انتشار این مقاله


تصویربرداری مغزی ممکن است برای تشخیص نوجوانان در خطر سوء استفاده در مصرف الکل کمک کند

طبق مطالعه تصویربرداری تمام مغز که در eLifeگزارش شده است نوجوانان با مقدار زیادی از ماده خاکستری در مغز در سن ۱۴ سالگی به احتمال زیاد مصرف الکل را در طول پنج سال بعدی افزایش می دهند.

طبق مطالعه تصویربرداری تمام مغز که در eLifeگزارش شده است نوجوانان با مقدار زیادی از ماده خاکستری در مغز در سن ۱۴ سالگی به احتمال زیاد مصرف الکل را در طول پنج سال بعدی افزایش می دهند.

یافته‌ها ممکن است به دانشمندان برای فهم اینکه چه چیزی باعث می شود بعضی از نوجوانان در اختلال مصرف الکل آسیب پذیرتر باشند، کمک کند. این یافته ها همچنین میتوانند درشناسایی نوجوانانی که در خطر فزاینده مصرف بیش از اندازه الکل هستند، کارساز بوده وامکان مداخلات اولیه را برای محدود ساختن مصرف الکل فراهم نمایند.        

سر مولف آقای Simone Kuehn، پروفسور Neural Plasticity در مرکز پزشکی Hamburg-Eppendorf و رئیس گروه در مرکز Lifespan Psychologyموسسه ماکس پلنک برای توسعه انسانی می گوید:”نوجوانی دوران آسیب پذیری بحرانی برای بوجود آمدن عادات نوشیدن الکل است که ممکن است تبعات قابل ملاحظه‌ی بعدی در زندگی، ازجمله اعتیاد به الکل را رقم بزند. در طی این دوره، نوجوانان در معرض تغییرات بحرانی مغز قرار دارند و خیلی از رفتارها جدید را اتخاذ می کنند. بنابراین این دوره زمان مهمی برای مداخله بشمار می رود.”

مطالعات قبلی پیشنهاد کرده اند که تفاوت در بخش های خاصی از مغز در اوایل نوجوانی ممکن است بعضی از افراد نوجوان را آسیب پذیرتر از نظرابتلا به اعتیاد نماید . Kuehn و همکارانش با استفاده از تصویربرداری MRI پا را فراتر گذاشته و بدنبال تفاوت ها در تمامی نواحی مغز بودند تا بلکه بتوانند استفاده فزاینده از الکل (در نوجوانان) را در پنج سال آتی پیش بینی نمایند.

آنها تصاویر دارای جزئیات مغز ۱۸۱۴ نوجوان سالم ۱۴ ساله شرکت کننده در پروژه IMAGEN، که یک مطالعه وسیع نوجوانان اروپایی است را بررسی کردند، و خودگزارشی شرکت کندگان در مطالعه در خصوص عادات های الکل نوشیدن در سنین ۱۴، ۱۶ یا ۱۷ و ۱۹ را مقایسه کردند. آنها برای تبدیل تصاویر به مکعب های سه بعدی کوچک، که واکسل (voxel) نامیده می شود، از کامپیوتراستفاده کردند و مدل هایی بر اساس این داده ها برای پیش بینی تغییرات در عادات مصرف الکل نوجوانان در طی زمان بوجود آوردند.  

مدلها نشان دادند که نوجوانان با ماده خاکستری بیشتر در هسته دم دار مغز، منطقه ای از مغز که با یادگیری مرتبط است، و مخچه چپ، که با تفکر و حرکت مرتبط است، دارای شانس بالاتری در افزایش عادات مصرف در طی زمان را دارند.

تفاوت های مشابه مغزدر نوجوانان با رشد اختلالات روانپزشکی در سال های آتی زندگی مرتبط است. این مورد این ایده را که تفاوت های ساختاری در مغز ممکن است به اختلالات روانی و سوء استفاده مواد کمک کند را تقویت می کند. ولی علت این تفاوت ها هنوز مشخص نیست. با این حال، Kuehn اشاره می کند که میزان ماده خاکستری مغز درطول کودکی رشد می کند و در نوجوانی، زمانیکه اتصالات غیر ضروری مغز بنوعی هرس می شوند، به حداکثر می رسد.  

Kuehn نتیجه گیری می کند که:” نتایج ما ممکن است نشانگر کند شدن این فعالیت هرس کردن یا بیش تولیدی ارتباطات مغز باشد. پژوهش های آینده مستلزم استفاده از تکنیک های تصویربرداری چندگانه عصبی است تا در تهیه پاسخ به این سوال کمک کننده باشد.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید