انتشار این مقاله


سطوح بالای فلوراید در ادرار با بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان مرتبط است

طبق نظر محققان دانشگاه های Toronto و Yorkسطوح بالای فلوراید ادرار در طی دوران بارداری با بیشتر علائم شبیه ADHD در کودکان سن مدرسه مرتبط است.

طبق نظر محققان دانشگاه های Toronto و  Yorkسطوح بالای فلوراید ادرار در طی دوران بارداری با بیشتر علائم شبیه ADHD در کودکان سن مدرسه مرتبط است .

دکتر مرتضی بشاش، سر مولف مطالعه و محقق در دانشکده سلامت عمومی Dalla Lana  می گوید:” یافته‌های ما با شواهد فزاینده ای تطابق دارد که پیشنهاد می کند سیستم عصبی در حال رشد جنین ممکن است توسط سطوح بالای فلوراید تحت تاثیر سوء قرار گیرد.

مطالعه تحت عنوان ” علائم اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه ((ADHD در کودکان ۶-۱۲ ساله  در مکزیکوسیتی که قبل از تولد درمعرض فلوراید قرار داشتند” امروز در ژورنال  Environment International منتشر شد که اطلاعات ۲۱۳ جفت مادر-کودک در مکزیکو سیتی را تجزیه وتحلیل کرد که در پروژه Early Life Exposures in Mexico to Environmental Toxicants (ELEMENT) در سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ از بین خانم‌های باردار شده انتخاب شده و کنترل آنها تا به امروز ادامه داشته است.

آب شهری و محصولات مرتبط با بهداشت دندان در جوامعی در کانادا و ایالات متحده (همچنین شیر و نمک  طعام در برخی کشورهای دیگر) به میزان‌های مختلف به مدت بیش از ۶۰ سال جهت پیش گیری از پوسیدگی دندان حاوی فلوراید شده اند . در سال های اخیر بحث شدید ایمنی فلورایدی کردن آب — بویژه برای مغز درحال رشد کودکان — محققان را برای بررسی موضوع و تامین شواهد و مدارک برای تدوین استانداردهای ملی آب آشامیدنی به تکاپو واداشته است.

گروه پژوهش — شامل کارشناسان از دانشگاه Toronto، دانشگاه ,York موسسه ملی سلامت عمومی Mexico، دانشگاه Michigan، دانشگاه Indiana، دانشگاه Washington و دانشکده بهداشت عمومی Harvard — نمونه‌های ادراری از مادران درطول بارداری و کودکان ۶ و ۱۲ ساله آنها تهیه شده بود برای بازسازی معیارهای شخصی درمعرض فلوراید قرارگرفتن برای مادر و کودک مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

سپس محققان چگونگی تاثیر میزان های مختلف فلوراید در ادارار در عملکرد کودکان را در انواع مختلفی از تست ها و پرسش نامه‌ها که بی توجهی و بیش فعالی را اندازه می گرفتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و امتیاز کلی مرتبط با ADHD را بدست آوردند. این تجزیه و تحلیل ها با در نظر گرفتن سایر عوامل شناخته شده موثر بر رشد عصبی از جمله سن مادرهنگام حاملگی، وزن حین تولد، نوع تولد، جنسیت، وضعیت تاهل مادر در زمان تولد کودک، سابقه مصرف دخانیات، سن مادر در زمان تولد کودک، تحصیلات، وضعیت اقتصادی-اجتماعی مادر، و احتمال در معرض سرب قرار گرفتن تعدیل شدند. 

مرتضی بشاش می افزاید:” یافته‌های ما نشان میدهد کودکانی که در دوران قبل از تولد در معرض  سطوح بالای فلوراید قرار می گیرند، به احتمال بیشترعلائم ADHD را از خود، همچنانکه والدین گزارش نموده اند، به نمایش می گذارند. قرارگرفتن درمعرض فلوراید در دوران قبل از تولد به صورت خیلی قوی با رفتارهای بی توجهی و مشکلات شناختی مرتبط می باشد، ولی با بیش فعالی مرتبط نمی باشد.”

این مطالعه، ادامه تحقیقات قبلی است که تیم در خصوص این نمونه جمعیتی دارای سطوح بالای فلوراید در ادرار در طی دوران حاملگی  که با امتیاز پایین تر تست های ضریب هوشی و مشکلات شناختی مرتبط بودند منتشر کرد.

ADHD رایج ترین اختلال روانپزشکی تشخیص داده شده در کودکی است، که بین پنج و نه درصد تمامی کودکان دارای سن مدرسه را تحت تاثیر قرار میدهد.

Christine till ، دانشیار روانشناسی در دانشگاه York و کمک مولف مطالعه در این مورد می گوید:”علائم ADHD اغلب در بزرگسالی ادامه میابد و میتوانند مختل کننده زندگی تلقی گردند.”

Christine till که همچنین محقق اصلی پروژه دیگری است که توسط موسسه ملی سلامت تامین اعتبار شده است و تاثیرات فلوراید را در نمونه بزرگی از زنان باردار کانادایی را مورد بررسی قرار می دهد می گوید:”اگر ما بتوانیم دلایل پشت این ارتباط را بفهمیم، ما میتوانیم شروع به بوجود آوردن استراتژی‌های پیشگیرانه برای کاهش ریسک نماییم.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید