انتشار این مقاله


غذای خوشمزه‌ای که کلسترول را کاهش می‌دهد

غذاهای حاوی فیبرهای سالم میزان خطر بیماری‌های قلبی و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند.

خوردن جو ومحصولات آن سطح دو نوع کلسترول “بد” به نام LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) و غیر HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را کاهش می‌دهد. جو حاوی β-گلوکان است، که وظیفه کاهش کلسترول “بد” را برعهده دارد. β-گلوکان یک فیبر محلول است که به نفع فلور روده است و ضمن کاهش باکتری‌های بد مانند Enterobacteriaceae ، باکتری‌های خوبی مانند لاکتوباسیل را افزایش می‌دهد.

کلسترول غیر HDL شامل آن دسته از لیپوپروتئین‌ها است که به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. بررسی و تجزیه و تحلیل مطالعات مختلف تأیید می‌کند که جو می‌تواند این دو نوع کلسترول “بد” را حداقل هفت درصد کاهش دهد. دکتر Vladimir Vuksan بیان می‌کند:

جو تأثیر کمی در میزان کل کلسترول بد در افراد پرخطر داشته‌باشد، اما در افراد بدون کلسترول بالا می‌تواند مفید باشد.

در یک مطالعه‌ی دیگر که شرکت‌کنندگان از ماکارونی‌های غنی شده با ۳ گرم جو حاوی بتاگلوکان مصرف کرده‌بودند در این افراد میزان باکتری‌های خوب و مفید افزایش یافته و میزان کلسترول LDL کاهش یافته‌بود. آنها هر روز به مدت دو ماه ۱۰۰ گرم ماکارونی که از ۲۵ درصد آرد جو و ۷۵ درصد آرد گندم دوروم تشکیل شده‌بود، مصرف می‌کردند. افراد غذا را به خوبی تحمل می‌کردند و علائمی از درد شکم و نفخ وجود نداشت.

علیرغم این واقعیت که بتا گلوکان جو از جو دوسر بیشتر است و فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد، اما به اندازه برخی غذاهای سالم دیگر محبوب نیست. جو حاوی کالری کمتری ، پروتئین و فیبر بالاتر از جو دوسر است که از عوامل مهم برای افرادی است که از نظر رژیم غذایی یا وزن مشکل دارند. دکتر Vuksan بیان می‌کند:

پس از بررسی شواهد، می‌توان گفت که جو در مقایسه با جو دوسر در کاهش کلی خطر بیماری قلبی عروقی نیز مؤثر است.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید