انتشار این مقاله


سلول‌های بنیادی انواع زیادی از ناباروری‌ مردان را درمان می‌کنند

در آینده‌ی نزدیک از تبدیل سلول‌های پوست به اسپرم، مردان نا‌بارور پدر خواهند شد.

در آینده‌ی نزدیک از تبدیل سلول‌های پوست به اسپرم، مردان نا‌بارور پدر خواهند شد. دانشمندان در تحقیقی روی موش‌ها راهی پیدا کردند که از حیوانات متولد شده با کروموزوم‌های جنسی زیاد، به اسپرم‌ بالغ برسند.

اکثر مردان دو کروموزوم جنسی دارند – یک X و یک Y  – اما برخی سه کروموزوم جنسی دارند که تولید اسپرم بارور را مشکل می‌سازد. حدودا از هر ۵۰۰ مرد یک نفر با نشانگان Klinefelter به دنیا می‌آید که ناشی از کروموزوم X اضافی می‌باشد. در حالی‌که از هر ۱۰۰۰ مرد یک نفر مبتلا به نشانگان Double Y است  و کروموزوم Y اضافی دارد.

James Turner و تیمش در موسسه‌ی فرانسیس کریک لندن راهی برای درمان ناباروری ناشی از کروموزوم اضافی پیدا کردند. آن‌ها ابتدا هر‌یک از موش‌هایی را که کروموزوم X یا Y اضافی داشتند وادار به تولید‌مثل کردند. سپس کوشیدند سلول‌های بالغ پوست حیوانات را به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند، سلول‌های بنیادی پر‌توان القایی (IPSCs). این سلول‌ها قادرند انواع مختلفی از سلول را ایجاد کنند. شگفت‌انگیز بود که حدود یک سوم سلول‌های پوست، کروموزوم اضافی خود را بیرون ریختند. هنگامی که این سلول‌ها به اسپرم تبدیل شدند و تخمک‌ها را بارور کردند، پنجاه تا شصت درصد حاملگی‌ها منجر به تولد نوزاد زنده شد.

خطر سرطان

این مطالعه نشان می‌دهد که با تکنیکی مشابه می‌توان مردان ناباروری را که مبتلا به Klinefelter Syndrome و یا Double Y Syndrome هستند درمان کرد. ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌توان تمام سلول‌های بنیادی را به اسپرم تبدیل کرد. تیم تحقیق، سلول‌های بنیادی را برای آخرین مراحل رشد به بیضه‌ی موش‌ها تزریق کردند و اسپرم بالغ تولید شد. هم‌چنین این تزریق باعث ایجاد تومور‌هایی در ۲۹ تا ۵۰ درصد موش‌ها شد.

Turner بیان می‌کند:

کاری که ما باید انجام دهیم تبدیل سلول‌های IPSCs به اسپرم در محلی غیر از بیضه هاست مثلا در یک ظرف.

Zev Rosenwaks از دانشکده پزشکی ویل کرنل در نیویورک می‌گوید:

تمام مراحل کار باید در محیط آزمایشگاه انجام شود و در نهایت فقط از اسپرم‌های طبیعی برای بارور کردن تخمک‌ها استفاده گردد. خطر بزرگ تکنولوژی IPSCs، سرطان است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید