انتشار این مقاله


مصرف فولیک اسید قبل از لقاح در مردان بر سلامت جنین تأثیرگذار است

مصرف فولیک اسید در مردانی که تمایل به فرزندآوری دارند، با اثرات مثبت بر سلامت جنین همراه است.

بسیاری از زنان قبل از اقدام به بارداری، مکمل فولیک اسید مصرف می‌کنند. حال به نظر می‌رسد مصرف فولیک اسید در مردانی هم که تمایل به فرزندآوری دارند، با اثرات مثبت همراه است. ویتامین فولات در تقسیم سالم سلول‌ها نقش دارد. احتمال تولد نوزاد مبتلا به مشکلات مغز و طناب نخاعی در زنانی که در اوایل بارداری فولات کافی دریافت نمی‌کنند، بیشتر است. به همین دلیل، قبل از بارداری و در دوران بارداری برای بسیاری از زنان مکمل فولیک اسید -نسخه‌ی مصنوعی فولات- تجویز می‌کنند. در ایالات متحده و کانادا، از دهه‌ی ۱۹۹۰ به صورت اجباری به غذاهایی مانند نانغلات اضافه می‌شود.

حال شواهد نشان می‌دهند احتمالاً در پدران هم از اهمیت بالایی برخوردار است.مطالعات انجام گرفته بر روی موش‌ها نشان می‌دهند میزان فولاتی که موش‌های نر قبل از لقاح مصرف می‌کنند، بر سلامت نوزاد تأثیرگذار است. Nerea Martín-Calvo و همکارانش از دانشگاه ناوارا در اسپانیا، برای بررسی این یافته در انسان، ۱۰۸ زوج تحت درمان برای باروری در کلینیکی در بوستون را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها این زوج‌ها را در دوران حاملگی و تولد نوزاد نیز تحت نظر داشتند.

در این مطالعه، ۱۱۳ زوج شرکت‌کننده باید پرسشنامه‌ای در مورد جزئیات رژیم غذایی‌شان پر می‌کردند. با این کارف تیم تحقیقات می‌توانست میزان فولات دریافتی افراد از رژیم غذایی را تخمین بزند. تیم تحقیقاتی پس از لحاظ کردن عواملی مانند سن و فولات مصرفی مادر، متوجه شد مردانی که فولات بیشتری در رژیم غذایی‌شان داشتند، همسرشان دوران حاملگی طولانی‌تری سپری می‌کردند. محققان معتقدند طولانی‌تر بودن دوران حاملگی بر سلامت جنین اثرات مثبت دارد.

با این حال به گفته‌ی Sarah Kimmins  از دانشگاه مک‌گیل در کانادا، هنوز برای تشویق مردان به مصرف فولیک اسید خیلی زود است. ما هنوز میزان مطلوب فولات برای تولید سالم‌ترین اسپرم را نمی‌دانیم و مصرف بیش از حد ممکن است مضر باشد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید