انتشار این مقاله


۹ خواب رایج و تفسیر این رویاها!

آیا رویاهایی که می‌بینیم معنای عمیق‌تری دارند؟ بسیاری از مردم معتقدند که پاسخ این سؤال بله است.

آیا رویاهایی که می‌بینیم معنای عمیق‌تری دارند؟ بسیاری از مردم معتقدند که پاسخ این سؤال بله است. براساس نظرسنجی انجام شده توسط Newsweek، چهل و سه درصد آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که خواب‌ها، آرزوها و خواسته‌های ناخودآگاه آ‌ن‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته روان تحلیل گر مشهور، زیگموند فروید، رویاها راه رسیدن به ناخودآگاه فرد است. وی معتقد بود با مطالعه اجزای روشن رویاها، می‌توانیم از بخش پنهان و ناخودآگاه خواسته‌ها را که منجر به اختلالات روان و اعصاب می‌شود، آگاه شویم.

تجزیه و تحلیل نمادهای رویاها و توصیف معنای آن‌ها یک راه هم برای سرگرمی و هم بازتاب خود فرد در فرهنگ عامه است. آیا واقعاً رویاها معانی پنهانی دارند؟ آیا با تعبیر خواب می‌توانید به آرزو‌ها و خواسته‌های ناخودآگاه خود پی ببرید؟

در حالی که پاسخ بیشتر تئوری‌های مدرن رویاها به این سوال منفی است، اما تفسیر و تجزیه تحلیل رویاها هنوز کاری محبوب بین مردم است.  

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به برخی از رایج‌ترین رویاها و برخی از مشهورترین تعبیرهای نوشته شده در کتاب‌های تعبیر خواب می‌انداریم.

۹ رویای رایج و تفسیر این رویاها

رویای سقوط

رویاهای سقوط از جایی مرتفع بسیار رایج است. یک افسانه رایج در این باره وجود دارد که اگر در رویای خود سقوط کنید، در زندگی واقعی خواهید مرد؛ البته که این حرف نادرست است. پس رویای سقوط دقیقاً چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

طبق بسیاری از تعبیر خواب‌های مشهور، سقوط در رویاها نشانه این است که چیزی در زندگی شما به خوبی پیش نمی‌رود. در واقع می‌تواند بیان گر این باشد که شما باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید یا در برخی از زمینه‌های زندگی خود یک مسیر جدیدی را پیش رو بگیرید.

راسل گرانت (Russell Grant)، نویسنده کتاب Illustrated Dream Dictionary ، ادعا دارد که دیدن رویای سقوط در بین افراد بسیار متداول است. این خواب نمادی از ترس در زندگی واقعی است- شاید ترس از عدم موفقیت در کار یا روابط عاشقانه.

سقوط غالباً نشانه‌ای از نیاز به رهایی و لذت بردن بیشتر از زندگی است.

رویای برهنه بودن در ملأعام

آیا تا به حال یکی از آن رؤیاهای ناخوشایندی را که در آن برهنه در مدرسه یا دفتر کاری خود بوده‌اید را تجربه کرده‌اید؟

به گفته‌ی پنی پیرس (Penny Peirce)، نویسنده کتاب Dream Dictionary for Dummies، رویای برهنه بودن در ملأعام ممکن است نشان گر این باشد که شما دلهره دارید یا از آشکار شدن نواقص و کاستی‌های خود می‌ترسید.

رویای تعقیب شدن

خواب‌هایی که در آن توسط یک مهاجم آشنا یا ناآشنا مورد تعقیب قرار می‌گیرید، می‌تواند بسیار وحشتناک باشند. اما این رویاها در مورد آن چه در ذهن شما می‌گذرد، چه می‌گویند؟ مفسران رویاهاغلب بیان می‌کنند که چنین خواب‌هایی به معناست که شما سعی می‌کنید در زندگی روزمره خود از چیزی دوری کنید.

تونی کریسپ (Tony Crisp)، نویسنده کتاب Dream Dictionary، معتقد است که تعقیب در خواب ممکن است نشانگر تمایل به فرار از ترس‌ها یا خواسته‌های شخصی شما باشد.

کلید فهمیدن چنین رویاهایی تا حدودی به هویت تعقیب کننده شما بستگی دارد. تعقیب شدن توسط یک حیوان ممکن است نشانگر این باشد که شما از عصبانیت، تمایلات و احساسات خود پنهان شده‌اید.

اگر تعقیب کننده شما چهره‌ای مرموز و ناشناخته داشته باشد، ممکن است نمایان گر یک تجربه کودکی یا آسیب‌های گذشته باشد. اگر شخصی توسط جنس مخالف مورد تعقیب قرار گرفته باشد، به گفته کریسپ این بدان معناست که شما از عشق می‌ترسید یا از یک رابطه‌ای در گذشته در عذابید.

رویای درباره از دست دادن دندان‌ها

پنی پیرس، نویسنده کتاب Dream Dictionary for Dummies، معتقد است که خواب از دست دادن دندان‌ها می‌تواند چندین معنا داشته باشد. ممکن است نشان دهنده نگرانی فرد از جذابیت یا ظاهر خود باشد. همچنین ممکن است بیان گر نگرانی درباره توانایی ارتباطی فرد یا بیان موردی شرم آور باشد.

ذات واقعی دندان‌ها توانایی آن‌ها برای نیش زدن، بریدن ، پاره کردن و آسیاب کردن است. اگر شما دندان‌های خود را ازدست بدهید،  در واقع قدرت شخصی خود و توانایی خود را برای اظهار کردن، قاطعیت و محافظت از خود از دست خواهید داد.

رویای مرگ

مرگ یکی دیگر از موضوعات متداول رویاهاست و ممکن است بسیار ناامید کننده باشد. گاهی فرد خواب مرگ شخصی از عزیزانش یا حتی خودش را می‌بیند. تعبیرهای رویای مشهور نشان می‌دهند که چنین رویا‌هایی نشان دهنده اضطراب تغییر یا ترس از ناشناخته‌ها است.

لوری لوونبرگ (Lauri Loewenberg) در کتاب خود Dream on It: Unlock Your Dreams, Change You Life این گونه می‌نویسد که:

تغییر همانند مرگ، می‌تواند ترسناک باشد زیرا ما از اتفاقاتی که پس از این تغییر رخ می‌دهد، اطلاعی نداریم. به همین دلیل ذهن یک فرد هنگام رویا پردازی تغییر را با مرگ معادل می‌داند.

لوونبرگ همچنین معتقد است که خواب مرگ یک شخص عزیز می‌تواند ترس مشابهی از تغییر را منعکس کند، به خصوص در مورد کودکانی که به مرحله مهمی از زندگی رسیده و در حال بزرگ شده هستند. وی اظهار داشت که چنین تغییراتی نشان می‌دهد که کودک در حال رشد است و ذهن والدین از این تغییر و بزرگ شدن کودک شگفت زده می‌شود. بنابراین، چنین خواب مرگ نوعی سوگواری برای گذشت اجتناب ناپذیر زمان را نشان می‌دهد.

رویای مربوط به امتحان دادن

به گفته کریگ همیلتون پارکر (Craig Hamilton-Parker)، نویسنده کتاب The Hidden Meaning of Dreams، امتحان دادن در خواب ممکن است ترس زمینه‌ای فرد از شکست را نشان دهد.

امتحانات تجربیاتی استرس زا هستند که در آن شما با کمبودهای خود روبرو می‌شوید. رویای عدم موفقیت در امتحان، دیر رسیدن به امتحان، یا آمادگی کافی نداشتن نشان می‌دهد که شما برای چالش‌های زندگی خود احساس آمادگی ندارید.

رویای خیانت

خواب خیانت همسر یا شریک عاطفی شما با شخصی دیگری می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. در بعضی موارد، افراد حتی به این فکر می‌افتند که آیا این رویا واقعی است یا خیر. آیا خواب بی وفایی شریک زندگی شما می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است این اتفاق بیفتد؟ یا این که قبلاً اتفاق افتده است؟

در حالی که در بعضی موارد، چنین رویاهایی می‌تواند بازتاب ترس از خیانت در واقعیت باشد، تریش و راب مک گرگور (Trish and Rob MacGregor)، نویسنده کتاب Complete Dream Dictionary: A Bedside Guide to Knowing What Your Dreams Mean معتقد است که چنین خواب‌هایی به این معنی نیست که  همسر شما به شما خیانت می‌کند یا در آینده خیانت خواهد کرد. در واقع شما در این گونه رویاها محدوده واقعیت را می‌سنجید.

حوا آدامسون (Eve Adamson) و گیل ویلیامسون (Gayle Williamson)، نویسندگان کتاب Complete Idiot’s Guide Dream Dictionary، اظهار داشتند که چنین رویاهایی در مورد خیانت، نشانگر موضوعاتی درباره اعتماد، وفاداری و نحوه ارتباط در یک رابطه است.

اگر شما یا شریک زندگی‌تان در رویای خود خیانت کرده است، یکی از شما دو نفر در حال حاضر آن چه را که از آن رابطه می‌خواهد دریافت نمی‌کند.

رویای پرواز

رویای پرواز می‌توانند هیجان انگیز و حتی رهایی بخش باشند اما بعضی اوقات ممکن است وحشتناک باشد (مخصوصاً برای کسانی که از ترس از ارتفاع دارند). به گفته تونی کریسپ، نویسنده کتاب Dream Dictionary، رویای پرواز اغلب دو تفسیر بسیار متفاوت دارد. از یک سو، چنین رویاهایی می تواند بیان گر احساس آزادی و استقلال باشد. از طرف دیگر، می‌توانند نشان گر میل به فرار از واقعیت‌های زندگی باشند.  

پروازی که در بیشتر رویاها اتفاق می‌افتد اکثراً جنبه مستقل پرواز را نشان می‌دهد. اما از آن جا كه این امر معمولاً احساس مثبت لذت را در پی دارد، ممكن است تمایل جنسی ما را به تصویر بكشد. به خصوص جنبه‌هایی از آن كه بیان گر آزادی از هنجارها و محدودیت‌های اجتماعی است.

رویای بارداری

مفسران رویاها اغلب معتقد هستند که رویاهای مربوط به بارداری، ممکن است هر چیزی، از خلاقیت گرفته تا ترس، را نشان دهد. دیوید سی لوف (David C. Lohff)، نویسنده کتاب Dream Dictionary معتقد است که گاهس اوقات رویاهای بارداری ممکن است ترس یک زن از مادر خوبی نبودن را نشان بدهد. از سوی دیگر، نویسنده تونی کریسپ، اذعان دارد که چنین رویاهایی نشان گر این است که بای این فرد برخی از جنبه‌های بالقوه یا عمیق یک رابطه در حال سپری شدن است. راسل گرانت (Russell Grant)، مفسر خواب می‌نویسد که این رویاها نشانه دورانی دشوار در زندگی فرد است

سخن پایانی

شما چه فکری می‌کنید؟ آیا برخی از این تعابیر رویا دقیق به نظر می‌رسند؟ اگر نه، نگران نباشید. رویاها منحصر به فرد بوده و به شخص شما بستگی دارد. به احتمال زیاد شما در کتاب‌های تفسیر عمومی و دایره المعارف‌های تفسیر خواب چیزی بیش از سرگرمی‌های ساده نخواهید یافت. درعوض، رویاهای خود را بازتابی از زندگی واقعی خود بدانید، که ترس‌ها، اضطراب‌ها، خواسته‌ها، امیدها و آرزوهای شما برای آینده را نشان می‌دهند. معنای شخصی رویاهای خود را در نظر بگیرید. به احتمال زیاد، مواردی که در خواب‌های خود تجربه می‌کنید، بازتاب نگرانی‌هایی است که در زندگی روزمره با آن‌ها روبرو هستید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید