انتشار این مقاله


کودکان؛ آسیب‌پذیرترین گروه در برابر تغییرات آب وهوایی

کودکان ضربه های اصلی حاصل از تغییرات آب و هوایی را متحمل می‌شوند. آیا می‌توان کاری کرد؟

کودکان ضربه های اصلی حاصل از تغییرات آب و هوا بر سلامت را متحمل می شوند . سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها، صدمات و مرگ‌های حاصل از تغییرات آب‌ و هوایی در کودکان اتفاق می‌افتد. به ویژه آنهایی که در کشورهای فقیر و مناطق تحت حمایت زندگی می‌کنند. تغییرات آب و هوایی، الگوی آب و هوا را تغییر می‌دهد به صورتی که می‌تواند محدوده‌های جغرافیایی ومیزان بروز عوامل ناشی از تغییرات آب و هوا بر سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی که کشنده‌های اصلی کودکان هستند: سوتغذیه، اسهال، بیماری های حاصل از حامل‌ها مثل مالاریا. تا سال ۲۰۰۰ تغییرات آب و هوایی تعداد این بیماری‌ها را بین ۳ تا ۱۰ درصد افزایش داده است.

این درصدها تعداد زیادی از کودکان را شامل می‌شود: اسهال سالانه جان ۲.۵ میلیون کودک را تهدید می‌کند، مالاریا سبب حدود ۶۵۵۰۰۰ مرگ می‌شود و سوتغذیه عامل اصلی مرگ نیمی از کودکان زیر ۵ سال است. علاوه بر  اثرات تغییرات آب و هوا بر سلامت، اثرات آن در آینده کودکان نیز در حال افزایش است.تنها با در نظر گرفتن خطرات ایجاد شده در سلامت، اثرات این تغییرات در آینده کودکان بسیار است. با فرض انجام ندادن هیچ اقدامی برای جلوگیری، آماده شدن، واکنش مناسب در برابر حوادث و یا بازیابی از تغییرات حاصل از تغییرات آب و هوا.

خطرات زیاد دیگری نیز بر سلامت کودکان قابل انتظار است و یا با توجه به تغییرات حاصل در آینده اتفاق خواهند افتاد. با اطلاعات و دانسته‌های بیشتر می توانیم نتایج ایجاد شده در حال حاضر و آینده را تعیین کنیم . مثال هایی از این دست :

آب آلوده و بهداشت ناکافی منجر به افزایش اسهال خواهد شد . افزایش دما تولید مثل بعضی از پاتوژن ها را افزایش می‌دهد، از سویی دیگر سبب افزایش طغیان‌ها و جاری شدن سیل خواهد شد که در نهایت به آب‌‌های آشامیدنی آسیب زده و موجب پخش بیشتر پاتوژن خواهد شد .

تغییرات آب و هوایی می‌تواند گرده ها را در بعضی مناطق افزایش دهد که با ایجاد آسم و آلرژی در ارتباط است. از طرفی درک کاملی از اینکه کدام آلرژن‌ها بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با بیماری‌های آلرژیک کودکان در ارتباط است، وجود ندارد.

افزایش غلظت کربن‌دی‌اکسید در اتمسفر اقیانوس‌ها را اسیدی می‌کند که می‌تواند امنیت غذایی را در بعضی مناطق تحت تاثیر قرار دهد.

فراهم کردن اطلاعات بیشتر در مورد اثرات ایجاد شده در اثر تغییرات آب و هوایی در حال حاضر و آینده به علت خصلت ذاتی تغییرات آب و هوایی و فاکتور های متعدد موثر که می توانند فاکتور های مرتبط با سلامت را تحت تاثیر قرار دهند، دشوار است. در حالیکه بسیاری از جنبه‌های تغییرات آب و هوایی و خطرات مرتبط با آن برای علم روشن است.

تغییرات آب و هوایی هم به صورت طبیعی و هم در اثر فعالیت‌های انسانی اتفاق می‌افتد. به ویژه سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی مقدار قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای را به اتمسفر وارد می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ پنل تغییرات آب و هوایی بین دولتی شامل شواهد قطعی بود که انسان شرایط آب و هوایی زمین را تغییر می‌دهد. با توجه به افزایش میانگین دمایی و دیگر عوامل ژئوفیزیکی. گازهای گلخانه‌ای تولید شده تا به امروز دهه‌ها و حتی قرن‌ها طول می‌کشد تا توسط خاک و اقیانوس‌ها جذب شوند تا منجر به تغییر آب و هوایی شود که مورد انتظار است. گازهای گلخانه‌ای که در حال حاضر در اتمسفر وجود دارند، می‌توانند منجر به تغییری در حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال آینده شوند. بیشترین تغییرات آب و هوایی که ایجاد شده بعد از انقلاب صنعتی بوده: میزان تغییرات آب و هوایی در این دوران بیشتر از مقدار آن در ۱۰۰۰۰ سال گذشته بوده است.

همچنین می‌دانیم تغییر در میانگین‌های معیارهای آب و هوا به نتایج گسترده‌ای منتهی می‌شود. در بعضی مناطق تغییرات مشخص و زیادی در حداقل و حداکثر دمای روزانه اتفاق افتاده است که تا سال ۱۹۵۰ بی‌سابقه بوده است. تخمین این که کدام یک از تغییرات رخ داده مربوط به تغییرات آب و هوا است دشوار است چرا که تغییرات آب و هوایی وابسته به یک عامل نبوده و به طور طبیعی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. این مسئله همچون تغییر عملکرد ورزشکار تحت تاثیر داروهای محرک و دوپینگ است؛ یک ورزشکار می تواند با تکیه بر توانایی های ذاتی به موفقیت هایی دست یابد ولی استفاده از داروها موفقیت را ممکن‌تر می‌کند. به علاوه با آنالیز کردن تعدادی از عملکردهای گذشته برای فهم این مسئله که دارو چقدر موثر بوده است آسان‌تر از قضاوت تنها بر اساس یک اجرا می‌باشد.

انرژی که گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر اضافه کرده‌اند در تعداد زیادی از وقایع جدی و شدید خود را نشان داده است به طوریکه نمی‌توان ادعا کرد تمام تغییرات ایجاد شده تنها به گازهای گلخانه‌ای مربوط است.

اثرات ایجاد شده در آینده و نتایج حاصل از آن را نمی‌توان به طور کامل پیشبینی کرد چرا که نمی‌دانیم اتمسفر و آب و هوا به افزوده شدن بیشتر گازهای گلخانه‌ای چگونه پاسخ خواهد داد، چه سیاست‌گذاری هایی در رابطه با آب و هوا خواهد شد، چقدر جوامع از نظر دموگرافیک، اقتصادی، تکلونوژی و غیره پیشرفت خواهند کرد و تاثیر و زمان‌بندی فعالیت‌های بهداشت عمومی برای رسیدگی به خطرات ایجاد شده در سلامت در اثر تغییرات آب و هوایی چقدر خواهد بود. ولی می‌دانیم امروز کودکان تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و بسیار محتمل است که این تاثیرات افزایش یابد.

کودکان تحت تاثیر افزایش دفعات، شدت، طولانی شدن فواصل و دوره حوادث مرتبط با دمای زیاد قرار می‌گیرند. برای مثال در آفریقا باران های غیرموثر در زمستان ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و بهار ۲۰۱۱ نقش بسزایی در قحطی غذایی در اتیوپی و سومالی داشت. فاکتورهای مهم دیگری که توسط کمبود بارش ها تشدید می‌شود شامل: قیمت بالای غذا در سطح جهانی، بی‌ثباتی سیاسی و فقر دیرینه می‌باشد. این مسائل به دنبال کمبود بارش‌ها در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. علاوه بر این اثرات سریع در ایجاد کمبود غذایی، سوتغذیه طول کشیده زندگی کودک را به مدت طولانی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغییرات آب و هوایی چالش های پیش رو در رابطه با بهتر کردن شرایط سلامتی کودکان را تشدید می‌کند و خطرات جدیدی را به وجود می‌آورد. چگونه می‌توان فهمید تا چه اندازه این خطرات برای کودکان افزایش یافته است؟ کمی کردن اینکه چه زمانی، کجا و چگونه تغییرات آب و هوایی خطرات را برای کودکان افزایش داده است همیشه ممکن نیست، رویکردهای دیگری برای فهمیدن اینکه آب و هوا و فاکتورهای دیگر چگونه سلامت کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند وجود دارد. زمانی که با کمبود اطلاعات محلی روبرو هستیم ( مسئله‌ای که در بسیاری از مناطق مستعد آسیب وجود دارد.) داستان‌های نقل شده براساس قضاوت متخصص و تجربه و تخصص محلی می‌تواند مفید باشد. اطلاعات اندک و محدود در رابطه با اثرات ایجاد شده در سلامت نباید مانع عمل شود. بلکه دلیلی است برای انجام تحقیقات بیشتر و ایجاد انعطاف‌پذیری برای تصمیم‌گیری.

چه می توان کرد؟ سیاست‌های اخیر و اندازه‌گیری‌‌ها برای جلوگیری از اثرات آب و هوا برا سلامت می توانند و باید علاوه بر تمرکز برروی اثرات ایجاد شده در حال حاضر، به تغییرات آب و هوایی آینده نیز توجه داشته باشند تا در برابر افزایش دما و تغییرات الگوی بارش قدرتمند شده باشیم. رویکرد مدیریت تطبیقی می‌تواند برای کنترل حوادث غیر‌قطعی و اثراتی که ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی در آینده ایجاد شود مفید باشد و راه‌های جدیدی را در آینده ایجاد کند. نبود عملیات کارآمد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی منجر به نتایجی بر روی سلامت و رشد کودکان خواهدشد که قابل پیشگیری هستند و به طرز بیهوده‌ای نسل حاضر و نسل‌های آینده را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

مهدیه طیب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید