انتشار این مقاله


بهبود علایم پارکینسون با تحریک گوش و حس شنوایی

مطالعات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد که تحریک آرام و کنترل شده‌ی کانال گوش باعث کاهش و بهبود علایم پارکینسون می‌شود. بر اساس این مطالعه، تحریک گوش دو بار در روز، به مدت دو ماه، کاهش چشمگیری در علایم حرکتی و حسی بیماری پارکینسون از خود نشان داده است. بیماران تحت نظر در این مطالعه، […]

مطالعات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد که تحریک آرام و کنترل شده‌ی کانال گوش باعث کاهش و بهبود علایم پارکینسون می‌شود.

بر اساس این مطالعه، تحریک گوش دو بار در روز، به مدت دو ماه، کاهش چشمگیری در علایم حرکتی و حسی بیماری پارکینسون از خود نشان داده است. بیماران تحت نظر در این مطالعه، حرکت و تحرک بهتری داشته و از قدرت تصمیم‌گیری، توجه، حافظه، خلق‌وخو و خواب بهتری برخوردارند. در پایان مطالعات، بیماران می‌توانستند نسبت به قبل، کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهند.

پروسه‌ی درمانی پنج هفته پس از پایان درمان، بیشترین نتیجه را نشان می دهد که این درمان ممکن است اثرات طولانی مدت داشته باشد. تحریک گوش، در خانه و با استفاده از هدفون قابل حمل انجام می‌شود. این دستگاه توسط شرکت آمریکایی که به طور انحصاری تجهیزات تحقیقاتی را می‌سازد، ساخته شده است. بیماران همزمان با این کار، دوپامین روزانه‌ی خود را باید مصرف کنند.

این تحقیقات که به سرپرستی پروفسور دیوید ویلکینسون، از دانشگاه روانشناسی Kent انجام گرفت، بر روی ۴۶ بیمار مبتلا به پارکینسون مطالعه کرد. او در این باره می‌گوید:

این مطالعه احتمالی را ایجاد می‌کند که اگر درمان‌های دارویی سنتی با تحریک ملایم و غیر تهاجمی ارگان‌های تعادلی همراه باشد ، ممکن است برخی از جنبه‌های بیماری پارکینسون بهتر اداره شود.

دکتر پورت از مرکز بیماری پارکینسون انگلستان معتقد است که این مطالعه در مقیاس کوچکی انجام گرفته که در نوع خودش بسیار جالب است. در حالی که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی تحریک این نوع عمل غیرتهاجمی به عصب در گوش مورد نیاز است، اما امید زیادی برای تسکین علایم پارکینسون دارد که بیماران با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

نتایج این تحقیقات بسیار در جهت بهبود علایم پارکینسون، دلگرم کننده است. دستیابی به اثربخشی گسترده و بادوام در سیستم حرکتی و جنبه‌های غیرحرکتی بیماری پارکینسون کاملاً جدید و قابل توجه است.

این علایم، یا اغلب تحت درمان قرار نمی گیرند یا به خوبی درمان نمی‌شوند و تأثیر ویژه‌ای بر کیفیت زندگی بیماران می‌گذارند، لذا درمان آنها یک نیاز اساسی به حساب می‌آید.

همچنین، تیم تحقیقاتی دکتر ویلکینسون، بر روی موضوع دیگری مطالعه می‌کنند که با تحریک گوش داخلی، بتوانند علایم عصبی ناشی از سکته‌ها و آسیب‌های مغزی را بهبود بخشند. این مطالعه با عنوان “تحریک کانال کالوری برای مدیریت علایم پارکینسون” در ژورنال Parkinsonism چاپ شده است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید