انتشار این مقاله


میزان کلسترول در زنان پس از یائسگی افزایش می‌یابد

براساس تحقیقات جدید دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند لازم است سطح کلسترول خود را تحت نظر داشته باشند.

براساس تحقیقات جدید دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند لازم است سطح کلسترول خود را تحت نظر داشته باشند.در یک مطالعه که برروی بیش از ۱۰۰۰۰۰ زن انجام گرفت، محققان دریافتند که زنان پس از یائسگی میزان کلسترول بالاتری نسبت به زنان پیش از یائسگی دارند. ‏Ananthan Ambikairajah، دکتر و محقق دانشگاه ملی استرالیا بیان می‌کند:

این مطالعه نشان می‌دهد که بطور متوسط در زنان بعد از یائسگی میزان لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) در سطح بالاتری قرار دارد.

‏LDL به حمل مولکول‌های چربی در بدن کمک می‌کند و اغلب باعث ایجاد “کلسترول بد” می‌شود. Ambikairajah گفت:

ما متوجه شدیم كه در زنان پس از یائسگی در مقایسه با زنان قبل از یائسگی میزان كلسترول بالاتری وجود دارد. این میزان از کلسترول موجود در خون می‌تواند زنان را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی بویژه بیماری‌های قلبی و سکته‌ی قلبی قرار دهد.

آزمایش LDL و رابطه با پزشک عمومی برای زنان پس از یائسگی که عوامل خطر معمول مانند چاقی و فعالیت جسمانی کم را دارند، می‌تواند مفید باشد. ‏Ambikairajah بیان می‌کند که تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه شویم چرا میزان LDL در افراد بعد از یائسگی افزایش می‌یابد. LDL به عنوان کلسترول بد تلقی می‌شود، در حالیکه HDL یا لیپوپروتئین‌ با چگالی بالا، کلسترول خوبی محسوب می‌شود. اما برای عملکرد بدن ما به هر دو شکل از آن‌ها نیاز داریم.

خصوصیات LDL با توجه به عوامل خطر در زنان متفاوت است. اگر خطری برای چاقی یا سایر مشکلات عروق کرونر ندارید ، آستانه LDL شما ممکن است بالاتر از فردی که چاق است ، باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که زنان یائسه باید سطح LDL خود را بررسی کنند و ببینند آیا در معرض خطر هستند یا نه. زنان می‌توانند با پزشک عمومی خود در مورد آنچه می‌توان برای رفع این خطرات انجام داد، مشورت کنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید