انتشار این مقاله


چرا مکیدن انگشت شست می‌تواند مضر باشد؟

در کودکی برای نوزادان رایج است که دنیا را با استفاده از دهانشان کشف کنند، این یک غریزه طبیعی است که نوزادان با آن به دنیا می‌آیند و همه والدین می‌دانند که این کار چقدر استرس زا است! مکیدن انگشت شست یا انگشتان دست برای چند سال اول زندگی کاملاً طبیعی است ، زیرا کودکان […]

در کودکی برای نوزادان رایج است که دنیا را با استفاده از دهانشان کشف کنند، این یک غریزه طبیعی است که نوزادان با آن به دنیا می‌آیند و همه والدین می‌دانند که این کار چقدر استرس زا است! مکیدن انگشت شست یا انگشتان دست برای چند سال اول زندگی کاملاً طبیعی است ، زیرا کودکان از این کار برای کمک به خود در احساس آرامش و اطمینان خاطر استفاده می کنند.

با این حال، اگر این مساله فراتر از ۵ سال ادامه داشته باشد، می‌تواند نشانه یک مشکل با رشد عاطفی یا اجتماعی کودک باشد. کمک به فرزندتان در شکستن عادت در زمان مناسب مهم است، در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد.

عوارض جانبی احتمالی مکیدن انگشت

یکی از مزایای مهم هم برای کودک و هم والدین این عادت این است که به هر دوی آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی بخوابند. با این حال، شروع به شکستن این عادت قبل از اینکه دندان‌های کودک شروع به رشد کنند، واقعا مهم است، به طوری که اگر اجازه ادامه دادن داشته باشند، این می‌تواند منجر به مشکلاتی با تراز شدن دندان آن‌ها شود که می‌تواند منجر به نیاز به کار دندان‌پزشکی در آینده شود.

اگر كودك پس از آنكه تمام دندانهای شیری خود را درآورد ، هنوز روی انگشت شست یا پستانك خود در حال مکیدن است ، این احتمال وجود دارد که منجر به عفونت گوش میانی شود که در بعضی موارد می تواند به نیاز به جراحی برسد.


مقاله مرتبط: مکیدن پستانک فرزندتان احتمالا از دچار شدنش به آلرژی جلوگیری می‌کند


دیگر اثرات دراز مدت مکیدن انگشت شست شامل موارد زیر می‌شود:

  • توسعه یک underbite یا overbite
  • ناهنجاری یا حساسیت سقف دهان
  • تأثیر نامطلوب در موقعیت فک که می تواند منجر به لکنت زبان شود
  • احتمال حضور باکتری ها یا پاتوژن های مضر افزایش می یابد
  • مشکلات پوستی مانند تابیدگی ناخن انگشت شست یا پینه انگشت شست
  • مسائل اجتماعی مانند مورد ضرب و شتم قرار گرفتن توسط همسالانشان

چگونه این عادت را بشکنید

حدود ۳۰ درصد از کودکان پیش‌دبستانی هنوز انگشت شست خود را می‌کشند، با این حال توصیه زیر می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که کودک شما عادت را در زمان سالم می‌شکند. مهم‌ترین چیز این است که حمایت و تشویق مثبت را به کودک خود نشان دهید در حالیکه آن‌ها در روند توقف قرار دارند، این کار به ایجاد عزت‌نفس آن‌ها کمک خواهد کرد که به نوبه خود نیاز یا تمایل به مکیدن انگشت شست خود را برای راحتی کاهش می‌دهد.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید