انتشار این مقاله


ساختار مغز نقش کلیدی در سایکوز دارد

تحقیقات نشان می‌دهند که بین اندازه شبکه کوروئید و ایجاد سایکوز می‌تواند ارتباط وجود داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که داشتن شبکه کوروئید بزرگ‌تر که ساختار مغزی حیاتی است، می‌تواند در سایکوز دخیل باشد. اختلاف در ساختار شبکه کوروئید که مایع مغزی-نخاعی را تولید می‌کند، می‌تواند نقش کلیدی در سایکوز داشته باشد.

محققان در مطالعات خود دریافتند که بین اندازه شبکه کوروئید و ایجاد سایکوز می‌تواند ارتباط وجود داشته باشد.

شبکه کوروئید و محصول آن، مایع مغزی-نخاعی (CSF)، بخش مهمی از سیستم عصبی هستند. CSF در داخل جمجمه به عنوان ضربه‌گیر برای مغز عمل می‌کند و شبکه کوروئید سدی را بین مغز و CSF تشکیل می‌دهد که به فیلتر کردن سموم و جلوگیری از ورود اجزای خون به مغز کمک می‌کند. همچنین، به برخی از مولکول‌ها اجازه‌ی عبور می‌دهد.

این مطالعه -که در American Journal of Psychiatry منتشر شده است-  شامل سه گروه از افراد است: افراد مبتلا به سایکوز، یکی از بستگان درجه اول آن‌ها و افرادی که سابقه سایکوز ندارند (گروه کنترل).

هر یک از شرکت‌کنندگان تحت MRI مغزی قرار گرفتند و محققان دریافتند که حجم شبکه کوروئید در افراد مبتلا به سایکوز بزرگ‌تر است. همچنین، آن‌ها دریافتند که حجم شبکه کوروئید بستگان درجه اول بزرگ‌تر از گروه کنترل، اما کوچک‌تر از افراد مبتلا می‌باشد.

با این حال، این تنها یافته قابل توجه از گروه مبتلا به سایکوز نیست. محققان همچنین دریافتند که شبکه کوروئید با حجم بزرگ‌تر با کاهش ماده خاکستری، آمیگدال با حجم کوچک‌تر، ضریب شناختی پایین‌تر و ارتباط نورونی سطح پایین‌تر همراه است.

اگرچه محققان هنوز نمی‌توانند با اطمینان حرف بزنند. آن‌ها بر این باورند که این یافته‌ها می‌توانند سرنخی از پاتولوژی سایکوز باشند.

همچنین، این تیم دریافتند که افراد با شبکه کوروئید بزرگ‌تر دارای سطح بالایی از سلول‌های سیگنالینگ مرتبط با سیستم ایمنی به‌نام اینترلوکین ۶ (IL-6) هستند. IL-6 می‌تواند از سد بین مغز، خون و CSF عبور کند. نتایج قابل توجه است: تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال قطبی اغلب دارای سطح بالاتری از IL-6 هستند.

یافته‌ها درگیری شبکه کوروئید در طیفی از سایکوز با مکانیسمی بالقوه شامل سیستم ایمنی-عصبی که عملکردش در تنظیم مغز و تعامل با سیستم ایمنی و التهابی بدن است را نشان می‌دهند.

سایکوز چیست؟

با توجه به سازمان ملی سلامت روان، سایکوز به گروهی از عارضه‌هایی گفته می‌شود که ذهن را هنگام تجربه “عدم ارتباط با واقعیت” تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در طول عود سایکوز، افکار و ادراکات فرد مختل می‌شود. ممکن است برای آن‌ها فهم اینکه چه چیزی واقعی است چه چیزی نیست، سخت باشد.

برخی از علائم سایکوز عبارتند از:

  • باورهای غلط یا delusions
  • توهماتی از جمله دیدن یا شنیدن چیزهایی که دیگران نمی‌بینند و نمی‌شنوند.
  • سخنان نامنسجم
  • رفتار نامناسب

کارشناسان می‌گویند که سایکوز تنها یک علت ندارد، می‌تواند علائمی از بیماری‌های سلامت روانی مانند اسکیزوفرنی باشد. همچنین، چندین علل بالقوه دیگر از جمله برخی از عارضه‌های پزشکی، مصرف مواد مخدر و الکل، داروهای تجویزی خاص و کمبود خواب دارد.

اگرچه انجام تحقیقات بیش‌تری ضروری است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که احتمالا ارتباطی بین شبک کوروئید بزرگ و سایکوز وجود دارد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید