انتشار این مقاله


۷ گام ساده برای بهبود سلامت قلب می‌تواند زوال عقل را نیز دور کند

۷ گام ساده برای حفظ سلامت قلب ممکن است ابزاری مفید برای پیش بینی ریسک زوال عقل و جلوگیری از آسیب های نورولوژی باشد.

مطالعه جدید نشان می دهد که ۷ گام ساده برای حفظ سلامت قلب ممکن است ابزاری مفید برای پیش بینی ریسک زوال عقل و جلوگیری از آسیب های نورولوژی باشد.

نویسنده اصلی این مطالعه جدید٬ Severine Sabia ٬از دپارتمان اپیدمیولوژی پیری و بیماری های نورودژنراتیو در موسسه Inserm که یک موسسه تحقیقاتی عمومی وابسته به دانشگاه پاریس فرانسه است. Sabina و همکارانش شروع به ارزیابی ارتباط بین گایدلاین های انجمن قلب آمریکا (AHA) برای سلامت قلب و عروق (موسوم به ۷ گام ساده زندگی) و ریسک ابتلا به زوال عقل کردند

این ۷ گام ساده٬ ریسک فاکتورهای تغییرپذیری هستند که براساس AHA می توانند به حفظ سلامت قلبی کمک کنند. بر اساس توصیه های انجمن قلبی آمریکا تغییر سبک زندگی با این هفت گام می تواند سلامت قلبی عروقی یک فرد را بهبود بخشد. این ۷ گام ساده عبارتند از:

  • کنترل فشار خون
  • کنترل کلسترول
  • کاهش قند خون
  • فعال بودن
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن
  • سیگار نکشیدن یا ترک سیگار

در این مطالعه جدید٬ Sabia و همکارانش میزان وفاداری افراد به این ۷ گام را در ۵۰ سال بررسی کردند. علاوه براین٬ ارتباط با زوال عقل را در ۲۵ سال پیش روی این افراد را ارزیابی کردند. یافته های این محققان در ژورنال The BMJ منتشر شد.


مقاله مرتبط: تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟


مطالعه ارتباط سلامت قلب و ریسک زوال عقل

همانطور که نویسندگان این مطالعه در مقاله به این موضوع اشاره کرده کرده اند٬ تحقیقات قبلی نیز به ۷ گام ساده زندگی به عنوان گایدلاینی بالقوه برای حفظ سلامت مغز در سنین بالا اشاره کرده بودند. با این وجود٬ این موضوع تا کنون اثبات نشده بود.

در این مطالعه٬ Sabiaو تیمش داده های موجود درباره ۷,۸۹۹ داوطلب ۵۰ ساله بریتنانیایی (زن و مرد) را بررسی کردند. تمام این افراد در مطالعه Whitehall II شرکت کرده بودند. مطالعه Whitehall II در زمینه آنالیز فاکتورهای رفتاری اجتماعی در سلامت طولانی مدت است. در شروع مطالعه٬ افراد سلامت قلبی عروقی نرمالی داشته و مبتلا به زوال عقل نبودند. مطالعه Whitehall II در ۱۹۸۵-۱۹۸۸ شروع شده است و Sabia و تیمش موارد زوال عقل را تا سال ۲۰۱۷ پیگیری کردند.

در طول پیگیری که به طور میانگین ۲۵ سال بود٬ ۳۴۷ نفر از این ۷,۸۹۹ شرکت کننده در میانگین سن ۷۵ سال مبتلا به زوال عقل شدند.

محققان میزان وفاداری به این ۷ پارامتر را با استفاده از ۳ نمره برای هر مورد٬ اندازه گیری کردند. در کل٬ نمره سلامت قلب و عروق مجموع نمرات ۷ مورد بود که نمرات از صفر تا ۱۴ متغیر بودند. نمرات ۰-۶ به عنوان ضعیف٬ ۷-۱۱ متوسط و ۱۲-۱۴ ایده آل در نظر گرفته شدند.

قلب سالم ممکن است مغز را نیز سالم نگه دارد

بعد از تعدیل فاکتورهای بالقوه که ممکن بود نتایج را دچار اشکال کنند٬ محققان نشان دادند که نمرات بالای وفاداری به این ۷ پارامتر قلبی عروقی با ریسک پایین ابتلا به زوال عقل در سنین بالا مرتبط است. بخصوص در گروهی که نمره قلبی عروقی ضعیف داشتند٬ زوال عقل با نرخ ۳.۲ مورد در ۱۰۰۰ شخص در سال اتفاق افتاده است. در گروهی که نمره سلامت قلبی عروقی متوسطی داشتند٬ این نرخ ۱.۸ مورد در ۱۰۰۰ شخص در سال بود. در حالی که فقط ۱.۳ مورد زوال عقل در ۱۰۰۰ شخص در سال بین افرادی که بالاترین نمره را داشتند٬ اتفاق افتاده بود.

با توجه به نتایج اسکن های MRI افرادی که بالاترین میزان وفاداری به ۷ گام ساده زندگی را در ۵۰ سال داشتند٬ در ۷۰ سالگی حجم مغزی و حجم ماده خاکستری بیشتری داشتند.

بااین وجود٬ این مطالعه مشاهده ای است و نمی تواند رابطه علت ومعلولی ایجاد کند. شرکت کننده ها خودشان میزان وفاداری به ۷ گام ساده زندگی را گزارش کرده اند که می تواند خطا را افزایش دهد. اما نویسندگان می گویند که:

یافته های ما نشان می دهد که ۷ گام ساده زندگی که شامل نمره سلامت قلبی عروقی است٬ در ۵۰ سالگی می تواند نشان دهنده ی ریسک زوال عقل به صورت هم افزاینده باشد. این مطالعه از سیاست های سلامت عمومی در بهبود سلامت قلبی عروقی در کمتر از ۵۰ سال برای بالا بردن سلامت شناختی٬ حمایت می کند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید