انتشار این مقاله


آیا نوشیدن آب لیمو میتواند سوزش سردل و رفلاکس اسید را بهبود ببخشد؟!

ریفلاکس اسید یک وضعیت ناراحت کننده است که اغلب منجر به درد و سوزش سر دل می شود.نوشیدن آب لیمو یک درمان بالقوه مفید برای کاهش علائم است. همیشه آن را رقیق بنوشید و به واکنش بدنتان به آن توجه کنید.

لیمو یک ماده اسیدی است ، در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که می تواند به کاهش ریفلاکس اسید کمک کند. اما آیا واقعا کار می کند و آیا بی خطر است؟

رفلاکس اسید هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده وارد لوله غذایی شود. این بیماری عادی ۶۰ میلیون آمریکایی را در ماه و ۲۰ تا ۳۰ درصد از مردم جهان غرب را درگیر می کند. این مساله می تواند نشانه ای از بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) باشد.

بسیاری از افراد برای تسکین علائم رفلاکس اسید به داروهای خانگی علاقه دارند. در این مقاله ، اثر آب لیمو را بررسی می کنیم.

رفلاکس اسید باعث التهاب و سوزش در مخاط مری می شود. این امر ممکن است منجر به احساس سوزش معده، سوزش سر دل و همچنین احساس درد و تهوع و آروغ زدن شود.

براساس بررسی سال ۲۰۱۲ ، آب لیمو در روشهای شرقی و غربی برای کمک به هضم و مسائل گوارشی از جمله ریفلاکس اسید دارای سابقه استفاده است.

با این حال ، هیچ پژوهشی برای اثبات کارکرد آن وجود ندارد. در واقع ، به دلیل اسیدی بودن ، آب لیمو می تواند ریفلاکس اسید را بدتر کند.

برخی منابع می گویند که آب لیمو دارای خاصیت قلیایی است به این معنی که می تواند اسید معده را خنثی کند و این ممکن است باعث کاهش رفلاکس اسید شود. با این حال ، این مورد با تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

آب لیمو اسیدی است و pH آن ۳ است ، در حالی که  pH آب حدود ۷ است که خنثی است و این بدان معناست که نه اسیدی است و نه قلیایی.

برخی افراد ممکن است دریابند که نوشیدن یک لیوان آب لیمو می تواند رفلاکس آنها را بهبود بخشد. برای دیگران ، یک مایع اسیدی مانند آب لیمو حتی می تواند علائم آنها را بدتر کند.

چگونه از آب لیمو برای رفلاکس اسید استفاده می کنید؟

  • هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آب لیمو علائم رفلاکس اسید را تسکین می دهد. اگر شخصی هنوز میخواهد این روش درمانی خانگی را امتحان کند ، می تواند توصیه های زیر را در نظر بگیرد:
  • ۱ قاشق غذاخوری  آب لیمو تازه را با ۸ اونس آب مخلوط کنید. اگر خیلی طعم دار شد ، ابتدا آب لیمو کمتری اضافه کنید. همیشه آب لیمو را با آب رقیق کنید تا میزان اسیدیته آن کاهش یابد.
  • برخی افراد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی ، آب لیمو می نوشند تا از وقوع ریفلاکس اسید جلوگیری کنند.
  • ابتدا مقدار کمی بنوشید و ببینید واکنش بدنتان چگونه است. در صورت لزوم به آرامی لیوان را پر کنید.
  • آب لیمو را با نی بنوشید ، زیرا اسید موجود در آن می تواند به دندان و مینای دندان آسیب برساند.

فواید و خطرات نوشیدن آب لیمو

آب لیمو فواید مختلفی دارد و خطراتی نیز وجود دارد.

فواید

به گفته برخی افراد ، آب لیمو می تواند طیف وسیعی از فواید بهداشتی داشته باشد.

آب لیمو حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان است. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، ویتامین C به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند تا آهن را از رژیم غذایی جذب کند.

مردم همچنین پیشنهاد می کنند که آب لیمو باعث بهبود عملکرد کلیه ، ظاهر پوست و حتی خطر ابتلا به سرطان می شود. با این حال ، شواهد با کیفیت کمی برای تأیید این ادعاها وجود دارد.

خطرات

آب لیمو معمولاً برای نوشیدن بی خطر است. با این حال ، برخی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد.

آب لیمو می تواند به دندان و مینای دندان آسیب برساند. نوشیدن با یک نی می تواند از بروز چنین صدماتی جلوگیری کند. دهان خود را بعد از نوشیدن آب لیمو بشویید.

برای برخی از افراد ، آب لیمو می تواند رفلاکس اسید یا GERD را بدتر کند. همیشه به علائم بدن توجه کرده ودر صورت بدتر شدن استفاده از داروی خانگی را متوقف کنید.

سایر داروهای خانگی برای رفلاکس اسید

برای ریفلاکس اسید خفیف یا متوسط ​​، برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای دارای نسخه ، مانند آنتی اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون(-PPI ) در دسترس هستند. قبل از مصرف هر داروی جدید با پزشک مشورت کنید.

داروهای خانگی زیر ممکن است به کاهش ریفلاکس اسید کمک کند:

  • نوشیدن شربت آلوئه ورا. یک مطالعه از سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن شربت آلوئه ورا در ۷۹ شرکت کننده علائم GERD را کاهش داده است. سعی کنید شربت آلوئه ورا را با آب یا آبمیوه مخلوط کنید تا التهاب و ریفلاکس اسید کاهش یابد.
  • خوردن غذاهای سرشار از آنزیم. خوردن غذاهایی مانند پاپایا و آناناس که سرشار از آنزیم های گوارشی هستند و یا مصرف مکمل های آنزیم های گوارشی قبل از غذا ممکن است ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

تغییرات خاص در شیوه زندگی همچنین می تواند به افراد کمک کند تا رفلاکس اسید خود را مدیریت کنند:

  • از پرخوری خودداری کنید. خوردن بیش از حد یا خوردن وعده های غذایی عظیم می تواند معده را تحریک کند یا مستقیماً باعث رفلاکس اسید شود.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید. ریفلاکس اسید در بین افراد دارای اضافه وزن و چاقی شیوع بیشتری دارد.
  • از غذاهای محرک خودداری کنید. الکل ، کافئین ، قند فرآوری شده ، شکلات ، نوشیدنی های گازدار ، توتون و تنقلات و غذاهای پرادویه همه می توانند باعث برگشت اسید شوند.
  • زیر سر خود را بلند کنید. اگر رفلاکس اسید در شب رخ می دهد ، سعی کنید تخت را بلند کنید تا رفلاکس تسکین یابد. از خوردن غذا ۲-۳ ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • آهسته بخورید. سریع غذا خوردن می تواند باعث ریفلاکس اسید شود.
  • از لباس های تنگ خودداری کنید. پوشیدن لباس های گشاد و پرهیز از استفاده از کمربندهای محکم می تواند فشار روی شکم را کاهش دهد.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطرات ناشی از ریفلاکس اسید را افزایش می دهد.

سخن آخر

ریفلاکس اسید یک وضعیت ناراحت کننده است که اغلب منجر به درد و سوزش سر دل می شود.

نوشیدن آب لیمو یک درمان بالقوه مفید برای کاهش علائم است. همیشه آن را رقیق بنوشید و به واکنش بدنتان به آن توجه کنید.

برخی افراد گزارش می دهند که نوشیدن آب لیمو می تواند علائم رفلاکس اسید آنها را بعد از غذا کاهش دهد. برای دیگران ، آب لیمو می تواند رفلاکس اسید آنها را بدتر کند.

خطراتی برای امتحان کردن این روش درمانی خانگی وجود دارد، ممکن است افراد بخواهند قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند ، به خصوص اگر بیماری گوارشی دیگری از قبل وجود داشته باشد.

برای کسانی که اسفاده از آب لیمورا مفید نیافتند ، سایر داروهای خانگی و تغییر شیوه زندگی می توانند کمک کنند.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید