انتشار این مقاله


فواید واکسن آنفولانزا؛ کاهش احتمال مرگ در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

فواید واکسن آنفولانزا که احتمالا از آن بی‌خبرید!

مطالعات جدید نشان می‌دهد که از جمله فواید واکسن آنفولانزا کاهش حملات قلبی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، می‌باشد. واکسن انفولانزا می‌تواند جان کسانی را که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند، نجات دهد.

با اینکه آنفولانزا یک بیماری شایع است، اما عوارض آن در ایالات متحده، قابل توجه است. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آنفولانزا سالانه باعث ۹۶۰.۰۰۰ مورد بستری و ۷۹.۰۰۰ مورد مرگ می‌گردد.

در بیماران مبتلا به فشارخون بالا که مستعد انواع بیماری‌های قلبی هستند، ویروس آنفولانزا با تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی، ریسک سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

پزشکان معتقدند که بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا، دریافت سالانه‌ی واکسن آنفولانزاست. بعد از تزریق، تشکیل آنتی بادی‌ها دو هفته بعد از واکسیناسیون انجام گرفته و مقاومت در برابر ویروس ایجاد می‌شود.

در حال حاضر، تیمی از محققان به سرپرستی Daniel Modin، از دانشگاه کوپنهاگن دانمارک، درتلاش است تا با خاتمه دادن به عفونت آنفولانزا به کمک واکسن، مشکلات قلبی عروقی را به حداقل برساند. دکتر مودین و همکارانش، یافته‌های خود را در کنگره‌ی European Society of Cardiology در پاریس فرانسه، ارائه دادند.

فواید واکسن آنفولانزا در کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

تیم تحقیقاتی، حدود ششصدهزار بیمار با فشارخون بالا را در رده‌های سنی ۱۸ الی ۱۰۰ سال، مورد بررسی قرار داد. بعد از گذر ۹ فصل آنفولانزا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، بیمارانی که واکسن آنفولانزا دریافته کرده بودند با آنهایی که واکسن تزریق نشده بود، مقایسه شدند. در طول مطالعه، مرگ شرکت کنندگان به علت سکته قلبی یا هر بیماری قلبی دیگری، پیگیری می‌شد.

محققان همچنین ارتباط بین تزریق واکسن آنفولانزا، قبل از فصل شیوع و در طول فصل شیوع را بررسی کردند. معیارهایی نظیر سن، داروها، وضعیت اقتصادی‌اجتماعی و سایر شرایط پزشکی نیز بررسی شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون در فصل شیوع آنفولانزا باعث کاهش ۱۸ درصدی در مرگ و میر ناشی از انواع علت‌ها، کاهش ۱۶ درصدی در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش ۱۰ درصدی در مرگ و میر بعد از سکته قلبی می‌گردد. دکتر مودین درین باره می‌گوید:

ما دریافتیم که از فواید واکسن آنفولانزا میتوان به کاهش علائم بیماری‌های قلبی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، اشاره کرد. در طول ۹ سال مطالعه، پوشش واکسیناسیون ۲۶ الی ۳۶ درصد بود، بدین معنی که بیمارانی که فشارخون بالایی دارند، واکسینه نشده‌اند. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است راجع به فواید واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید. به عقیده‌ی من، همه‌ی بیماران دارای فشارخون بالا باید واکسینه شوند.

واکسیناسیون، راهی آسان، ارزان، امن و دردسترس است که در برابر عفونت آنفولانزا تا ۶۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، احتمال سکته‌های قلبی کشنده را کاهش می‌دهد. واکنش ایمنی و به دنبال آن التهاب در حین آنفولانزا، ممکن است سلامت قلب و عروق فرد را تحت تأثیر قرار دهد

حملات قلبی در اثر پارگی پلاک‌های آترواسکلروزی در شریان‌های قلب یا مغز اتفاق می‌افتد. بعد از پارگی، لخته‌ی خون تشکیل شده و جریان خون را مسدود می‌کند. باور بر این است که التهاب شدید ناشی از عفونت آنفولانزا باعث کاهش پایداری پلاک‌ها شده و احتمال پراگیآنها را افزایش می‌دهد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید