انتشار این مقاله


سرماخوردگی می‌تواند انقلابی در درمان سرطان مثانه ایجاد کند!

استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان، از مدت‌ها قبل مورد توجه محققان پزشکی بوده است.

درمان‌های کنونی برای برخی از انواع سرطان، به اندازه‌ای که محققان در ابتدا امیدوار بودند، کارآمد نیستند. ولی یک درمان جدید مبتنی بر ویروس، نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده است.

استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان، از مدت‌ها قبل مورد توجه محققان پزشکی بوده است. به ویژه، یک نوع از ویروس‌ها (ویروس‌هایoncolytic) می‌توانند سلول‌های توموری را از بین ببرند.

ولی تا کنون، سازمان غذا و دارو (FDA) فقط یکی از ویروس‌ها را تایید کرده است: یک هرپس تغییر یافته از لحاظ ژنتیکی برای درمان ملانوما.

دلیل این که چرا ویروس‌ها می‌توانند تومورها را هدف‌گذاری کنند، نسبتا ساده است. سلول‌های سرطانی برای سیستم ایمنی قابل مشاهده نیستند؛ در نتیجه به ویروس‌ها این فرصت را می‌دهند تا رشد و گسترش یابند.

ولی هنگامی که ویروس وارد سلولی سرطانی می‌شود و به خودی خود همانندسازی می‌کند، باعث می‌شود سرطان قابل تشخیص شود؛ در نتیجه سیستم ایمنی تحریک می‌شود تا این بیماری را همانند یک سرماخوردگی درمان کند.

ملانوما تنها سرطانی نیست که ویروس‌ها می‌توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند. اخیرا محققان درمانی مشابه را بر روی تومورهای مغزی آزمایش کرده‌اند.

یک مطالعه‌ی جدید نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد فرمی از سرطان مثانه دریافته است.

محققان از دانشگاه Surrey در بریتانیا، تاثیر سویه‌ای از ویروس سرماخوردگی را بر روی سرطان مثانه تهاجمی غیرعضلانی (NMIBC) بررسی کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها در مجله‌ی Clinical Cancer Research به چاپ رسیده است.

درمان‌های کنونی سرطان مثانه

سرطان مثانه هفتمین سرطان شایع در بین مردان و هفدهمین سرطان شایع در بین زنان است. بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تشخیص‌های سرطان مثانه، منجر به تشخیص NMIBC می‌شود.

دکتر Hardev Pandha، نویسنده‌ی اصلی مطالعه و پروفسور سرطان‌شناسی پزشکی در دانشگاه Surrey می‌گوید:

NMIBC بیماری نسبتا شایعی است که معمولا نیاز به مداخله و برنامه‌ی درمانی طولانی مدت دارد.

او بیان می‌کند:

درمان‌های کنونی برای بخشی از بیماران، ناکارآمد و سمی هستند و نیازی فوری برای درمان‌های جدید وجود دارد.

درمانی وجود دارد که هرگونه تومور قابل مشاهده‌ای را از بین می‌برد؛ ولی نرخ عود تومور این درمان در دوره‌ی ۲ تا ۵ سال بعد از درمان بالاست (بین ۵۰ تا ۷۰ درصد). هم‌چنین نرخ پیشرفت سرطان نیز در همین دوره برای این درمان بالاست (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد).

ایمونوتراپی گزینه‌ی دیگری برای درمان است؛ ولی روی یک سوم بیماران هیچ تاثیری ندارد و روی یک سوم دیگر باعث ایجاد عوارض جانبی جدی می‌شود.

همانندسازی و حمله به سلول‌های سرطانی

در مطالعه‌ی جدید، تیم پژوهشی بریتانیایی تصمیم گرفت تا سویه‌ای از ویروس سرماخوردگی به نام “کوکساکی ویروس” یا CVA21 را بررسی کند.

محققان یک هفته قبل از عمل جراحی برای خارج کردن تومور، به ۱۵ بیمار که در آن‌ها سرطان NMIBC تشخیص داده شده بود، دوزی از CVA21 را تجویز کردند.

۹ تا از بیماران، تنها  CVA21 را از طریق کاتتری به درون مثانه دریافت کردند؛ در حالیکه ۶ بیمار دیگر، CVA21 را در ترکیب با دوز کمی از داروی شیمی‌درمانی به نام میتومایسین C دریافت کردند.

هر یک از بیماران در روزهای متناوبی نمونه‌ی ادرار می‌داد و محققان بعد از جراحی، نمونه‌های بافتی را از بیماران گرفتند.

نمونه‌های ادرار نشان داد که ویروس توانسته بود در عمده‌ی بیماران، همانندسازی کند و سلول‌های سرطانی را بکشد. نمونه‌های بافتی نشان داد که ویروس، فقط در حمله به سلول‌های سرطانی موفق بوده است؛ تا اینکه به سلول‌های سالم حمله کند.

 پروفسور Pandha خاطرنشان می‌کند:

کاهش بار تومور و افزایش مرگ سلول‌های سرطانی در تمامی بیماران مشاهده شد.

محققان معتقدند که ویروس توانسته بود تومور مثانه را ملتهب و عملکرد سیستم ایمنی را فعال کند.

چیزی که بیش از همه شگفت‌انگیز بود این است که در طی جراحی، یکی از بیماران هیچ نشانه‌ای از NMIBC را نشان نداد. یک نتیجه‌ی مثبت دیگر این بود که هیچ گونه عوارض جانبی چشمگیری در هیچ یک از بیماران مشاهده نشد.

ممکن است این مطالعه فقط تعداد کمی از شرکت‌‌کنندگان را شامل شود؛ ولی نتایج آن می‌تواند راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد ویروس CVA21 و سرطان هموار کند.

بر اساس گفته‌های پروفسور Pandha، این سویه از ویروس سرماخوردگی می‌تواند انقلابی در درمان این نوع از سرطان ایجاد کند.

دکتر Nicole Annels، نویسنده‌ی نخست این مطالعه و محقق دانشگاه Surrey اضافه می‌کند:

ویروس‌های Oncolytic از جمله کوکساکی ویروس، می‌توانند راه درمان سرطان را تغییر دهند.

او خاطرنشان می‌کند که این درمان می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر دور شدن از درمان‌های ثابت، مثل شیمی‌درمانی باشد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید