انتشار این مقاله


ثبت امواج مغزی از مینی مغزهای آزمایشگاهی برای اولین بار

تجمعاتی از سلول‌های عصبی تحت عنوان مینی-مغز به شیوه‌ای در حال تکامل‌اند که دانشمندان آن را ممکن نمی‌دانستند.

تجمعاتی از سلول‌های عصبی تحت عنوان مینی مغزهای آزمایشگاهی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به شیوه‌ای در حال تکامل‌اند که دانشمندان آن را ممکن نمی‌دانستند. این ارگانوئیدها قبل از فرستاده شدن به فضا، در آزمایشگاه آلیسون موتری در دانشگاه کالیفرنیا رشد یافته بودند. حال تیم این محقق متوجه شده است ارگانوئیدها امواجی مغزی از خود ساطع می‌کنند که شبیه امواج مغزی نوزدان نارس است. این امواج مغزی بیانگر الگوهای پیچیده‌ای از فعالیت عصبی هستند. یافته‌ی فوق عجیب بوده و دانشمندان را واداشته در محدودیت‌های مینی-ارگان‌های آزمایشگاهی و مسائل اخلاقی پیرامون آن‌ها تجدید نظر کنند.

طبق نیویورک تایمز، موتری مینی-مغزها را به ربات‌هایی شبیه عنکبوت متصل کرد تا فعالیت عصبی آن‌ها را رمزگشایی کند. این یافته‌ها می‌تواند بیانگر ایجاد زندگی نیمه-خودآگاه در آزمایشگاه توسط دانشمندان باشد. پیشرفتی که قبلاً داستانی ترسناک تلقی می‌شد.

به گفته‌ی کریستوف کوخ دانشمند ارشد و نماینده‌ی مؤسسه‌یAllen Brain ، با نزدیک شدن به این هدف، احتمالاً به مغزی دست خواهیم یافت که قابلیت ادراک واحساس درد، رنج واضطراب را داشته باشد.

مغز انسان به قدری پیچیده است که دانشمندان هنوز در عملکرد بسیاری از بخش‌های آن حیرانند. این جذابیت مینی مغزهاست. آن‌ها توپ‌های نسبتاً ساده ای از سلول‌های عصبی هستند که برخی از خصوصیات مغزهای کامل را شبیه سازی می کنند. اما مطالعه‌ی جدید که در ژورنال Cell منتشر شد، نشان می‌دهد که مینی مغزها می توانند پیچیده‌تر از آن‌چه قبلاً تصور می‌شد، باشند.

موتری در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت:

برخی از همکاران من می‌گویند: نه این چیزها هرگز هوشیاری نخواهند داشت. اما من مطمئن نیستم.

اگر این امواج مغزی نشان دهنده‌ی قابلیت هوشیاری و خودآگاهی ارگانوئیدها باشند، دانشمندان علوم اعصاب با دوراهی اخلاقی بزرگی مواجه خواهند شد. در واقع، ادامه‌ی آزمایش‌ها به معنای ایجاد و تخریب خودآگاهی وزندگی شبه‌بشری خواهد بود. اما جورجیا کوادراتو، زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا که در مطالعه شرکت نداشته است، هشدار داد هوز به آن نقطه نرسیده‌ایم:

بسیار شگفت‌انگیز است. هیچ‌‎کس‌ نمی‌داند واقعاً ممکن خواهد بود یا نه. مردم خواهند گفت: “این‌ها شبیه مغز نوزادان نارس هستند” اما نه نیستند!

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید