انتشار این مقاله


دارویی جدید برای تسکین میگرن حاد

نتایج کارآزمایی بالینی یک داروی جدید آشکار کرد که این دارو می‌تواند سردرد و سایر علائم میگرن را حذف کند.

افرادی که میگرن حاد را تجربه می‌کنند، ممکن است به زودی با یک داروی جدید تسکین یابند. نتایج کارآزمایی بالینی یک داروی جدید آشکار کرد که این دارو می‌تواند سردرد و سایر علائم میگرن را حذف کند.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن حاد، متکی به “تریپان‌ها” هستند؛ تریپان‌ها دسته‌ای از داروها هستند که مصرف آن‌ها از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است. با این حال، تریپان‌ها نمی‌توانند به تسکین همه‌ی افراد کمک کنند و برخی افراد به خاطر عوارض جانبی این داروها، نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند.

تریپان‌ها باعث فعال شدن گیرنده‌های سروتونین می‌شوند؛ این اثر باعث کاهش التهاب و تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. از آن جایی که این داروها باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شوند، برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی یا افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری‌ها به سر می‌برند، مناسب نیستند.

داروی موجود در این مطالعه، rimegepant، متعلق به نسل جدیدی به نام gepant ها است؛ این داروها متفاوت با تریپان‌ها عمل می‌کنند.

gepant ها از طریق مسدود کردن گیرنده‌ی پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) عمل می‌کنند؛ CGRP یک پروتئین کوچک است که بدن در جریان میگرن آن را آزاد می‌کند.

یک مقاله‌ی جدید در مجله‌ی New England Journal of Medicine بیان‌کننده‌ی یک کارآزمایی فاز ۳ وسیع است که در آن، rimegepant در مقایسه با دارونما برای درمان میگرن حاد، به طور چشمگیری موثرتر عمل می‌کند.

نویسنده‌ی نخست مطالعه، Richard B. Lipton، پروفسور و دارای کرسی معاونت نورولوژی در کالج پزشکی Albert Einstein در نیویورک می‌گوید:

برای اولین بار در حدود ۳ دهه‌ی اخیر، افراد مبتلا به میگرنی که با داروهای موجود درمان نمی‌شوند، ممکن است گزینه‌ی جدیدی برای تسکین یافتن در طی حمله‌های میگرنی داشته باشند.

کارآزمایی وسیع برای داروی جدید میگرن

افراد مبتلا به میگرن، حمله‌های راجعه‌ی سردرد را تجربه می‌کنند. سایر علائم از جمله تهوع، حساسیت به نور و صدا نیز ممکن است رخ دهد. زمانی که این بیماری ایجاد می‌شود، معمولا تا پایان عمر ادامه می‌یابد.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، محققان تخمین زدند که بیش از ۱ بیلیون نفر یا در واقع ۱۴-۱۲ درصد جمعیت جهان، سردرد میگرنی را در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده‌اند.

سردردهای میگرنی به اندازه‌ی سردردهای تنشی شایع نیستند؛ ولی این سردردها مسئول از دست رفتن سال‌های بیشتری از زندگی به خاطر ناتوانی هستند. زیرا ماهیت این این سردردها شدیدتر است.

از بین افرادی که تحت تاثیر میگرن هستند، ۷۵ درصد آن‌ها حداقل یک بار در ماه دچار میگرن می‌شوند و ۵۰ درصد آن‌‌ها در طی حمله میگرن به شدت آسیب می‌بینند. حمله میگرن می‌تواند بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

این کارآزمایی فاز ۳، ایمنی و اثربخشی rimegepant را در بزرگسالان مبتلا به میگرن حاد آزمایش کرد.

در ۴۹ مرکز کارآزمایی در سراسر ایالات متحده، محققان به طور تصادفی، بیش از ۱۰۰۰ زن و مرد مبتلا به میگرن را گروه‌بندی کردند تا قرص‌های rimegepant یا دارونما دریافت کنند. دارونما از لحاظ ظاهری مشابه قرص‌های rimegepant بود. این کارآزمایی دو سویه کور بود؛ به این معنی که نه شرکت‌کنندگان و نه تجویزکنندگان دارو نمی‌دانستند که چه کسی دارونما و چه کسی rimegepant دریافت کرده است.

محققان به شرکت‌کنندگان اینگونه دستورالعمل دادند که قرص‌ها را در زمان حمله‌ی میگرن و هنگامی که درد آن‌ها متوسط یا شدید شد، مصرف کنند.

آن‌ها هم‌چنین از شرکت‌کنندگان خواستند تا به یک پرسش‌نامه‌ی الکترونیکی در مورد درد و علائم قبل از مصرف قرص تا ۴۸ ساعت بعد، پاسخ دهند.

پرسش‌نامه‌ها از شرکت‌کنندگان می‌خواست علائمی را از لیست انتخاب کنند که بیش از همه آن‌ها را رنج داده است. این لیست شامل علائمی از جمله تهوع، حساسیت به نور و صدای بلند بود.

تسکین علائم با عوارض جانبی حداقل

نتایج نشان داد ۱۹.۶ درصد از افرادی که قرص‌های rimegepant را مصرف کرده بودند، بعد از ۲ ساعت هیچ دردی نداشتند. این آمار در گروه افراد مصرف‌کننده‌ی دارونما، تنها ۱۲ درصد بود.

محققان دریافتند که این تفاوت از لحاظ آماری چشمگیر است؛ به این معنا که به احتمال زیاد، شانسی و تصادفی نبوده است.

به علاوه، ۳۷.۶ درصد از شرکت‌کنندگان گروه rimegepant، دو ساعت پس از مصرف قرص‌ها شاهد تسکین آزاردهنده‌ترین علائم بودند. در حالی که این آمار در گروه دارونما، ۲۵.۲ درصد بود.

شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو، تهوع و عفونت مجاری ادراری بود. محققان هیچ گونه عوارض جانبی قلبی-عروقی را مشاهده نکردند.

دکتر Lipton نتیجه گرفت:

این نتایج تایید می‌کند که مکانیزم عمل rimegepant (مسدود کردن مسیر CGRP)، به طور موثری درد و علائم مرتبطی را که در طی حمله‌های میگرنی حاد رخ می‌دهد، تسکین می‌دهد.

شرکت داروسازی Biohaven (توسعه‌دهندگان rimegepant) حمایت مالی این کارآزمایی را بر عهده داشتند. آن‌ها منتظر هستند تا سازمان غذا و دارو (FDA) این دارو را برای درمان میگرن حاد تایید کند.

به عنوان کسی که مسدودکننده‌های CGRP را بیش از یک دهه مطالعه کرده است، از اینکه فواید آن را در یک کارآزمایی بالینی وسیع به تایید رسانده‌ام، خوشحالم.

دکتر Richard B. Lipton
مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید