انتشار این مقاله


رژیم‌های غذایی گیاهی و محرومیت از ماده غذایی ضروری؛ کولین

روند رو به رشد رژیم‌های غذایی گیاهی ممکن است سلامت مغز ما را در معرض خطر قرار دهد!

مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، نشان می‌دهد که روند رو به رشد رژیم‌های غذایی گیاهی ممکن است سلامت مغز ما را در معرض خطر قرار دهد. دلیل این امر این است که کولین، که یک ماده غذایی ضروری است، در بیشتر برنامه‌های غذایی که از خوردن  گوشت پرهیز می‌شود، جایی ندارد.  

گوشت، تخم مرغ و لبنیات منابغ غنی از کولین

تعداد روز افزونی از مطالعات، فواید رژیم‌های غذایی گیاهی را آشکار می‌کنند. محققان مردم را ترغیب به مصرف بیشتر و بیشتر میوه و سبزیجات می‌کنند و مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر به این توصیه‌های غذایی توجه می‌کنند.

به عنوان مثال، فقط در دو ماه گذشته، Medical News Today مقالاتی را منتشر کرده که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی گیاهی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۳۲ درصد و دیابت را ۲۳ درصد کاهش دهند. مقاله دیگری بیان داشت که صرفاً اضافه کردن کمی میوه و سبزیجات به رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و طول عمر فرد را را افزایش دهد.

همچنین به نظر می‌رسد مصرف کنندگان با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خودشان به این مطالعات پاسخ مثبت داده‌اند. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد افرادی که خود را گیاه خوار یا وگان می‌دانند، در ایالات متحده در طول یک دهه اخیر تقریباً ثابت باقی مانده است، اما علاقه مردم به غذاهای گیاهی که در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

گزارش‌ خلاصه‌ای از چندین نظرسنجی‌ای که در گالوپ (Gallup) انجام شده، نشان می‌دهد که “فروش مواد غذایی گیاهی به تنهایی در سال ۲۰۱۷، ۸.۱ درصد رشد داشته و سال گذشته از ۳.۱ میلیارد دلار فراتر رفته است و به زودی جایگزین‌های گیاهی برای محصولات لبنی ۴۰ درصد از فروش نوشیدنی‌های لبنی را به خود اختصاص خواهد داد.”

براساس رشد بازار و آخرین گزارشات گالوپ در مورد گیاه خواری و رژیم غذایی وگان، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مشتاق هستند که جایگزین‌های گیاهی برای محصولات حیوانی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. با این حال، مردم آمریكا هنوز به طور کامل مایل به حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی خود نیستند.

در همین زمینه، اخیراً یک محقق از روند رو به رشد رژیم‌های غذایی گیاهی ابراز نگرانی کرده است. دکتر دربیشر (Emma Derbyshire)، دکترا، متخصص تغذیه و محقق آکادمیک، مقاله‌ای را در مجله BMJ Nutrition، Prevention & Health در مورد این موضوع منتشر کرده است. وی در این مقاله ابراز نگرانی کرده و معتقد است که با تمایل گسترده‌ای که برای رژیم گیاه خواری وجود دارد، کمبود کولین، که یک ماده غذایی اساسی برای مغز محسوب می‌شود بسیار محتمل است.

کولین همانند اسیدهای چرب امگا ۳، ماده غذایی ضروری محسوب می‌شود که بدن انسان به اندازه کافی برای تأمین نیازهای غذایی خود قادر به تولید آن نیست. بنابراین، دریافت کولین از منابع رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد.

دربیشر همچنین بنیان گذارNutritional Insight ، یک شرکت مشاوره تغذیه در Surrey، انگلستان است.

مردم به اندازه کافی کولین دریافت نمی‌کنند.

کولین برای جنبه‌های بیشماری از فرآیند‌های متابولیسم درست مانند سنتز انتقال دهنده‌های عصبی، ساختار سلولی و متیلاسیون بسیار مهم است.

مطالعات کمبود کولین را با بیماری‌های کبدی، اختلال در عملکرد شناختی در فرزندان و حتی اختلالات عصبی مرتبط دانسته‌اند. این ماده مغذی، به ویژه در مراحل جنین، برای رشد مغز سالم اهمیت زیادی دارد.  

گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات، ماهی و مرغ منابع اصلی کولین به شمار می‌آیند. آجیل، حبوبات و سبزیجات مانند کلم بروکلی حاوی کمترین مقدار کولین هستند.

به گفته‌ی دربیشر در سال ۱۹۹۸، انستیتوی پزشکی ایالات متحده حداقل میزان كولین را در روز، ۴۲۵ میلی گرم برای خانم‌ها، ۵۵۰ میلی گرم برای آقایان، ۴۵۰ میلی گرم برای زنان باردار و ۵۵۰ میلی گرم برای خانم‌های شیرده تعیین كرده است.

با این حال، نویسنده معتقد است، اکثر جمعیت اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، کانادایی‌ها و استرالیا‌ها به مقدار کافی و توصیه شده کولین مصرف نمی‌کنند.  

نویسنده آخرین گزارش کمیسیون  EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health را اشاره کرده و از مصرف کم کولین ابراز نگرانی می‌کند.

نشریه EAT-Lancet اخیر در سال ۲۰۱۹، رژیم غذایی مرجع سالم را براساس دریافت روزانه ۲۵۰۰ کیلو کالری در رژیم غذایی بزرگسالان گردآوری کرده است. در حالی که باید از این امر ستایش کرد که این اولین گزارشی است که یک برنامه غذایی سالم را مبتنی بر ارتقاء پایداری محیط زیست تهیه کرده است اما، مصرف محدود شیر، تخم مرغ و پروتئین حیوانی می‌تواند بر میزان دریافت و وضعیت کولین در بدن  فرد تأثیر بگذارد.

دربیشر

به عنوان مثال، این گزارش تنها ۷ گرم گوشت گاو و گوسفند، ۱۳ گرم تخم مرغ و ۲۵۰ گرم شیر کامل یا معادل مشتقات آن مانند پنیر را توصیه می‌کند.

با توجه به سرعت محبوبیت این رژیم‌های غذایی، تأثیر آن‌ها بر روی دریافت کولین موردی است که نیاز به بررسی و مطالعه در آینده دارد.  

اگر کولین به خودی خود در سطوح مورد نیاز از منابع غذایی بدست نیاید، استراتژی‌های مصرف مکمل بویژه در رابطه با مراحل کلیدی چرخه زندگی مانند بارداری، لازم خواهد بود. دریافت کولین برای رشد نوزاد بسیار مهم است .

دربیشر

برای آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و مصرف کنندگان در مورد اهمیت رژیم غذایی سرشار از کولین و چگونگی دست یابی به این رژیم غذایی متعادل، باید اقدامات بیشتری انجام شود.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *