انتشار این مقاله


تاثیر سرمادرمانی در کنترل عوارض جانبی درمان سرطان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که کرایوتراپی برای جلوگیری از نشانه‌های نوروپاتی مفید است.

این مطالعه دریافت که سرمادرمانی می‌تواند در کنترل عوارض جانبی درمان سرطان موثر باشد.

مطالعه‌ای که به تازگی در مجله موسسه ملی سرطان انتشار یافته، نشان می‌دهد که کرایوتراپی برای جلوگیری از نشانه‌های نوروپاتی مفید است، به خصوص در بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند و از دستکش و جوراب‌های یخ زده در زمان‌های ۹۰ دقیقه‌ای استفاده می‌کنند.

نوروپاتیِ محیطی ناشی از شیمی‌درمانی یک عارضه جانبی مکرر و ناتوان کننده در درمان سرطان است. درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدنی که بیماران تجربه می‌کنند کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد و اغلب باعث تاخیر در درمان، کاهش دز مصرفی و یا توقف درمان می‌شود. دولوکستین (Duloxetine) برای درمان نوروپاتی توصیه می‌شود؛ با این حال، اثرات محدودی برای بهبود درد ناشی از شیمی‌درمانی دارد، و هیچ تاثیری روی بی‌حسی و یا ناتوانی عملکردی نمی‌گذارد. علاوه بر این، هیچ راهبرد مشخصی برای پیشگیری از نوروپاتی در بیماران تحت درمان با شیمی درمانی وجود ندارد. ولی این تفکر که سرمادرمانی می‌تواند در کنترل عوارض جانبی درمان سرطان موثر باشد، وجود دارد.


مقاله مرتبط: مواد شیمایی عامل سرطان: آریستولوکیک اسید


محققان به طور چشمگیری اثربخشی کرایوتراپی برای پیشگیری از نوروپاتی را ارزیابی کردند. بیماران مبتلا به سرطان پستان هر هفته، از جمله در کل دوره تزریق دارو، همراه با پاکلیتاکسل (Paclitaxel، هشتاد میلی‌گرم بر مترمربع در یک ساعت) به مدت ۹۰ دقیقه دستکش و جوراب‌های یخ زده را در یک طرف بدن خود قرار دادند. محققان علائم را در هر دو طرف درمان شده و درمان نشده مقایسه کردند. نقطه پایانی اولیه، نتیجه بروز نوروپاتی بود که با تغییرات حساسیت لمسی از ابتدای پیش‌درمان اولیه ارزیابی شد. محققان همچنین علائم ذهنی (همانطور که در پرسش‌نامه بیمار گزارش شده‌اند) و مهارت‌های دستی بیماران را ارزیابی کردند.

در میان ۴۰ بیمار، چهار نفر به دوز تجمعی (به علت وقوع پنومونی، خستگی شدید، اختلال عملکرد کبدی و ادم ماکولا) نرسیدند و ۳۶ نفر باقی ماندند. به علت عدم تحمل سرماخوردگی، هیچکدام از آن‌ها حذف تصادفی نشدند. میزان بروز نشانه‌های نوروپاتیِ عینی و ذهنی، از لحاظ بالینی و از لحاظ آماری برای تمام اندازه‌گیری‌ها، در سمتی که مداخله شد به طور معنی‌داری کمتر از طرف کنترل‌شده بود.


مقاله مرتبط: عوارض شیمی‌درمانی


بر اساس شواهد – یعنی کاهش نشانه‌های بالینی و آماری در علائم فردی گزارش شده توسط بیماران و علائم تقلیل یافته‌ی عینی (حس لامسه و حساسیت به دما) و پیشگیری از کاهش مهارت‌های دستی – محققان گزارش دادند که مطالعه آن‌ها از اثربخشی کرایوتراپی برای پیشگیری از نوروپاتیِ محیطی ناشی از شیمی‌درمانی حمایت می‌کند. توسعه علائم نوروپاتی ذهنی به طور بالینی و به لحاظ آماری به طور قابل ملاحظه ای در طی دوره درمان پاکلیتاکسل تاخیر داشت؛ وقوع نوروپاتی انسانی در یک دوز تجمعی از ۹۶۰ میلی گرم در متر مربع تقریبا کاملا جلوگیری شد و میزان بروز نوروپاتی در سمتی که مداخله شد پایین تر بود. و به نوعی می‌توان گفت که سرمادرمانی می‌تواند در کنترل عوارض جانبی درمان سرطان موثر باشد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که کرایوتراپی می‌تواند یک راهبرد موثر برای پیشگیری از نوروپاتی در بیماران مبتلا به سرطان باشد که تحت درمان با بسته پاکلیتاکسل قرار دارند. کرایوتراپی می‌تواند از تحویل بهینه شیمی‌درمانی با جلوگیری از تاخیر یا کاهش دوز، و همچنین مهار کاهش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان در طول و پس از درمان پشتیبانی کند.

دکتر Dawn Hershman، MD، سرپرست برنامۀ سرطان سینه مرکز جامع سرطان هربرت ایروینگ در دانشگاه کلمبیا در سرمقاله یک مقاله‌ی همراه با این مطالعه نوشت:

اگر نتایج تایید شود، کرایوتراپی مزایایی همچون عوارض جانبی محدود و کم هزینه بودن دارد و به نظر می‌رسد از اجزای نوروپاتی به جز [فقط] درد نوروپاتیک جلوگیری شود. در نهایت درک بهتر مکانیسم‌های بیولوژیکی به وجود آمده در اثر نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی باعث بهبود توانایی ما در جلوگیری و درمان مناسب تمامی اجزای این سمیت خواهد شد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید