انتشار این مقاله


چین از بدنام شدن در زمینه تحقیقات کریسپر نمی‌ترسد

چین از “آدم بد”‌شدن در تحقیقات کریسپر نمی ترسد و جهان مزایای این تحقیقات را (از درمان بیماری ها تا پایان گرسنگی در جهان) درو خواهد کرد.

دانشمندان آمریکایی شاید اولین محققانی بودند که از CRISPR  برای ویرایش DNA  حیوانات استفاده کردند، اما هیچ کشوری روی زمین به اندازه چین از این قابلیت به گرمی استقبال نکرده است.

امروزه، این کشور تبدیل به مرکز جهانی استفاده از CRISPR  در آزمایشات حیوانی شده است. دانشمندان چینی اولین دانشمندانی هستند که از این ابزار برای ویرایش ژن های موش صحرایی،خرگوش،سگ،میمون و سایر گونه ها استفاده کردند که اغلب بیماری های دردناکی از دیستروفی عضلانی تا سرطان به این حیوانات القا می کنند.

چنین آزمایش هایی در آمریکا بسیار بحث برانگیز هستند. نظرسنجی از افکار عمومی آمریکایی ها نشان می دهد که بیش از نصف مردم با استفاده از حیوانات در تحقیقات علمی (مثل تحقیقات CRISPR) مخالف هستند. با این وجود، این آزمایشات هم از طرف مردم چین و هم دولت چین مورد پذیرش است. و درنهایت، ما نیز ممکن است با منافع این آزمایشات مواجه شویم.


مقاله مرتبط: سومین کودک ویرایش شده با کریسپر ممکن است در چین به دنیا آمده باشد


در یک مقاله ای که به تازگی در  Science Magazinestoryمنتشر شده است، دانشمندانی چینی به توضیح جزئیات عواملی که به این کشور اجازه ی ایجاد چنین پیشروی سریعی در تحقیقات CRISPR  را می دهد، پرداختند.

Jennifer Doudna  دانشمند آمریکایی که به طورعمده با کشف CRISPR  شناخته می شود، در مصاحبه با Science  گفته است:

چین کشوری است با فرهنگی که به علم و تکنولوژی ارزش زیادی می دهد. دولت چین بودجه زیادی به این زمینه اختصاص داده است و آن ها رفته رفته پیشرفت میکنند.

این موضوع کاملا در تضاد با ایالات متحده است؛ جایی که تحقیقات غیرانسانی نخستیان نیز در حال حاضر تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می شود. در واقع ممکن است کنگره به زودی موسسه ملی سلامت را وادار به توقف تمام این آزمایشات کند.

نبود حمایت باعث شده که است که حتی بعضی از محققان CRISPR  ایالات متحده را ترک کنند و بروند. به کجا؟ چین.

Yang Hui  بیولوژیست تکاملی به Science  گفته است:

مطالعه روی میمون ها در ایالات متحده سخت تر است؛ بنابراین به چین برگشتم.

در نهایت، دانستن اینکه چرا افراد زیادی مخالف حیوانات مهندسی ژنتیکی شده هستند سخت نیست؛ بخصوص هنگامی که این حیوانات به طور نزدیکی با گونه ما در ارتباط باشند.

متاسفانه، این پیشرفت ها به بهای زندگی حیوانات انجام می شوند. و در حال حاضر، این بهایی است که به نظر می رسد چین می خواهد پرداخت کند؛ حتی اگر سایر ملت ها نخواهند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید