انتشار این مقاله


در مورد دیابت و سندرم پلی‌کیستیک تخمدان چه می‌دانید؟

دیابت و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) شرایط پزشکی شایع هستند. این دو بیماری با هم در ارتباط هستند و اختلالات انسولین می‌تواند باعث هر دو بیماری شود.

تقریبا یک زن از هر ده زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بوده و نزدیک به ۹.۴ درصد از افراد ايالات متحده‌ی آمریکا مبتلا به دیابت هستند. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به احتمال زیاد به دیابت نوع دو هم مبتلا هستند.

ارتباط بین دیابت و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

PCOS (سندرم تخمدان پلی‌میستیک) یک بیماری شایع بوده که شامل کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها است. این کیست‌ها می‌توانند تخمک‌گذاری را مختل کرده و بر قاعدگی و باروری تأثیر بگذارند. PCOS به عدم تعادل هورمون‌ها از جمله هورمون انسولین مربوط می‌شود. دیابت بر توانایی بدن در ایجاد یا استفاده از انسولین تأثیر می‌گذارد. دیابت نوع ۱ ناشی از عدم وجود این هورمون است، در حالیکه نوع ۲ به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. بدن ممکن است انسولین کمتری تولید کند در نتیجه هورمون کمتر اثر می‌گذارد. سبک زندگی می‌تواند در ابتلا به دیابت نوع ۲ تأثیرگذار باشد. دیابت نوع دو شایع‌تر از دیابت نوع ۱ بوده و همچنین در افراد چاق و دارای اضافه وزن شایع بوده‌است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مبتلایان به PCOS خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. افراد مبتلا به PCOS به احتمال زیاد مقاومت به انسولین دارند که یک عامل خطر برای دیابت نوع ۲ است. تعدادی از مدارک که به ارتباط بین PCOS و دیابت اشاره می‌کنند شامل:

  • به گفته‌ی موسسسه‌ی بهداشت سلامت زنان حدود نیمی از مبتلایان به سندرم پلی‌کیستیک نخمدان قبل از سن ۴۰ سالگی به دیابت یا پره دیابت مبتلا شده‌اند.
  • تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که مبتلایان به PCOS چهار برابر بیشتر از همسالان مشابه سالم، به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.
  • مطالعه در مورد ۸۰۰۰ زن مشخص کرد که افراد مبتلا به PCOS احتمال ابتلا به دیابت حاملگی یا دیابت نوع ۲ بیشتری دارند. محققان خاطر نشان كردند كه اين يافته مستقل از وزن بدن بود.
  • طبق بررسی در سال ۲۰۱۶، مطالعات مختلف دیگر نیز ارتباطی بین دیابت نوع ۲ و PCOS پیدا کرده‌است.

جامعه پزشکی از علت دقیق PCOS مطمئن نیستند. با این حال، پزشکان معتقدند که مقادیر بالای انسولین می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته‌باشد. مقادیر بالای این هورمون همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. داشتن وزن اضافی نیز از علل رایج ایجاد دیابت نوع ۲ و سندرم پلی کیستیک نخمدان است. اکثر افراد دارای این نوع دیابت چاق بوده و یا دارای اضافه وزن هستند. با این حال، برخی از مطالعات فوق حاکی از آن است که برخی افراد مبتلا به PCOS بدون توجه به وزن، رژیم‌غذایی و سطح ورزش، خطر جدی در برابر مقاومت انسولین و دیابت نوع ۲ دارند. در زنان دارای سندرم پلی‌کیستیک تخمدان احتمال ابتلا به دیابت بارداری دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد. بطور کلی زنان مبتلا به PCOS باید تحت غربالگری دیابت قرار بگیرند. این می‌تواند به آگاهی از علائم هشدار دهنده دیابت کمک کند، مانند:

  • تهوع
  • تاری دید
  • تکرر ادرار
  • تکرر ادرار در شب
  • تشنگی زیاد
  • گرسنگی زیاد
  • لکه‌هایی در پوست مخصوصاً لکه‌های تیره
  • زخم‌هایی که به سرعت بهبود نمی‌یابند
  • بی‌حسی در دست یا پاها

نحوه درمان دیابت و سندرم پلی‌کیستیک تخمدان

برای کمک به درمان دیابت و PCOS ، پزشکان معمولاً رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را توصیه می‌کنند.
رژیم غذایی که به درمان این نوع بیماری‌ها کمک می‌کند شامل:

  • میوه‌ها و سبزیجات رنگی
  • مواد غذایی پرپروتئین و کم چرب شامل سینه‌مرغ، بوقلمون، لبنیات کم‌چرب و ماهی
  • استفاده از منابع چربی‌های سالم مانند چربی روغن زیتون، استفاده از آجیل و دانه‌ها
  • استفاده از مواد غذایی سرشار از غلات

افراد مبتلا به سندرم پلي‌كيستيك تخمدان و دیابت باید مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنند:

  • گوشت فرآوری شده
  • چربی‌های ترانس
  • استفاده از کربوهیدرات ساده مانند استفاده از شکر، آرد سفید، نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید
  • فست فود و دیگر غذاهای فرآوری شده
  • غذاهای کم‌چربی که قند را جایگزین چربی می‌کنند.

افراد مبتلا به دیابت یا پره‌دیابت و PCOS نیز از ورزش کردن بیشتر منفعت می‌برند. افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به فرد در کاهش وزن یا حفظ وزن سالم کمک کند. همچنین می‌تواند به بدن در انجام پروسه‌های خود کمک کند تا از قندخون استفاده کند. از آنجا که بدن شروع به استفاده از قندخون بیشتر می‌کند، ممکن است انسولین کافی نیز برای تأمین نیازهای فرد تولید کند. از آنجا که بدن سطح قند خون را به طور طبیعی تنظیم می‌کند، درنتیجه نیاز فرد دیابتی به مصرف داروهای خود ممکن است کمتر شود. درمان دیابت نوع ۲ می‌تواند شامل داروهایی باشد که به انسولین بدن کمک می‌کند تا به طور موثرتر عمل کند و سطح قندخون را پایین بیاورد. پزشک ممکن است تزریق انسولین را نیز توصیه کند.

درمان PCOS معمولاً شامل قرص‌های ضد بارداری است. اینها می‌توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و سطح هورمون‌ها کمک کرده و علائم PCOS را کاهش دهند. متفورمین یک درمان شایع برای دیابت نوع ۲ است. همچنین ممکن است به درمان علائم PCOS نیز کمک کند زیرا باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود.

نحوه‌ی تأثیر دیابت و سندرم پلی کیستیک تخمدان بر حاملگی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به سندرم پلی‌کیستیک تخمدان که قصد بارداری دارند باید با پزشک خود در مورد تست‌های مکرر دیابت بارداری صحبت کنند چراکه مشاهده شده احتمال ابتلا به دیابت بارداری در این افراد زیاد است. با این حال نویسندگان یک مقاله‌ی دیگر که شامل ۱۱۰۰شرکت‌کننده بودند هیچ‌گونه ارتباطی بین دیابت بارداری و سندرم پلی‌کیستیک تخمدان نیافتند. نویسندگان دریافتند که عوامل خطر برای دیابت بارداری شامل سن بالای مادر حین حاملگی و چاقی می‌باشد.

با این حال، یک زن مبتلا به PCOS باید در مورد خطرات ابتلا به دیابت در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کند و پزشک بهترین تست غربالگری را برای هر فرد تعیین کند. زنان مبتلا به PCOS، در معرض خطر سایر عوارض حاملگی از جمله از دست دادن حاملگی، فشار خون بالا، پره‌اکلامپسی و زایمان زودرس قرار دارند.

بطورخلاصه


محققان قبول دارند که بین سندرم پلی‌کیستیک تخمدان و دیابت نوع ۲ ارتباطی وجود دارد اما احتمال ابتلا افراد مبتلا به PCOS مشابه سایر افرادی که مبتلا نیستند، می‌باشد.
فرد می‌تواند با استفاده از داروها مانند متفورمین و با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی مانند از دست دادن وزن، استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، در درمان هر دو بیماری کمک کند.
هر زن مبتلا به PCOS که باردار بوده و یا قصد بارداری دارد باید در مورد عوارض مرتبط با PCOS از جمله دیابت بارداری با پزشک خود صحبت کند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید