انتشار این مقاله


فینستراید (Finasteride)

فینستراید دارویی است که برای درمان هایپرپلازی خوشخیم پروستات و طاسی مردانه به‌کار می‌رود.

موارد تجویز دارو

فینستراید (Proscar) به‌تنهایی یا همراه سایر داروها (مانند doxazosin) برای درمان هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شود. (هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات یا BPH به معنی بزرگ شدن غده‌ی پروستات است.) فینستراید برای درمان علائم BPH مانند سختی دفع و تکرر ادراری استفاده می‌شود و ممکن است احتمال احتباس حاد ادراری (به معنی ناتوانی ناگهانی در دفع ادرار) را نیز کاهش دهد. همچنین این دارو احتمال نیاز به جراحی پروستات را ممکن است کاهش دهد. فینستراید همچنین برای درمان طاسی مردانه نیز استفاده می‌شود (طاسی مردانه نوعی الگوی ریزش مو می‌باشد که موهای سر رفته رفته نازک می‌شوند و این اتفاق باعث پس‌روی خط مو یا کچلی فرق سر می‌شود). فینستراید نتوانسته در آزمایشگاه بر پیشگیری از نازک شدن مو اثر نشان دهد و در زنان و کودکان برای درمان ریزش مو استفاده نمی‌شود. فینستراید جزو دسته‌ی دارویی مهار کننده‌ی ۵-آلفا ردوکتاز قرار دارد. این دارو با بلوکه کردن ساخت هورمون مردانه در بدن، که باعث افزایش حجم پروستات می‌شود، عمل می‌کند (با مهار آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز باعث کاهش میزان هورمون مردانه می‌شود). همچنین فینستراید با بلوکه کردن ساخت هورمون‌های مردانه که باعث مهار رشد مو در سر می‌شوند، طاسی مردانه را درمان می‌کند.

نحوه‌ی مصرف دارو

این دارو به صورت قرص می‌باشد و مصرف آن از راه دهان خواهد بود. مصرف دارو به صورت روزانه یک عدد قرص به صورت همراه غذا یا بدون همراهی با غذا می‌باشد. فینستراید را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید. با دقت دستورالعمل‌های ذکر شده بر روی لیبل دارو را دنبال کنید و از پزشک یا داروساز بخواهید تا قسمتی را که متوجه نشده‌اید را برایتان توضیح دهند. دارو را دقیقاً به همان شکلی که تجویز شده است مصرف کنید. به هیچ عنوان میزان مصرف آن را از میزان تجویز پزشک بیشتر یا کمتر نکنید و همچنین دفعات مصرف را نیز تغییر ندهید.

درصورتی که برای درمان BPH از فینستراید استفاده می‌کنید، باید بدانید که این دارو وضعیت شما را کنترل خواهد کرد اما آن را درمان نخواهد کرد. ممکن است حداقل ۶ ماه طول بکشد تا علائم شما بهتر شود. حتی درصورت احساس بهبودی، مصرف دارو را ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید.

درصورتی که برای درمان طاسی مردانه از فینستراید استفاده می‌کنید، ممکن است ۳ ماه طول بکشد تا در ریزش مو بهبود مشاهده کنید چرا که رشد و ریزش مو به آرامی در طی زمان اتفاق می‌افتد. با این حال، باید انتظار این را داشته باشید که با ۱۲ ماه استفاده از فینستراید بهبود مشاهده کنید. درصورتی که ۱۲ ماه از این دارو استفاده کردید و بهبودی مشاهده نشد، ادامه‌ی درمان احتمالاً کمک نخواهد کرد. درمورد ادامه‌ی درمان با پزشک خود مشورت کنید.

فینستراید فقط سرعت ریزش مو را کاهش خواهد داد آن هم فقط زمانی که از آن استفاده شود! درصورت دیدن بهبودی نیز مصرف دارو را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید. احتمالا بعد از قطع مصرف دارو، تمام موهایی که طی ۱۲ ماه با مصرف دارو رشد کرده بودند را از دست خواهید داد.

فینستراید

مصارف دیگر

این دارو برای مصارف دیگر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید:


اقدامات احتیاطی لازم

قبل از مصرف دارو،

  • درصورت حساسیت به فینستراید یا هر داروی دیگر، موضوع را به پزشک و داروساز اطلاع دهید. اجزای تشکیل دهنده‌ی دارو را بررسی کنید و درصورت حساسیت به هرکدام از اجزا، مراتب را به پزشک و داروساز اطلاع دهید
  • هر داروی تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می‌کنید اعم از ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی را با پزشک و داروساز درمیان بگذارید. ممکن است نیاز باشد که مقدار داروی موردنیاز را تغییر دهد و یا عوارض جانبی دارو را با دقت بیشتری پیگیری کند
  • درصورتی که مشکلات کبدی و سرطان پروستات دارید و یا در گذشته دچار این مشکلات بوده‌اید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید
  • باید توجه کنید که فینستراید فقط در آقایان استفاده می‌شود. خانم‌ها، به خصوص خانم‌هایی که باردارند و یا قصد بارداری دارند نباید به قرص‌های شکسته یا خرد شده‌ی فینستراید دست بزنند. لمس قرص‌های شکسته و خرد شده می‌تواند به جنین آسیب برساند. درصورت لمس دارو باید محل تماس را بلافاصله با آب و صابون به خوبی شست و شو داده و به پزشک اطلاع دهد

درصورت فراموشی مصرف چه اقدامی باید انجام داد؟

دوز فراموش شده را مصرف نکنید و قرص بعدی را در زمان مشخص خودش و بدون تغییر برنامه مصرف کنید. برا جبران نوبت فراموش شده به هیچ عنوان دو قرص را همزمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی دارو

مصرف فینستراید ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. درصورت مشاهده‌ی هرکدام از علائم زیر به‌صورت شدید یا مزمن، مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ناتوانی در ایجاد و یا حفظ نعوذ
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات انزالی (ازجمله کاهش حجم انزال)
  • درد در ناحیه‌ی بیضه‌ها
  • افسردگی

برخی از عوارض می‌توانند خطرناک باشند. درصورت مشاهده‌ی هریک از علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تغییرات در پستان مانند افزایش اندازه، توده، درد و یا ترشحات از نوک پستان
  • جوش
  • خارش
  • کهیر
  • ورم لب‌ها و صورت (ادم)
  • سختی تنفس و بلع

همچنین فینستراید می‌تواند عوارض دیگری نیز ایجاد کند. درصورت مشاهده‌ی هرگونه مشکل غیرعادی، حتما مشکل را با پزشک خود درمیان بگذارید.

مصرف فینستراید ممکن است ریسک ابتلا به سرطان پروستات گرید بالا را افزایش دهد (سرطان پروستات با گرید بالا از سایر سرطان‌های پروستات رشد و گسترش سریعتری خواهد داشت). درباره‌ی خطرات مصرف فینستراید با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری و دفع دارو

این دارو را در همان ظرفی که از ابتدا قرار داشت نگهداری کنید و در ظرف را محکم بسته و دور از دسترس کودکان قرار دهید. در دمای اتاق و دور از هرگونه رطوبت اضافی (برای مثال حمام و دستشویی) نگهداری شود.

مهم است که تمام داروها را دور از معرض دید و دسترس کودکان نگهداری کنید چرا که کودکان به راحتی می‌توانند بسیاری از ظروف نگهداری دارو مانند کرم‌ها، قطره‌های چشمی، باندها و داروهای استشاقی و داروهای دیگر باز کنند. بذای پیشگری از مسمومیت کودک با داروها، همیشه در دارو را محکم بسته و در جای امنی نگهداری کنید.

داروهایی که موردنیاز نیستند باید به گونه‌ای دفع شوند که اطمینان داشته باشیم حیوانات اهلی، کودکان و سایر افراد نتوانند از دارو استفاده کنند. با این وجود، نباید دارو را در چاه توالت بریزید. درعوض، می‌توانید دارو را به مراکز دفع و یا مراکز درمانی که از دارو استفاده می‌کنند تحویل دهید. در این باره می‌توانید از یک داروساز نیز کمک بخواهید.

موارد اورژانسی و اوردوز (مصرف بیش از حد)

درصورتی که قربانی غش و یا تشنج کند یا در تنفس دچار مشکل شود و یا بیدار نشود، بلافاصله با شماره تلفن ۱۱۵ تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر

قراهای ملاقات با پزشک خود را لغو نکنید و به صورت دوره‌ای برای معاینه مراجعه کنید. ممکن است پزشکتان برای سنجش پاسخ بدنتان به فینستراید یکسری تست آزمایشگاهی درخواست کند.

قبل از انجام هرگونه تست آزمایشگاهی، مصرف فینستراید را با پزشک و پرسنل آزمایشگاه درمیان بگذارید.

به هیچکس اجازه ندهید به‌غیر از شما از دارو استفاده کند. برای دریافت مجدد نسخه از داروساز خود مشورت بگیرید.

اهمیت دارد که از داروهای تجویزی و غیرتجویزی خودکه درحال استفاده هستید لیستی تهیه کنید؛ مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید. هر بار که برای ویزیت به پزشک مراجعه می‌کنید و یا در بیمارستان بستری می‌شوید، این لیست را نیز همراه خود داشته باشید.

نام‌های تجاری

Propecia®

Proscar®

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید