انتشار این مقاله


دندانپزشکان از دهان این پسربچه ۵۰۰ دندان بیرون کشیده‌اند!

پس از تصویربرداری‌های اشعه X و سی‌تی اسکن یک “ساختار کیسه مانند” در دهان پیدا شد که حاوی ۵۲۶ دندان بود.

اوایل این ماه دندانپزشکان در هند بیشتر از ۵۰۰ دندان یک پسربچه‌ی ۷ ساله را کشیدند. روز یازدهم جولای، پی. راویندران به دانشکده‌ی دندانپزشکی ساویتا در بیمارستانی در Chennai آورده شد، چون فک تحتانی راستش متورم شده بود.

دندانپزشکان از دیدن این همه دندان در دهان این پسر تعجب کردند؛ چون تا به حال چنین چیزی گزارش نشده بود.

پس از تصویربرداری‌های اشعه X و سی‌تی اسکن یک “ساختار کیسه مانند” در دهان پیدا شد که حاوی ۵۲۶ دندان بود. این عارضه با عنوان اُدنتوم کامپاند شناخته می‌شود.

در واقع رشد تومور مانند از رشد دندان‌های آسیاب دائمی در سمت راست جلوگیری کرده است. رادیوگرافی اشعه X و CT اسکن چندین دندان ابتدایی در یک بافت کیسه مانند نشان داد.

با این مشاهدات، پزشکان جراحی را برای درمان این عارضه ضروری دیدند. والدین کودک راضی بودند ولی ساعت طول کشید تا خود پسربچه متقاعد شود.

عارضه در مراحل اولیه‌ی خود تشخیص داده شده بود. پروسیجر بی‌هوشی عمومی قریب به یک و نیم ساعت زمان برد و پس از آن جراحان ۵ ساعت وقت لازم داشتند تا تمامی ۵۲۶ دندان را از کیسه خارج سازند.

دندان‌های خارج شده اندازه‌ای متغیر بین ۰.۱ تا ۱۵ میلی‌متر داشتند. دقیقاً مثل مرواریدهای داخل یک صدف بود! حتی کوچک‌ترین دندان هم تاج، ریشه و پوشش مینایی داشت.

بیشتر کودکان در این سن ۲۰ دندان و بالغین ۳۲ دندان دارند. جراحان تعداد دندان‌های راویندران را به ۲۱ عدد کاهش دادند.

با این که علت این عارضه ناشناخته است ولی ژنتیک یکی از ارکان اصلی آن می‌باشد. محققان به اثرات محیطی نیز مشکوکند و حتی اثرات دکل‌های مخابراتی را نیز بررسی کرده‌اند.

با این که این پسر آن همه دندان داشت، ولی دندانپزشکان می‌گویند تنها مشکل این پسر در آینده، نداشتن دندان‌های آسیا خواهد بود که می‌توان این مشکل را با ایمپلنت دندان‌های مولار حل کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید