انتشار این مقاله


گزارش آسیب‌شناسی سرطان پستان

هر بار که قسمتی از بافت از بدن برای بررسی سرطان برداشته می‌شود، گزارشی از آن نمونه تهیه می شود. این‌ها گزارشات آسیب شناسی نامیده می شوند. هر گزارش نتایج مطالعات انجام شده در مورد بافت برداشته شده را دارد. اطلاعات موجود در این گزارش ها به شما و پزشکان کمک می کند تا در […]

هر بار که قسمتی از بافت از بدن برای بررسی سرطان برداشته می‌شود، گزارشی از آن نمونه تهیه می شود. این‌ها گزارشات آسیب شناسی نامیده می شوند. هر گزارش نتایج مطالعات انجام شده در مورد بافت برداشته شده را دارد. اطلاعات موجود در این گزارش ها به شما و پزشکان کمک می کند تا در مورد بهترین درمان برای شما تصمیم بگیرند.
خواندن گزارش آسیب شناسی شما می تواند ترسناک و گیج کننده به نظر رسد. آزمایشگاه های مختلف ممکن است از کلمات مختلفی برای توصیف یک چیز استفاده کنند.

در انتظار نتیجه آزمایش

هنگامی که تمام نتایج آزمایش را داشته باشید، شما و پزشک می توانید تصمیمات درست برای شما به عمل آورید.
تجزیه و تحلیل بافت برداشته شده می تواند منجر به گزارش های مختلف شود. برخی از آزمایشات بیشتر از سایرین طول می کشد. همچنین همه آزمایشات توسط همان آزمایشگاه انجام نمی شود. بیشترین اطلاعات در طی ۱ تا ۲ هفته پس از عمل جمع آوری می‌شود و معمولاً طی چند هفته تمام نتایج را خواهید داشت. اگر پزشک شما نتایج را داشته باشد، می تواند به شما اطلاع دهد و اگر پزشک شما اطلاع نداشته باشد، می‌توانید با مطب تماس بگیرید.

تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید

وقتی تمام اطلاعات موردنیاز آزمایش را در اختیار دارید، شما و پزشکتان می توانید در مورد درمان خود تصمیم نهایی بگیرید. به خودی خود بیش از حد، روی هر بخش اطلاعات تمرکز نکنید. سعی کنید به تمام گزینه های خود فکر کنید.
آزمایشگاهها و بیمارستانهای مختلف ممکن است
از کلمات مختلف برای توصیف یک چیز استفاده کنید اگر کلماتی در گزارش آسیب شناسی شما وجود دارد که در این قسمت توضیح داده نمی شود، نترسید و از پزشک خود بپرسید منظور آن‌ها چیست.

بخش‌هایی از گزارش آسیب شناسی شما

  • اطلاعات شخصی: اطمینان حاصل کنید که در صدر گزارش نام و تاریخ صحیح است.
  • نمونه: در این بخش توصیف می شود که نمونه های بافت از کجا تهیه شده‌اند. نمونه های بافتی از پستان ، از غدد لنفاوی زیر بازوی شما (زیر بغل) یا هر دو گرفته می شود.
  • تاریخچه بالینی: این یک توضیحات کوتاه درباره شما و چگونگی یافتن ناهنجاری پستان است. همچنین نوع عمل جراحی انجام شده را شرح می دهد.
  • تشخیص بالینی: این تشخیصی است که پزشکان قبل از آزمایش نمونه بافتی از شما انتظار داشتند.
  • توضیحات اصلی: در این بخش تکه های بافت برداشته شده شرح داده می شود. در مورد اندازه ، وزن و رنگ آن صحبت می کند.
  • توضیحات میکروسکوپی: در این بخش شکل و ظاهر سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ ، ارتباط آنها با بافت طبیعی اطراف و اندازه سرطان توضیح داده شده است.
  • تست های ویژه یا نشانگرها: در این بخش نتایج آزمایشات مربوط به پروتئین ها ، ژن ها و سرعت رشد سلولی گزارش شده است.
  • خلاصه یا تشخیص نهایی: در این بخش شرح مختصری از همه یافته های مهم در تمام بافت های مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش آسیب شناسی به سؤالات مربوط به ناهنجاری پستان پاسخ می دهد

بافت پستان می تواند ناهنجاری هایی را ایجاد کند که گاه سرطانی است. معمولاً سرطان پستان یا در سلول‌های لوبولی شروع می شود که غددهای تولید کننده شیر هستند و یا از مجاری شیر که معابری هستند که شیر را از لوبولها به نوک پستان تخلیه می کند. سرطان‌های پستان خصوصیات بسیاری دارند که به تعیین بهترین درمان کمک می کند.

آیا ناهنجاری پستان همواره سرطان است؟

توده یا لکه ای در پستان می تواند از سلولهای طبیعی یا سلول‌های سرطانی ساخته شود. همچنین سلولهایی وجود دارند که بین سلولهای عادی و سرطانی (“غیر آتیپیک”) قرار می گیرند.
سلولهای سرطانی سلول‌هایی هستند که به روش کنترل نشده رشد می کنند. آنها ممکن است در جایی که شروع به رشد کرده اند ، باقی بمانند یا ممکن است به بافت عادی اطراف آنها رشد کند. سلولهای سرطانی نیز ممکن است در ورای پستان گسترش یابد.
توده یا لکه غیر طبیعی ممکن است با استفاده از ماموگرافی یا سایر روشهای آزمایش یافت شود. رویه ای به نام بیوپسی قطعه ای از بافت را از توده یا لکه بیرون می کشد تا دریابد سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر.
گزارش آسیب شناسی به شما می گوید چه نوع سلول وجود دارد.

آیا سرطان پستان تهاجمی است؟

اگر سرطان پستان یافت شود ، مهم است بدانید که آیا سرطان در خارج از مجاری شیر یا لوبولهای پستان از همان آغاز شروع شیوع یافته است.
سرطان های غیر تهاجمی در مجاری شیر یا لوبول های شیر در پستان باقی می مانند. آنها به بافتهای نرمال درون یا خارج از پستان رشد نمی کنند و حمله نمی کنند. سرطان های غیر تهاجمی گاهی اوقات در محل یا پیش از سرطان گفته می شوند.
اگر سرطان به بافت های نرمال تبدیل شده باشد، به آن تهاجمی گفته می شود. بیشتر سرطانهای پستان تهاجمی هستند. بعضی اوقات سلولهای سرطانی از طریق خون یا سیستم لنفاوی به قسمتهای دیگر بدن پخش می شوند. هنگامی که سلولهای سرطانی به سایر قسمتهای بدن سرایت می کنند ، به آن سرطان پستان متاستاتیک گفته می شود.
در برخی موارد ، سرطان پستان ممکن است تهاجمی و غیر تهاجمی باشد.

ممکن است در گزارش خود این توصیفات مربوط به نوع سلولهای سرطانی را مشاهده کنید

  • DCIS (کارسینوم داکتال درجا): این یک سرطان غیر تهاجمی است. در مجاری شیر باقی می ماند.
  • توجه: انواع فرعی DCIS وجود دارد.
  • LCIS (سرطان لوبولار درجا): این توموری است که رشد زیادی از سلول‌هایی است که در قسمت تولید شیر پستان (به نام لوبول) باقی می مانند.LCIS یک سرطان واقعی نیست. این یک علامت هشدار دهنده جهت افزایش خطر ابتلا به سرطان مهاجم در آینده در هر دو پستان است.
  • IDC (کارسینوم داکتال تهاجمی): این سرطانی است که از مجاری شیر شروع می شود اما به بافت طبیعی اطراف پستان رسیده است. این شایع ترین نوع سرطان پستان است.
  • ILC (سرطان لوبولار تهاجمی): این سرطان است که در داخل غددهای شیر ساز (لوبول) نامیده می شود ، اما به بافت طبیعی اطراف پستان می رسد.

سلولهای سرطانی از سلول‌های طبیعی چقدر متفاوت است؟

درجه این است که سلولهای سرطانی از سلولهای طبیعی تا چه اندازه متفاوت هستند کارشناسان ظاهر سلول‌های سرطانی را با سلولهای طبیعی پستان مقایسه می کنند. براساس این مقایسه ها ، آنها درجه ای به سرطان می دهند. درجه با مرحله متفاوت است

سه درجه سرطان وجود دارد:

  • درجه ۱ (درجه پایین یا تمایز خوبی): سلول‌های سرطانی درجه یک کمی متفاوت از سلولهای طبیعی به نظر می رسند. آنها معمولاً آهسته رشد می کنند.
  • درجه ۲ (درجه متوسط یا متوسط یا تمایز متوسط): سلول های سرطانی درجه ۲ مانند سلول های طبیعی نیست. آنها کمی سریعتر از حد طبیعی رشد می کنند.
  • درجه ۳ (درجه بالا یا تمایز ضعیف): سلولهای سرطانی درجه ۳ با سلولهای طبیعی بسیار متفاوت است. آنها به سرعت در حال رشد هستند.

سلولهای سرطانی چقدر سریع رشد می کنند؟

گزارش آسیب شناسی شما ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد میزان رشد سلول ها باشد – نسبت سلول های سرطانی در تومور که در حال رشد و تقسیم هستند تا سلول های سرطانی جدیدی را تشکیل دهند. درصد بالاتر نشان دهنده سرطان سریعتر و پرخاشگرتر از سرطان آهسته تر و کم تحرک تر است.


تست هایی که می توانند سرعت رشد سلول را اندازه بگیرند عبارتند از:

  • Ki-67: پروتئینی در سلول است که با آماده شدن برای تقسیم سلول های جدید افزایش می یابد. یک فرآیند رنگ آمیزی می تواند درصد سلول های توموری را که برای Ki-67 مثبت هستند اندازه گیری کند. هرچه سلولهای مثبت تری وجود داشته باشند ، سریعتر در حال تقسیم و تشکیل سلول های جدید هستند. در سرطان پستان نتیجه کمتر از ۱۰٪ کم در نظر گرفته می شود ، ۱۰-۲۰٪ حد متوسط / مرز و بیش از ۲۰٪ بالا در نظر گرفته می شود.
  • اگر تست Oncotype DX دارید، برای برآورد خطر عود از سرطان انجام شده است ، بررسی سطح Ki-67 به عنوان بخشی از آزمایش در نظر گرفته شده است.
  • کسر فاز S: تعداد کسر فاز S به شما می گوید چه درصد از سلولها در نمونه بافت موجود هستند(روند کپی کردن اطلاعات ژنتیکی آنها (DNA)). این مرحله S ، کوتاه برای “مرحله سنتز” ، درست قبل از تقسیم یک سلول به دو سلول جدید اتفاق می افتد. در سرطان پستان نتیجه کمتر از ۶٪ کم ، در نظر گرفته می شود ۶-۱۰٪ حد متوسط / مرز و بیش از ۱۰٪ بالا در نظر گرفته شود.

سرطان چقدر بزرگ است؟

پزشکان سرطان‌ها را در سانتی متر (سانتی متر) اندازه می گیرند. اندازه سرطان یکی از عواملی است که تعیین کننده مرحله و درمان سرطان پستان است.

توجه داشته باشید که اندازه کل داستان را نمی گوید. همه مشخصات سرطان مهم است سرطان كوچك می تواند بسیار سریع رشد كند در حالی كه سرطان بزرگتر ممكن است در حال رشد آهسته باشد یا این روش دیگری باشد.

آیا کل سرطان برداشته شده است؟

هنگامی که عمل جراحی برای از بین بردن کل سرطان انجام می شود ، جراح سعی می کند با یک ناحیه اضافی یا حاشیه اضافی از بافت طبیعی اطراف آن ، همه سرطان را از بین ببرد. این برای اطمینان از حذف همه سرطان است.
لبه بیرونی بافت برداشته شده ، حاشیه برداشتن نامیده می شود. با دقت بسیار زیادی مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا از سلول های سرطانی پاک است یا نه.
این آسیب شناس همچنین فاصله بین سلولهای سرطانی و حاشیه را اندازه گیری می کند.

حاشیه های اطراف سرطان به سه روش توصیف می شوند:

  • منفی: هیچ سلول سرطانی در لبه بیرونی دیده نمی شود. معمولاً نیازی به جراحی بیشتر نیست.
  • مثبت : سلولهای سرطانی درست به لبه بافت بیرون می آیند. معمولاً برای از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده ، جراحی بیشتری لازم است.
  • نزدیک: سلول های سرطانی نزدیک به لبه بافت هستند ، اما درست در لبه نیست. ممکن است عمل بیشتری انجام شود.

آیا سلول های سرطانی در مجاری لنفاوی یا رگ های خونی شما وجود دارد؟

پستان دارای شبکه ای از کانال های لنفاوی و رگ های خونی است که مایعات و خون از بافت پستان را به گردش بدن شما باز می گرداند. این مسیرها خون و مواد زاید را از بین می برد.
هنگامی که سلولهای سرطانی در مجاری مایعات پستان یافت می شوند ، احتمال بازگشت سرطان بیشتر می شود. در این موارد ، پزشک ممکن است روش درمانی شما را برای کاهش این خطر تنظیم کند.
اگر تهاجم لنفاوی یا رگ خونی (عروقی) یافت شود ، گزارش آسیب شناسی شما می گوید. در صورت عدم حمله ، گزارش غایب است.

آیا سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی شما وجود دارد؟

پزشک شما غدد لنفاوی شما را معاینه می کند تا ببیند آیا آنها دارای سرطان هستند. وجود سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی زیر بازو با افزایش خطر شیوع سرطان همراه است.
گره های لنفاوی فیلتر در امتداد کانال های مایع لنفاوی هستند. مایع لنفاوی پستان را رها می کند و سرانجام به جریان خون باز می گردد. غدد لنفاوی قبل از رسیدن به قسمت های دیگر بدن ، سلول های سرطانی را می گیرند و به دام می اندازند.
هنگامی که غدد لنفاوی از سرطان آزاد یا روشن است ، نتایج آزمایش منفی نامیده می شود. اگر غدد لنفاوی دارای برخی سلولهای سرطانی در آنها باشد ، به آنها مثبت گفته می شود.

چه تعداد غدد لنفاوی درگیر هستند؟

هرچه گره های لنفاوی بیشتری حاوی سلولهای سرطانی باشد ، سرطان جدی تر خواهد بود. بنابراین پزشکان از تعداد غدد لنفاوی درگیر برای کمک به تصمیم گیری در مورد درمان استفاده می کنند.
پزشکان همچنین میزان سرطان غدد لنفاوی را بررسی می کنند.
سرطان در هرغده لنفاوی چقدر است؟
ممکن است این کلمات را ببینید که توصیف کننده میزان سرطان در هر غده لنفاوی است:

  • میکروسکوپیک: فقط چند سلول سرطانی در گره قرار دارند یعنی برای یافتن آنها میکروسکوپ لازم است.
  • درشت: سرطان در گره زیادی وجود دارد. شما می توانید سرطان را بدون میکروسکوپ مشاهده یا حس کنید.
  • پسوند خارج از عروق: سرطان در خارج از دیواره گره گسترش یافته است.

آیا سلولهای سرطانی گیرنده های هورمونی دارند؟

گیرنده های هورمون مانند گوش‌هایی موجود در سلول های پستان هستند که به سیگنال های هورمون گوش می دهند. این سیگنال های هورمونی به سلول های پستان می گویند که گیرنده برای رشد هستند.
اگر دارای گیرنده هایی برای هورمون استروژن باشد ، ER مثبت گفته می شود. اگر دارای گیرنده هایی برای هورمون پروژسترون باشد ، PR مثبت است. سلول های پستان که گیرنده ندارند برای این هورمون ها منفی هستند.
سرطان های پستان که ER مثبت ، PR مثبت یا هر دو تمایل دارند به درمان هورمونی پاسخ دهند. هورمون درمانی داروئی است که باعث کاهش میزان استروژن در بدن شما می شود و یا استروژن را در گیرنده ها مسدود می کند.
اگر سرطان گیرنده های هورمونی نداشته باشد ، هنوز درمان هایی در دسترس است.
گیرنده های هورمون پروتئین هستند. مانند همه پروتئین ها ، تولید آنها توسط ژن ها کنترل می شود.

نتایج تست گیرنده هورمون خود را به یکی از این سه روش نوشته خواهید شد:

  • تعداد سلولهایی که از ۱۰۰ سلول، گیرنده دارند آزمایش شده است. عددی بین ۰٪ (هیچ کدام گیرنده ندارند) و ۱۰۰٪ (همه گیرنده دارند) را خواهید دید.
  • نمره آلرید بین ۰ تا ۸: این سیستم امتیاز دهی برای پزشک معالج که آن را ایجاد کرده است ، نامگذاری شده است. سیستم نگاه می کند که درصد سلول ها چه درصد است
    برای گیرنده های هورمونی مثبت ، همراه با اینکه چقدر گیرنده ها پس از رنگ آمیزی ظاهر می شوند (این “شدت” نامیده می شود). این اطلاعات سپس برای نمره دادن به نمونه مقیاس از ۰ تا ۸ ترکیب می شوند.
    هرچه نمره بالاتر باشد ، گیرنده های بیشتری پیدا می شدند و مشاهده آنها در نمونه آسان تر می شد.
  • کلمه “مثبت” یا “منفی”.
    توجه: حتی اگر گزارش شما فقط می گوید “مثبت” یا “منفی” است، از پزشك یا آزمایشگاه خود بخواهید كه تعداد سلولهای (درصد) گیرنده را به شما بدهد. این مهم است زیرا گاهی اوقات تعداد کم ممکن است منفی خوانده شود. اما حتی سرطانهایی که تعداد کم گیرنده های هورمونی دارند ممکن است به درمان هورمونی پاسخ دهند. دانستن این نکته مثبت بسیار مهم است زیرا پاسخ ویژه ای به درمان هورمونی می دهد.

آیا سرطان ژن‌هایی دارد که بر نحوه درمان سرطان تأثیر می گذارد؟

ژن ها حاوی دستور العمل هایی برای پروتئین های مختلف هستند که سلول برای سالم ماندن و عملکرد طبیعی آن نیاز دارد. برخی از ژن ها و پروتئین های ساخته شده آنها
می تواند در نحوه رفتار سرطان پستان و اینکه چگونه می تواند به یک درمان خاص پاسخ دهد تأثیر بگذارد. سلول های سرطانی از یک نمونه بافتی را می توان آزمایش کرد تا ببیند کدام ژن طبیعی است و کدام یک غیر طبیعی است. پروتئین های ساخته شده آنها نیز قابل آزمایش هستند.
اگر دستور العمل ژنتیکی حاوی یک اشتباه باشد ، گزارش می گوید “جهش ژنتیکی” یا “ناهنجاری ژنتیکی.” آزمایش برای BRCA1 و BRCA2 جزئی از برنامه استاندارد آسیب شناسی نیست.
اگر دستور العمل ژنتیکی بارها و بارها همان دستورالعمل را تکرار کند ، گزارش “تقویت ژن” خواهد بود.
اگر اشتباه در دستور العمل ژنتیکی (ناهنجاری) یا دستورالعمل مکرر (تقویت) باعث شود پروتئین زیادی تولید شود ، در این گزارش گفته می شود که بیان بیش از حد پروتئین وجود دارد.
وضعیت HER2 گزارش پاتولوژی شما معمولاً شامل وضعیت HER2 سرطان است. ژن HER2 مسئول ساخت پروتئین های HER2 است. این پروتئین ها گیرنده های سلول های پستان هستند. در شرایط عادی ، گیرنده های HER2 به کنترل نحوه رشد ، تقسیم و ترمیم سلول پستان کمک می کنند. اما در حدود ۲۵٪ از سرطانهای پستان ، ژن HER2 می تواند غیرطبیعی شود و نسخه های زیادی از خود (تقویت ژن HER2) ایجاد کند. ژن های HER2 تقویت شده به سلول های پستان دستور می دهند تا گیرنده های زیادی را بکشند (بیان بیش از حد پروتئین HER2). هنگامی که این اتفاق می افتد ، گیرنده های بیان بیش از حد HER2 فریاد می زنند (به جای اینکه با آنها صحبت کنند) سلول های پستان رشد کنند و به شکلی کنترل نشده تقسیم شوند. این می تواند منجر به بروز سرطان پستان شود.
سرطانهای پستان که ژنهای HER2 را تقویت کرده یا پروتئین HER2 را بیان می کنند ، در گزارش آسیب شناسی به عنوان HER2 مثبت توصیف شده اند. HER2- سرطانهای پستان مثبت رشد سریع تری دارند و در مقایسه با سرطانهای پستان منفی HER2 احتمالاً شیوع و بازگشت دارند. اما سرطانهای پستان HER2- مثبت می توانند به درمانهای هدفمندی که برای فعالیت در برابر سلولهای سرطانی مثبت HER2 طراحی شده اند پاسخ دهند.

چهار آزمایش برای HER2 وجود دارد:

  • آزمون IHC (ImmunoHistoChemistry):
    • آزمایش IHC نشان می دهد که وجود دارد یا خیر
    پروتئین زیاد گیرنده HER2 در سلولهای سرطانی
    • نتایج آزمایش IHC می تواند ۰ (منفی) ، ۱+ (همچنین منفی) ، ۲+ (خط مرزی) یا ۳+ (مثبت باشد ؛ پروتئین HER2 بیش از حد بیان شده است).
  • آزمایش FISH (فلورسانس در هیبریداسیون Situ):
    • آزمایش FISH نشان می دهد که تعداد زیادی نسخه ژن HER2 در سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر.
    • نتایج آزمایش FISH می تواند مثبت باشد (نسخه های اضافی ژن HER2- تقویت شده) یا منفی (تعداد عادی نسخه های HER2 ژن- تقویت نشده).
  • تست SPOT-Light HER2 CISH (فناوری تفسیر کروموژن در شرایط هیبریداسیون Situ):
    • آزمایش SPoT-Light نشان می دهد که تعداد زیادی نسخه ژن HER2 در سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر.
    • نتایج تست SPoT-Light می تواند مثبت باشد (نسخه های اضافی تقویت شده) یا منفی (تعداد عادی نسخه ها – تقویت نشده).
  • اطلاع از آزمایش HER2 Dual ISH (در هیبریداسیون Situ):
    • آزمایش Inform HER2 Dual ISH نشان می دهد که آیا نسخه های زیادی از ژن HER2 در سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر.
    • نتایج تست HER2 Dual ISH می تواند مثبت باشد (نسخه های اضافی — تقویت شده) یا منفی (تعداد عادی نسخه ها — تقویت نشده).
    دریابید که برای هر HER2 آزمایش انجام داده اید. این مهم است. فقط سرطانهایی که IHC 3+ ، FISH مثبت ، SPoT-Light HER2 CISH را آزمایش می کنند ، یا به HER2 Dual ISH مثبت اطلاع می دهند ، به درمانی که در برابر سرطان های پستان HER2 مثبت عمل می کند ، پاسخ می دهند. نتیجه آزمایش IHC 2+ به صورت مرز گفته می شود.
    تحقیقات نشان داده است که برخی از نتایج آزمایش وضعیت HER2 ممکن است اشتباه باشد.
    این احتمالاً به دلیل متفاوت بودن است
    آزمایشگاه ها قوانین طبقه بندی متفاوتی دارند. همچنین ممکن است هر آسیب شناس از معیارهای کمی متفاوت استفاده کند. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که نتایج آزمون از مرز باشد (IHC 2+). اگر نتیجه ۲+ دارید ، می توانید
    و همچنین باید از بافت FISH تست شود. اگر نتایج شما منفی است ، ممکن است بخواهید از پزشک خود بپرسید که آیا آزمایش دیگر HER2 برای شما معنی دارد.

سرطان پستان در چه مرحله ای است؟

مرحله سرطان بستگی به اندازه سرطان دارد ، خواه سرطان تهاجمی باشد
یا غیر تهاجمی ، چه گره های لنفاوی درگیر باشد و چه سرطان در جاهای دیگر فراتر از پستان گسترش یافته است. بسیاری از ویژگیهای سرطانی که در این جزوه مرور کرده اید ، در مرحله بندی قرار نمی گیرند.
هدف از سیستم مرحله بندی این است که به سازماندهی عوامل مختلف و برخی از ویژگی های شخصیتی سرطان در دسته به منظور:
• بهتر است پیش آگهی خود را بشناسید (محتمل ترین نتیجه بیماری)
• تصمیمات درمانی را راهنمایی کنید (همراه با سایر قسمتهای گزارش آسیب شناسی)
• روشی مشترک برای توصیف سرطان پستان ارائه دهید تا نتایج درمانی شما قابل مقایسه و درک باشد

مرحله صفر

برای توصیف سرطانهای غیر تهاجمی پستان مانند کارسینوم داکتال درجا (DCIS) استفاده می شود. در مرحله ۰ ، هیچ مدرکی مبنی بر شکستن سلولهای سرطانی یا سلولهای غیرطبیعی غیر سرطانی از قسمتی از پستان که در آن شروع شده ، یا از بین رفتن یا حمله به بافت نرمال همسایه وجود ندارد.

مرحله اول

مرحله I به زیر شاخه های معروف به IA و IB تقسیم می شود.
مرحله IA سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند (سلول های سرطانی در بافت پستان طبیعی به اطراف آسیب می رسانند یا به آن حمله می کنند) که در آن:
• تومور تا ۲ سانتیمتر اندازه گیری می شود
• سرطان در خارج از پستان گسترش نیافته است. هیچ گره لنفاوی درگیر نیست
مرحله IB سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند که در آن:
• توموری در پستان وجود ندارد. در عوض ، گروه های کوچکی از سلول های سرطانی – بزرگتر از ۰.۲ میلی متر اما از ۲ میلی متر بزرگتر- در غدد لنفاوی یافت نمی شوند.
• توموری در پستان وجود دارد
بزرگتر از ۲ سانتیمتر نیست ، و در گره های لنفاوی گروه های کوچکی از سلول های سرطانی وجود دارد – بزرگتر از ۰.۲ میلی متر اما از ۲ میلی متر بزرگتر نیست.
تهاجم میکروسکوپی نیز ممکن است
در مرحله من سرطان پستان در تهاجم میکروسکوپی ، سلولهای سرطانی به تازگی شروع به تهاجم به بافت خارج از مجرای مجاری یا لوبول کرده اند. برای واجد شرایط بودن حمله تهاجمی میکروسکوپی ، سلولهایی که شروع به حمله به بافت می کنند نمی توانند بیش از ۱ میلی متر اندازه گیری کنند.

مرحله دوم

مرحله II :به زیر شاخه هایی معروف به IIA و IIB تقسیم می شود.
مرحله IIA سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند که در آن:
• هیچ توموری در پستان یافت نمی شود ، اما سرطان (بزرگتر از ۲ میلی متر) در ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل (غدد لنفاوی زیر بازو) یا در غدد لنفاوی در نزدیکی استخوان پستان یافت می شود (در حین بیوپسی گره سنینلین ) یا
• تومور ۲ سانتیمتر یا کوچکتر است و به غدد لنفاوی زیر بغل یا OR گسترش یافته است
• تومور بزرگتر از ۲ سانتی متر است اما از ۵ سانتیمتر بزرگتر نیست و به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش نیافته است
مرحله IIB سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند که در آن:
• تومور بزرگتر از ۲ سانتیمتر اما بزرگتر از ۵ سانتی متر نیست. گروههای کوچکی از سلولهای سرطانی پستان – بزرگتر از ۰.۲ میلی متر اما بزرگتر از ۲ میلیمتر- در غدد لنفاوی یافت نمی شوند.
• تومور بزرگتر از ۲ سانتیمتر اما بزرگتر از ۵ سانتی متر نیست. سرطان به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل یا گره های لنفاوی در نزدیکی استخوان سینه گسترش یافته است که در طی بیوپسی گره سنتینل یافت می شود یا
• تومور بزرگتر از ۵ سانتیمتر است اما به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش نیافته است

مرحله سوم

مرحله III به زیر شاخه هایی معروف به IIIA ، IIIB و IIIC تقسیم می شود.
مرحله IIIA سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند که در آن:
هیچ توموری در پستان یافت نمی شود یا تومور به هر اندازه ممکن است باشد. سرطان در ۴ تا ۹ غدد لنفاوی زیر بغل یا در سرطان یافت می شود
غدد لنفاوی نزدیک استخوان سینه (که در طول تست تصویربرداری یا معاینه فیزیکی یافت می شود) یا
• تومور بزرگتر از ۵ سانتی متر است. گروه های کوچکی از سلول های سرطانی پستان (بزرگتر از ۰.۲ میلی متر اما از ۲ میلی متر بیشتر نیست) در غدد لنفاوی یافت می شود.
• تومور بزرگتر از ۵ سانتی متر است. سرطان به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل یا گره های لنفاوی در نزدیکی استخوان پستان گسترش یافته است (که در حین بیوپسی غدد لنفاوی نگهدارنده وجود دارد)
مرحله IIIB سرطان تهاجمی پستان را توصیف می کند که در آن:
• تومور ممکن است به هر اندازه باشد و به دیواره قفسه سینه و یا پوست پستان گسترش یافته و باعث تورم یا زخم شود.
• ممکن است تا ۹ غدد لنفاوی زیر بغل یا شیوع داشته باشد
• ممکن است در غدد لنفاوی نزدیک استخوان سینه گسترش یافته باشد

مرحله چهارم

مرحله IV سرطان تهاجمی پستان موارد زیر را توصیف می کند:

سرطان در خارج از پستان و غدد لنفاوی مجاور به سایر اعضای بدن مانند ریه ها ، غدد لنفاوی دور یا پوست ، استخوان ها ، کبد یا مغز گسترش یافته است.
کلماتی که برای توصیف مرحله IV سرطان پستان استفاده می شود “پیشرفته” و “متاستاتیک” هستند. سرطان ممکن است در اولین تشخیص مرحله چهارم باشد یا این می تواند عود یک سرطان پستان قبلی باشد که در سایر نقاط بدن گسترش یافته است.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید