انتشار این مقاله


مواد شیمیایی عامل سرطان: آرسنیک

آرسنیک از مواد شیمیایی عامل سرطان می‌باشد.

 آرسنيک چيست؟

آرسنيک ماده‌ای شيميايی است كه به طور طبيعی به وجود آمده و می‌تواند در هوا، آب و خاك يافت شود. همچنين آرسنيک می‌تواند با برخی فرآيندهای صنعتی و كشاورزی از جمله معدنكاری و ذوب فلزات به طبيعت آزاد شود. آرسنيک به دو شكل آلی (ارگانيک) و غيرآلی وجود دارد. فرم غيرآلی آن بيشتر از فرم آلی‌اش سمی می‌باشد.

افراد چگونه در معرض آرسنيک قرار می‌گيرند؟

در جمعيت عمومی افراد ممكن است با دود سيگار، نوشيدن آب آلوده و يا خوردن غذاهای تهیه شده از گياهانی كه با آب آلوده آبیاری شده‌اند در معرض آرسنيک قرار بگيرند. آرسنيک غيرآلی به طور طبيعی در سطوح بالا در آب‌های زيرزمينی برخی كشورها وجود دارد. تصور بر اين است كه مواجهه با آرسنيک با نوشيدن آب آلوده نسبت به خوردن گياهان رشد كرده با آب آلوده برای سلامتی انسان بيشتر مضر است.

در گذشته افراد در طول برخی درمان‌های پزشکی و از طریق تماس با آفت‌کش‌ها و حشره‌‌کش‌ها در معرض آرسنیک قرار می‌گرفتند.ترکیبات غیرارگانیک آرسنیک به طور گسترده‌ای به عنوان آفت‌کش تا اواسط دهه ۱۹۰۰ استفاده می‌شد و در برخی داروها تا دهه‌ی ۱۹۷۰ وجود داشت. در دهه‌ی ۱۹۹۰ تحقيقات نشان دادند یک تركيب آرسنیکی به نام «آرسنيک تر‌ی‌اكسيد» در درمان لوسمی حاد پرومیلوئیدی مؤثر می‌باشد..

مواجهه با آرسنیک با چه سرطان‌هایی ارتباط دارد؟

آشامیدن طولانی‌ مدت آب آلوده به آرسنيک ريسک ابتلا به سرطان مثانه را افزايش می‌دهد. افزون بر اين، سرطان‌های پوست، ريه، دستگاه گوارشی، كبد، كليه و سيستم لنفاتيك و هماتوپويتيک با مواجهه با آرسنيک در ارتباط هستند.

مواجهه چگونه كاهش می‌یابد؟

دسترسی به ذخیرهٔ آب ایمن برای آشامیدن، آماده‌سازی غذا و آبیاری محصولات زراعی خوراکی مهمترين راه‌های پيشگيری از مواجهه با آرسنيک می‌باشد.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید