انتشار این مقاله


تغییرات مو طی پریود

پوست و کف سر با توجه به سطح هورمون‌های بدن تغییراتی خواهند داشت.

  • ترشح چربی در اثر تغییرات هورمونی در دوارن قاعدگی افزایش می‌یابد.
  • وضعیت موها در برهه‌های مختلف زندگی تغییر می‌یابد. 
  • موها به طور متوسط سالانه ۱۵ سانتی‌متر و ماهانه ۱.۲۵ سانتی‌متر رشد دارد.

از آن جایی که چربی مترشحه از همان محل رویش مو بیرون می‌ریزد به همین دلیل مو و پوست اطراف آن چرب خواهد بود.

ترشح چربی وابسته به هورمون‌ها است. معمولا ترشح چربی در زمان بلوغ افزایش می‌یابد و در میان سنین ۱۵ الی ۳۵ سال بیشترین ترشح را دارد. استروژن نیز در سطوح بالای هورمون، باعث کاهش ترشح چربی می‌شود. افرادی که پوست چرب دارند ترشح چربی در دوره‌ی پیش از قاعدگی و در زمان قاعدگی افزایش می‌یابد و هم‌چنین در هفته‌ی دوم چرخه کم‌ترین میزان ترشح را دارد.

برخی داروهای پیشگیری از بارداری که حاوی پروژسترون بوده و ترشح آندروژن را کاهش می‌دهند موجب کاهش ترشح چربی و بهبود وضعیت موها خواهند شد.

تغییرات موها در طول بارداری، یائسگی و کیست تخمدان

در طول بارداری، موها پرپشت خواهند شد. این از آن جهت است که میزان ریزش موها در طول این دوره کاهش خواهد یافت. بارداری موجب خواهد شد تا رشد موها بیشتر از حالت معمول باشد. پس از زایمان، ریزش مو افزایش خواهد یافت. با وجود این‌که میزان ریزش مو شدید به نظر خواهد آمد اما جای نگرانی نیست.

در طول بارداری ضخامت موها نیز افزایش خواهد یافت.

رشد موها در طول دوران پیش‌یائسگی با تغییر سطح هورمون‌های جنسی، تغییر خواهد یافت. در برخی ریزش موها به فرم زنانه شایع خواهد بود (در این فرم از ریزش مو، فرق سر تغییر نخواهد کرد اما اطراف آن کم‌پشت بوده و ریزش خواهد داشت.). رویش موهای زائد در نیمی از زنان یائسه شایع است.

یکی از دلایل دیگر پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان وجود کیست تخمدان است. طی یائسگی و کیست تخمدان سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) افزایش می‌یابد و باعث افزایش ضخامت مو، تیره‌تر شدن و افزایش ترشح چربی می‌شود.

چه میزان تغییر طبیعی است؟

وضعیت موهای هر کس منحصر بفرد است. رنگ، اندازه، ضخامت و حالت موهای هر کس نسبت به شخص دیگر متفاوت است و چیزی به نام حالت نرمال برای تمامی افراد وجود ندارد. دلایل بسیاری به غیر از هورمون‌ها در وضعیت موها تأثیرگذارند که می‌توان به عوامل محیطی (دود، آلودگی و قرارگیری در معرض امواج فرابنفش)، محصولات مراقبت از مو، مدل موها، رنگ مو، سوء مصرف محصولات مو، شستشوی نامنظم، شانه کردن خشن، استفاده بیش از حد از سشوار داغ برای تغییر مدل مو و خشک کردن موها. 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید