انتشار این مقاله


عامل جدیدی برای پیری سلول ها کشف شده‌است

تحقیقات جدید می‌تواند کلید درک چگونگی عملکرد روند پیری باشد. این یافته‌ها به‌طور بالقوه راه را برای درمان بهتر سرطان و داروهای جدید تحول‌آور هموار می‌سازد که می‌تواند سلامت انسان‌ها را به شدت بهبود بخشد.

تحقیقات جدید می‌تواند کلید درک چگونگی عملکرد روند پیری باشد. این یافته‌ها به‌طور بالقوه راه را برای درمان بهتر سرطان و داروهای جدید تحول‌آور هموار می‌سازد که می‌تواند سلامت انسان‌ها را به شدت بهبود بخشد.

برای نوشیدن از اکسیر جوانی، ابتدا باید فهمید کجاست و چه کاری انجام می‌دهد! محققان برعکس عمل می‌کنند؛ ابتدا سعی می‌کنند دلیل پیری سلول‌ها را بررسی کنند، درنتیجه می‌توانند درمان‌های بهتری برای پیری طراحی کنند.

چه عواملی باعث پیری سلول‌ها می‌شود؟

برای دستیابی به این هدف، دانشمندان روی پیری، فرایندی طبیعی که سلول‌ها برای همیشه تولید سلول‌های جدید را متوقف می‌کنند، متمرکز شدند. این فرایند یکی از دلایل اصلی زوال ناشی از سن می‌باشد که در بیماری‌هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان و بیماری قلبی بروز می‌کند.

سلول‌های پیر برعکس سلول‌های بنیادی که پتانسیلی نامحدود برای تجدید و تقسیم دارند، هستند. سلول‌های پیر هرگز نمی‌توانند دوباره تقسیم شوند. این حالتی غیرقابل برگشت برای توقف چرخه سلولی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: پیری چیست؟

تیم تحقیقاتی دریافتند که سلول‌های پیر تولید دسته‌ای از مواد شیمیایی به‌نام نوکلئوتیدها را که بلوک‌های ساختاری DNA هستند، متوقف می‌کنند. آن‌ها وقتی سلول‌های جوان را مجبور به توقف تولید نوکلئوتید کردند، سلول‌ها پیر شدند. این بدین معناست که تولید نوکلئوتیدها برای جوان نگه داشتن سلول‌ها ضروری می‌باشد. همچنین بدین معناست که اگر محققان بتوانند مانع توقف ساخت نوکلئوتیدها توسط سلول‌ها شوند، ممکن است سلول‌ها آهسته‌تر پیر شوند.

محققان سلول‌های جوانی را که به سرعت در حال تکثیر بودند را بررسی کردند و آن‌ها را با ایزوتوپ پایدار کربن تغذیه کردند تا بفهمند که مواد مغذی مصرف شده توسط سلول چگونه در مسیرهای بیوشیمیایی مختلف پردازش می‌شود.

تصاویر سه بعدی تهیه شده از نتایج به‌طور غیرمنتظره‌ای نشان دادند که سلول‌های پیر اغلب دارای دو هسته هستند که DNA سنتز نمی‌کنند.

پیش از این، پیری عمدتا در سلول‌هایی به‌نام فیبروبلاست، رایج‌ترین سلول‌ها که بافت همبندی را تشکیل می‌دهند، بررسی می‌شد. این تیم تحقیقاتی به جای فیبروبلاست‌ها، بر چگونگی وقوع پیری در سلول‌های اپی‌تلیال تمرکز کردند. سلول‌های اپی‌تلیال سطح ارگان‌ها و ساختارهای بدن را پوشش می‌دهند و بیش‌تر سرطان‌ها از این نوع سلول‌ها منشا می‌گیرند.

محققان می‌گویند که پیری بیش‌تر به عنوان سد حفاظتی بدن در برابر سرطان شناخته می‌شود: وقتی سلول‌ها آسیبی می‌بینند که احتمال خطر تبدیل به سرطان دارند، وارد پیری می‌شوند و تکثیر را متوقف می‌کنند، در نتیجه سرطان ایجاد و گسترش نمی‌یابد.

گاهی اوقات مردم از پیری به عنوان شمشیر دولبه صحبت می‌کنند که در برابر سرطان محافظت می‌کند و این چیز خوبی است. اما همچنین باعث گسترش پیری و بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلال عملکرد قلبی یا آترواسکلروز و اختلال عملکرد بافت عمومی می‌شود.

هدف محققان جلوگیری کامل از پیری نیست، زیرا پیری ممکن است سلول‌های سرطانی را مهار کند. از طرف دیگر، می‌خواهند راهی برای از بین بردن سلول‌های پیر برای گسترش پیری سالم و عملکرد بهتر بیابند.

بیشتر بخوانید: غلبه بر پیری: آغازی نویدبخش

تحقیقات این تیم در پیدایش زمینه‌ی سنولیتیک‌ها، تولید داروهایی که ممکن است بتواند سلول‌های پیر را از بین ببرد، کاربرد دارد. کارآزمایی‌های بالینی انسانی هنوز در مراحل اولیه است، اما مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان داده است که با از بین بردن سلول‌های پیر، موش‌ها بهتر و با طول عمر موثرتر پیر می‌شوند.

دانشمندان می‌توانند موشی را که در حال پیر شدن است و عملکردش ضعیف شده است برای از بین بردن سلول‌های پیر با داروهای سنولیتیک درمان کنند و موش جوان شود. در واقع، داروهای سنولیتیک هستند که اکسیر جوانی اند!

برای اینکه داروهای سنولیتیک موفقیت‌آمیز طراحی شود، شناسایی موارد منحصر درمورد سلول‌های پیر مهم است، درنتیجه این داروها سلول‌های نرمال را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

کار محققان مطالعه‌ی متابولیسم سلول‌های پیر و تلاش برای فهم این است که سلول‌های پیر چگونه منحصر به خود هستند، درنتیجه می‌توانند درمان‌های هدفمند برای این مسیرهای متابولیکی طراحی کنند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید