انتشار این مقاله


آیا نوشیدن الکل در افراد مسن، طول عمر را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن الکل در افراد مسن، شاید بتواند ریسک مرگ را کاهش دهد. اما دانشمندان درباره‌ی تحقیقات خود محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و اعتقاد دارند که تحقیقات بیشتری نیاز است. شک و تردیدها درباره‌ی فواید الکل ادامه دارد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف محدود الکل طول عمر را افزایش می‌دهد و […]

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن الکل در افراد مسن، شاید بتواند ریسک مرگ را کاهش دهد. اما دانشمندان درباره‌ی تحقیقات خود محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و اعتقاد دارند که تحقیقات بیشتری نیاز است.

شک و تردیدها درباره‌ی فواید الکل ادامه دارد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف محدود الکل طول عمر را افزایش می‌دهد و از قلب حفاظت می‌کند. در عین حال بعضی دیگر این فواید را رد می‌کند.

این گونه استدلال می‌شود که مطالعات قبلی ناقص است و اشاره‌ای به مصرف الکل محدود نشده‌است. برای مثال بعضی تحقیقات نشان داده که مصرف کم تا متوسط الکل از سکته‌ی قلبی در زنان جلوگیری می‌کند. در تحقیقاتی دیگر، این فایده را به رزوراترول(resveratrol) و بعضی مواد موجود در الکل قرمز نسبت می‌دهند. مصرف متوسط الکل-۲تا ۷ لیوان در هفته- ممکن است از افسردگی جلوگیری کند در حالی که مصرف بیش از اندازه‌ی آن، ریسک افسردگی را بالا می‌برد. نتایج مختلفی درباره‌ی فواید الکل برای قلب و عروق بدست آمده‌است و به نوع الکل بستگی دارد. اما بیشتر شرکت‌کنندگان در این تحقیقات افراد سالمی بودند که لایف استایل سالمی داشتند و رژیم غذایی سالمی مصرف می‌کردند. به همین دلیل مشخص کردن نقش دقیق الکل در این تحقیقات دشوار است.به‌علاوه این که عادت نوشیدن افراد با گذشت زمان تغییر می‌کند. به همین دلیل تعیین اثرات الکل دشوار است.

محققان هشدار می‌دهند که هیچ یک از این اطلاعات در حدی نیست که به کسی پیشنهاد نوشیدن الکل بدهد.

تحقیق گسترده‌ای که درباره‌ی مصرف الکل و ارتباط آن با خطر مرگ در آمریکا صورت گرفت، به مدت ۱۶سال به طول انجامید. در این تحقیق حدود هشت هزار فرد مسن شرکت کرده‌بودند که متولدین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۱ بودند و در سال ۱۹۹۲ در این تحقیق ثبت‌نام کرده‌بودند.

محققان تمام اطلاعات مربوط به عادات نوشیدن افراد را جمع‌آوری و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴ هر دوسال یک‌بار یا هر سال افراد را فالوآپ می‌کردند.

در این تحقیق، محققان افراد را به پنج دسته تقسیم کردند:

کسانی که در طول عمر خود الکل مصرف نکردند، کسانی که اخیرا دیگر الکل مصرف نمی‌کنند، مصرف‌کنندگان متوسط، مصرف‌کنندگان بیش از اندازه، کسانی که گاهی اوقات مصرف می‌کنند.

کسانی که در مصرف الکل زیاده‌روی می‌کنند، افرادی‌اند که روزی بیش از دو یا سه لیوان مصرف می‌کنند. مصرف کنندگان متوسط کسانی‌اند که حدود یک تا دو لیوان در یک یا طی چند روز از هفته مصرف می‌کنند. کسانی که گاهی الکل مصرف می‌کنند، کسانی‌اند که دو یا سه لیوان در یک روز از هفته مصرف می‌کنند.

کسانی که گاهی الکل مصرف می‌کردند یا مصرف‌کنندگان متوسط الکل، نسبت به سایر گروه‌ها میزان مرگ و میری کمتری داشتند. برعکس، کسانی که قبلا الکل مصرف می‌کردند اما در طی تحقیق دیگر الکل مصرف نکردند، بیشترین مرگ و میر را داشتند. اما بعضی از دانشمندان، این موضوع را این گونه توجیه می‌کنند که افراد زمانی که سلامتی خود را از دست می‌دهند، از مصرف الکل پرهیز می‌کنند.

نویسنده‌ی مقاله اذعان دارد که افراد باید این نتایج را محتاطانه تفسیر و استدلال کنند. برخی از عوامل ناشناخته که می‌توانند نتایج تحقیق را تحت تاثیر قرار دهند نیز هنوز شناسایی نشده‌اند و تحقیقات بیشتری نیاز است.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید