انتشار این مقاله


نبایدهای دوره شیردهی (۱): خوراکی‌ها

با به دنیا آمدن نوزاد و اتمام دوره بارداری تا حدودی از میزان سختگیری‌های مرتبط با مواد غذایی مصرفی مادر کاسته می‌شود اما برای تغذیه مادران شیرده حتی بعد از تولد نوزاد هم محدودیت‌هایی وجود دارد در این مقاله به نبایدهای خوراکی‌های دوران شیردهی خواهیم پرداخت. لیست غذاهایی که باید در دوران شیردهی از مصرفشان […]

با به دنیا آمدن نوزاد و اتمام دوره بارداری تا حدودی از میزان سختگیری‌های مرتبط با مواد غذایی مصرفی مادر کاسته می‌شود اما برای تغذیه مادران شیرده حتی بعد از تولد نوزاد هم محدودیت‌هایی وجود دارد در این مقاله به نبایدهای خوراکی‌های دوران شیردهی خواهیم پرداخت.

لیست غذاهایی که باید در دوران شیردهی از مصرفشان خودداری کرد:

ماهی:

ماهی‌ها منابع عظیم پروتئین و امگا-۳ هستند که در صورت متعادل مصرف شدن مانعی برای تغذیه در شیردهی ندارند. گونه‌های خاصی از ماهی‌ها از جمله اره ماهی و شاه ماهی از مقدار بالایی جیوه برخوردارند.این میزان جیوه می‌تواند از طریق شیر وارد بدن نوزاد شده و آسیب‌های جبران ناپذیری به او وارد کند. برای همین بهتر است هر دو هفته یکبار بیشتر از ۶ آونس(حدود ۳۰ گرم) مصرف نشود. بهتر است انتخابتان ماهی‌های با کمترین میزان جیوه مانند سالمون،تیلاپیلا و قزل الا باشد.

چای و قهوه:

پس از چندین شب پرستاری‌های شبانه و شب بیداری ها، اولین چیزی که صبح می‌خواهید، یک فنجان قهوه آرام‌بخش است. با اینکه مصرف قهوه جزو مواردی نیست که باید نگران مصرفش در دوران شیردهی بود، اما حتما باید در میزان مصرفش احتیاط به خرج داد چرا که کافئین موجود در چای و قهوه می‌تواند وارد شیر شده و مشکلاتی برای خواب نوزادتان ایجاد کند و با بیقراری‌های نوزاد خواب شما نیز دچار مشکل خواهد شد. دلیل ایجاد مشکلات خواب در نوزاد اینست که دستگاه گوارش او نمی‌تواند کافئین را به همان سرعتی که بدن شما هضم و جذب می‌کند مورد پردازش قرار دهد از این‌رو ورود کافئین به بدن کودکتان به سرعت باعث به هم ریختن برنامه خواب او می‌شود.

الکل:

عدم استفاده از الکل ایمن‌ترین راه است! اما در صورتی که مجبور به استفاده از نویدنی‌های الکلی هستید زمانبندی و تعادل دو کلید اصلی هستند. به طور کلی یک تا دوساعت طول می‌کشد تا الکل متابولیزه شود با خروج الکل از خون دیگر ورود به شیر ممکن نیست.

شکلات:

نه تنها کافئین شکلات باعث مشکلاتی در خواب نوزاد می شود، بلکه به نظر می رسد اثر مسهل بر روی بسیاری از نوزادان داشته باشد. به صورت متعادل مصرف کنید و حتما بررسی کنید که آیا تاثیری بر برنامه خواب نوزادتان و همچنین سفتی مدفوع او تاثیری دارد یا خیر.

نعناع،جعفری و مریم گلی:

بااینکه این گیاهان برای اضافه کردن عطر و طعم به وعده های غذایی خود عالی هستند، می تواند تاثیر منفی بر عرضه شیر شما داشته باشد. آنها را در اعتدال مصرف کنید و در صورت جهش‌های رشدی کودکتان مصرفشان را به طور کامل قطع کنید.

سیر:

شیر شما بر اساس طعم غذاهایی که خورده می شودطعم بخصوصی به خود می‌گیرد، مطالعات نشان می دهد که نوزادان به طور معمول از طیف گسترده ای از طعم ها لذت می برند. سیر، با این حال، جزو طعم‌هایی است که بسیاری از نوزادان از آن لذت نمی برند. اگر کودک شما ازخوردن شیر امتناع می ورزد و به تازگی سیر خورده باشید، ممكن است این طعم و مزه شیر باشد كه علاقه او را از بین می برد.

غذاهای نفخ آور:

غذاهایی که نفخ ایجاد می‌کنند مانند لوبیا،کاهو،کلم بروکلی و گل کلم می‌توانند سبب یروز مشکلاتی در نوزاد بشوند.

داروهایی که نباید از آنها استفاده کرد:

از آنجایی که فقط چند دسته از داروها می‌توانند وارد شیر مادر بشوند به همین دلیل به جز این چند دسته مصرف سایر داروها منعی ندارد:

  • آسوبوتولول
  • ترکیب آنتی هیستامین و ضد انعقاد مانند Dimetapp
  • دوکسپین
  • مواد مخدر
  • دیورتیک های تیازید

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید