انتشار این مقاله


در دوران قاعدگی چه بخوریم؟

رژیم غذایی در تسکین دردهای قاعدگی بسیار مهم است.

هیچ فرمولی نمی‌تواند مشخص کند که در دوران پریود چه میزان درد خواهید کشید. برخی‌ها آن‌قدر خوش‌شانس هستند که هیچ علائم و آزار و اذیتی در این دوره احساس نمی‌کنند و برخی به سختی می‌توانند از تخت خواب بیرون بیایند و به کارهای روزمره‌شان برسند. اما رژیم غذایی در تسکین دردهای قاعدگی بسیار مهم است. باور بکنید یا نه غذایی که می‌خورید در رفع درد، کاهش تورم و نفخ و تغییرات خلقی شما تأثیر به سزایی دارد.

در دوران پریود چه چیز بخوریم

ماهی سالمون

ماهی سالمون به طور کلی غذای سالم و مقوی محسوب می‌شود، اما با خاصیت تسکین دردهای پریود نقش آن در این دوره پررنگ‌تر جلوه می‌کند. اسید چرب امگا-۳ موجود در این ماهی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود در کاهش انقاباضات رحم و کاهش دردهای قاعدگی مؤثر واقع می‌شود. سوشی یا نوع سرخ شده‌ی آن، هیچ فرقی نمی‌کند در هر صورت مفید است و هم‌چنین به دلیل غنی بودن از پروتئین و ویتامین‌های گروه B، غذایی که می‌خورید انرژی زیادی در اختیار شما خواهد گذاشت.

موز

اگر حرکات روده‌ای‌تان در این دوره به هم می‌خورد و اسهال می‌شوید، موز کمک‌کننده خواهد بود. موز غنی از منیزیوم، پتاسیم و فیبر بوده و ضمن اصلاح حرکات روه، تنگی خلق‌تان را نیز برطرف خواهد کرد. منیزیوم موجود در آن شل‌کننده‌ی عضلات بوده و در تسکین دردهای پریود مؤثر است.

شکلات تلخ

شکلات بهترین ماده‌ی غذایی دوران پریود است. اما لازم است به خاطر داشته باشید که استفاده از شیرینی‌ها و شکلات‌های فراوری شده‌ی غنی از شکر در این دوره مناسب نیست. توصیه می‌شود تا از شکلات تلخ طبیعی و غیرفراوری‌شده استفاده کنید.

چرا زمان پریود تمایل‌مان برای خوردن شکلات افزایش می‌یابد؟

شکلات با ترشح اندورفین و سروتونین در بهبود افسردگی و خوب کردن حال‌تان به طور کلی مفید است. در واقع شکلات بهترین همدم برای زمان افسردگی محسوب می‌شود. وقتی شکلات می‌خورید، حال و اوضاع بدن بهتر می‌شود و همین بهتر شدن حال‌تان تمایل را برای خوردن شکلات بیشتر می‌کند و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.

بروکلی

بروکلی در از میان بردن خستگی دوران پریود بسیار مؤثر است.  راهکارهای مختلفی برای پختن بروکلی وجود دارد می‌توانید آن را آبپز کنید، سرخ‌کنید، کبابی کنید یا حتی اسموتی درست کنید و از آن لذت ببرید. فیبرها و آهن موجود در بروکلی در رفع یبوست و تأمین آهنی که طی خون‌ریزی در این دوره از دست می‌دهید بسیار مؤثر است.

بروکلی غنی از فیبر بوده و ضمن رفع نفخ، حرکات روده‌ای را نیز اصلاح می‌کند. منیزیوم و پتاسیم فراوان بروکلی در رفع علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار مؤثر هستند. با این حال به هنگام مصرف زیاد از نمک استفاده نکنید.

پرتقال

مصرف پرتقال در رفع علائم قاعدگی بسیار مؤثر است. این ماده‌ی غذایی در صورت غنی شدن با ویتامین D همراه با کلسیم موجود در آن برای رفع اضطراب و افسردگی مفید خواهد بود. در صورت مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D، انقباضات و دردهای قاعدگی کاهش یافته و علائم افسردگی نیز برطرف می‌شود. پرتقال هم‌چنین غنی از فیبر بوده و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. هم‌چنین این ماده‌ی غذایی شکر طبیعی فراوانی دارد و جایگزین مناسبی برای شیرینی‌های فراوری شده خواهد بود.

هندوانه، انجیر و آلو

شکر طبیعی این مواد غذایی، جبران مناسبی برای تمامی انرژِی از دست رفته زمان پریود است. این میوه‌ها غنی از ویتامین بوده و نفخ را تسکین می‌بخشند. بیشتر حجم هندوانه را آب تشکیل می‌دهد که در تأمین آب بدن و بهبود حال‌تان بسیار مفید خواهد بود.

لیمو

در میان مرکبات، لیمو ترش و لیمو شیرین در بهبود خلق و نفخ مؤثر بوده و غنی از ویتامین و فیبر هستند. مرکبات آب فراوانی دارند که به جذب مواد مغذی در آن‌ها کمک می‌کند. اگر در دوران پریود تهوع و خستگی، اعصابتان را خورد کرده است، یلک لیوان آب لیمو یا اسموتی مرکبات مختلف سریعا علائم را برطرف خواهد کرد و حال‌تان را بهتر می‌کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ از جمله سالم‌ترین غذاها هستند. سفیده‌ی تخم‌مرغ غنی از آهن، ویتامین‌های محلول در چربی، اسیدهای چرب ضروری و پروتئین‌ها است که تمامی موارد شمرده شده برای رفع علائم دوران قاعدگی مفید هستند. با این حال کسانی که معده‌ی حساسی دارند، تخم‌مرغ کاملا آب‌پز شده نفخ و سوزش سر دل را ممکن است ایجاد کند. برای رفع علائم پریود لازم است روزانه تخم‌مرغ مصرف کنید اما تخم‌مرغ‌های کاملا آب‌پز به دلیل نفاخ بودن، زیاد توصیه نمی‌شود.

دمنوش بابونه

نه تنها باعث تسکین اعصاب خواهد شد بلکه در کاهش انقباضات رحم نیز مؤثر است. دمنوش بابونه از شدت انقباضات پریود می‌کاهد و استرس و ناراحتی ناشی از آن را کاهش خواهد داد که به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابید.

در دوران پریود چه چیز نباید بخوریم؟

درطول پریود، بالانس هورمونی بدن به هم می‌خورد و بدن در حال از دست دادن خون است. باید از غذاهایی استفاده کنید که غنی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، پروتئین و فیبر باشد.

مواد غذایی فراوری‌شده

غذاهایی که مواد شیمیایی زیادی دارند مثل غذاهای کنسروی، فست فود و لبنیات، نفاخ هستند و باعث می‌شوند تا اب زیادی در بدن باقی بماند. این غذاها حاوی میزان زیادی نمک هستند که نه تنها در زندگی روزمره مصرف زیاد آن مضر است در دوران پریود ضرر آن چند برابر خواهد بود.

شیرینی و تنقلات

تمام شکر و شیرینی که دلتان می‌خواهد را می‌توانید با خوردن میوه در این دوره تأمین کنید و نیازی به تنقلات سوپرمارکت ندارید. این تنقلات نه تنها مواد مغذی لازم را ندارند بلکه باعث نفخ نیز خواهند شد. درست است که پس ا خوردن این تنقلات یکهو حالتان بهتر خواهد شد اما به همان سرعت نیز مودتان افت می‌کند و احساس بدتری از دفعه‌ی اول خواهید داشت.

الکل

نوشیدن الکل در طول دوران ۵ تا ۷ روزه‌ی پریود اصلا مجاز نیست. خون‌ریزی در دوران پریود باعث کاهش فشار خون می‌شود و عوارض جانبی ناشی از مصرف الکل در این دوره خطرناک‌تر نیز خواهد بود. در طول پریود به اندازه‌ی کافی احساس خستگی می‌کنید و نوشیدن الکل تنها حالتان را بدتر خواهد کرد. هم‌چنین باعث افزایش خون‌ریزی و ترشحات قاعدگی می‌شود.

غذاهای پر ادویه

به خصوص در صورتی که پریودهای دردناک با خون‌ریزی شدیدی دارید و بیشتر احساس خستگی می‌کنید، مصرف غذاهای تند، نفاخ بوده و باید در زمان پریود از آن‌ها پرهیز شود.

با این حال اگر خوردن این نوع غذاها مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند، مصرف آن‌ها منعی ندارد. فلفل ماده‌ی غذایی ضد سرطان است و تنها زمانی مفید محسوب می‌شود که خوردنش، دستگاه گوارش‌تان را بر هم نزند.

زعفران، هل، گشنیز و رازیانه برای دستگاه گوارش مفید بوده و در تسکین علائم PMS مؤثر هستند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید