انتشار این مقاله


تسریع روند بهبودی از حمله قلبی

روشی جدید برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های حملات قلبی با استفاده از تکنیک‌های مولکولی

رابرت گاردی (Robert Gourdie)، مدیر مرکز تحقیقاتی پزشکی و علوم ترمیمی فرالین در VTC می‌گوید متخصصان قلب و عروق معتقدند وقتی حمله قلبی صورت می‌گیرد، عضله مانند زمان است!

اگر اکسیژن رسانی به بافت قلب توسط جریان خون متوقف شود، سلول‌های قلبی می‌میرند. درحالی که در حمله‌ی قلبی، خون رسانی در ناحیه‌ی مشخصی از قلب کاهش می‌یابد و منجربه ایجاد آسیب‌های ایسکمی هیپوکسیک (کمبود اکسیژن) در آن ناحیه می‌شود. سول‌های در حال مرگ در این ناحیه، شروع به ارسال سیگنال‌هایی به سلول‌های مجاور می‌کنند.

Gourdie، پژوهشگر برجسته تجاری‌سازی اجتماعی در علوم بازسازی قلب و پروفسور دپارتمان مهندسی پزشکی و مکانیکی در دانشکده‌ی تکنولوژی ویرجینیا معتقد است مشکل اصلی اینجاست که بافت مرده‌ی قلبی قرنطینه و محدود نمی‌شود. سلول‌های آسیب دیده بافت، شروع به ارسال سیگنال‌هایی به سلول‌های سالم می‌کنند و ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی قلبی بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود.  

دانشمندان از این پدیده (گسترش سیگنال آسیب به بافت‌های سالم مجاور) به عنوان «اثر تماشاچی» یاد می‌کنند.

اما آیا می‌توان راهی پیدا کرد که آسیب را فقط به ناحیه‌ای که مستقیما دچار هیپوکسی شده محدود کرد و سلول‌های سالم مجاور را از اثر این پدیده در امان نگه داشت؟

مطالعات انجام گرفته در ژورنال انجمن قلب آمریکا بیان می‌کند که یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی Gourdie توانسته‌است مولکولی کشف کند که قادر است از بافت سالم قلب در طول حمله‌ی قلبی و پس از آن محافطت کند.

حدود یک دهه قبل، Gourdie در همکاری نزدیکی که با «Gautam Ghatnekar»، فوق‌دکترا، داشت، اذعان داشت به کشف بزرگی رسیده‌ است. تیم وی موفق به کشف ماده‌ای شده‌ بود که روی فعالیت کانال‌های مخصوصی در غشاء سلول اثر می‌کرد. این کانال‌ها مسئول اصلی کنترل اثر تماشاچی هستند.

ولی برخلاف انتظار، این ترکیب، به نام alphaCT1، اثرات جانبی و مفید دیگری نیز داشت. این ماده در بهبود جراحت‌های پوستی نیز مؤثر واقع شد.

طبق دستاورد‌های ما، این ماده باعث کاهش التهاب شده و به التیام زخم‌های شدید مانند زخم «پای دیابتی» کمک می‌کند.

Guardie

با توجه به پتانسیلی که این ماده داشت، آن‌ها تصمیم گرفتند با همکاری با یکی از مراکز درجه یک تحقیقاتی، به تجاری سازی این ماده بپردازند. alphaCT1 اکنون در فاز۳ آزمایش‌های کلینیکی جهت درمان زخم‌ها قرار دارد.

در حال حاضر، Guardie روی چگونگی اثر مولکولی این دارو (مرتبط با گزارشات منتشر شده در انجمن قلب آمریکا) کار می‌کند. او بر این باور است که مسئله‌ی اصلی طریق اثر این داروی پپتیدی است.

تیم او مولکول‌هایی را با اندک تفاوت در خواص شیمیایی از مولکول مادر(اصلی)، طراحی کردند که منجر به کشف غیرمنتظره‌ای شد. یکی از انواع alphaCT1 ها، به نام alphaCT11، دارای قدرت بیشتری نسبت به مولکول مادر بود! 

alphaCt11 حتی از نمونه‌ی اورجینال پپتیدی که در حفاظت از قلب از آسیب‌های جانبی در ایسکمی ناشی از حمله قلبی نقش داشت نیز مؤثرتر است.

Gourdie

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که alphaCT11 قدرت زیادی در کاهش آسیب به بافت قلبی دارد، حتی زمانی که به مدت ۲۰ دقیقه خون رسانی متوقف می‌شود و قلب همچنان در حالت ایسکمی قرار دارد. وقتی همین آزمایش را با شرایط یکسان روی مولکول مادر انجام دادند، آن‌ها هیچ اثر حفاظتی پس از آسیب‌های ناشی از ایسکمی از خود نشان ندادند!

Gourdie معتقد است alphaCT11 می‌تواند جرقه‌ای برای شروع یک راه جدید جهت درمان حمله قلبی و جلوگیری از گسترش آسیب در بافت قلبی باشد.

محققان، قلب موش را در آزمایشگاه به صورت زنده که به مدت چند ساعت در حال تپیدن بود، نگهداری کردند. مطالعات پیوسته ادامه دارد؛ این آزمایشات با همکاری «Antonio Abbate» و «Stefan Toldo» از دانشگاه اجتماعی ویرجینیا، پیرامون عملکرد alphaCT11 در موش‌های زنده صورت می‌گیرد.

Gourdie همچنین بدنبال پیدا کردن روش‌های جدیدی برای ارائه ‌alphaCT11 از ذرات ریز طبیعی لیپیدی به نام «اگزوزوم» است. این آزمایش‌های جدید می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای انجام آزمایش‌های کلینیکی روی بیمارانی باشد که از حمله قلبی رنج ‌می‌برند.

همکاران نویسنده‌ی Gourdie در این آزمایش‌ها: Jingbo Jian، متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان «شنزن» در چین که مسئولیت پزشکی را در ویرجینیا به عهده داشت، و Daniel Hoagland، فوق دکتری.

سایر همکاران وی شامل: Joseph Palatinus، متخصص قلب در Cedars-Sinai که کار پزشکی آزمایشگاه وی را به عهده داشت، Jane Jourdan، مدیر مرکز قلب و علوم بازسازی، Geert Bultynck و Jegan Iyyathurai، که در KU Leuven مشغول به کار بودند، Zhiwei Zhang ازمؤسسه قلب و عروق گونگدونگ، Zhen Wang و Kevin Shey از دانشگاه وندربیلت، Ryan King ، فارغ‌التحصیل علوم پزشکی و سلامت در ویرجینیا، Steven Poelzing، یکی از همکاران مؤسسه تحقیقاتی فرالین و and Huamei He  و Francis McGowan که در بیمارستان کودکان فیلادلفیا مشغول به کار هستند.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید