انتشار این مقاله


داشتن فرزند شما را شاد تر می کند ، اما فقط وقتی آن ها خانه را ترک کنند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که والدین وقتی فرزندانشان مستقل می‌شوند ، شادتر از افراد بدون فرزند هستند.

وقتی صحبت از خوشحال تر بودن بین افراد دارای فرزند و افراد بدون فرزند است، بیشتر تحقیقات به گروه دوم اشاره دارد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که والدین بعدها در زندگی ، وقتی فرزندانشان مستقل می‌شوند و در خانه جدا زندگی می‌کنند و به جای استرس ، منبع لذت اجتماعی می‌شوند ، شادتر از افراد بدون فرزند هستند.

بیشتر نظرسنجی‌ها در مورد خوشبختی والدین روی کسانی صورت گرفته است که فرزندانشان هنوز در خانه زندگی می‌کنند. این نشان می‌دهد که آنهایی که کودکان کوچکتری دارند نسبت به همسالان خود که دور از فرزندانشان زندگی می‌کنند، کمتر خوشحال هستند زیرا وقت آزاد، خواب و پول کمتری دارند.


مقاله مرتبط: سندرم تک فرزندی چیست؟ آیا آن‌ها آدم‌های بدی هستند؟


کریستوف بکر در دانشگاه هایدلبرگ در آلمان و همکارانش از این موضوع شگفت زده شدند که ممکن است این ماجرا برای والدینی که فرزندانشان از خانه خود خارج شده‌اند متفاوت باشد. برای یافتن اطلاعات ، آن‌ها داده‌های یک تحقیق اروپایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که از ۵۵۰۰۰ نفر در سن ۵۰ سال و بالاتر در مورد کیفیت احساس عاطفیشان  سؤال شده بود.

آن‌ها دریافتند که در این گروه سنی بالاتر ، افراد دارای فرزند رضایت بیشتری از زندگی و علائم افسردگی کمتری نسبت به افراد فاقد فرزند دارند ، اما فقط در صورتی که فرزندانشان خانه را ترک کرده باشند.


مقاله مرتبط: ۳ اصل فرزندداری برای حفظ سلامت کودک


این ممکن است به این دلیل باشد که وقتی کودکان بزرگ می‌شوند و به اجتماع می‌روند ، اغنای اجتماعی والدین خود را منهای استرس روزانه مراقبت از آن‌ها فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با ارائه مراقبت و پشتیبانی مالی به والدین خود ، زحمات گذشته را جبران کنند. از این رو ، نقش كودكان به عنوان مراقب ، حمایت کننده مالی یا به عبارت ساده‌تر ارتباط اجتماعی می‌تواند از جنبه‌های منفی پدر و مادر بودن فراتر رود.

این تصویر در آمریکا مشابه است. نیکولاس والفینگر اخیراً  داده‌های ۴۰ سال بررسی عمومی اجتماع آمریكا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافته است كه والدین ۵۰ تا ۷۰ ساله با خانه خالی ۵ تا ۶ درصد بیشتر از افراد دارای كودك در خانه خوشحال هستند.


مقاله مرتبط: مهم‌ترین مسئولیت والدین در قبال فرزندان‌ خود چیست؟


اگر والدین با ایده انتظار برای مستقل شدن بچه‌های خود برای به حداکثر رساندن شادی بالقوه خودشان مخالف هستند ، می‌توانند به کشورهایی مهاجرت کنند که  پشتیبانی بهتری در زمینه مراقبت از کودک دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بر روی ۲۲ کشور نشان داد که والدین با فرزندان در خانه ، در واقع در مکان‌هایی مانند نروژ ، پرتغال و سوئد که از مرخصی والدین ، یارانه سخاوتمندانه برای مراقبت از کودکان و تعطیلات و مرخصی‌های حین بیماری برخوردار هستند ، واقعاً کمی شادتر از همسالان بدون فرزند خود هستند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید