروهای مهارکننده‌ی CtBP ها آسیب‌پذیرتر شوند.

به طور کلی، اعمال متفورمین بر روی سلول‌های سرطانی و سپس خاموش کردن ژن‌های CtBP با استفاده از مهارکننده‌های CtBP، رشد سلول‌های سرطانی را تا ۷۶ درصد کاهش داد.

Blaydes توضیح می‌دهد:

کار ما نخستین دید را به ما می‌دهد که چگونه تغییر متابولیسم، می‌تواند رفتار سلول‌های بنیادی سرطان سینه را تغییر دهد و اهداف جدیدی را برای درمان آشکار کند.

او ادامه می‌دهد:

ما به تازگی در حال وارد شدن به این حیطه از مطالعات هستیم.

اکنون ما باید مهارکننده‌های CtBP را به عنوان داروهای سرطان سینه گسترش دهیم. ما امیدواریم این دستاورد، منجر به گزینه‌های درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه شود؛ بیمارانی که بیش از همه به این درمان نیازمندند.

 Jeremy Blaydes

 در ادامه، محققان قصد دارند مهارکننده‌های CtBP را بیشتر بهبود دهند و ترکیب‌های متنوعی از متفورمین و مهارکننده‌های CtBP را آزمایش کنند تا گسترش سرطان‌های سینه‌ی سه‌گانه منفی را متوقف کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید