انتشار این مقاله


روش‌هایی طبیعی برای رویش دوباره مو

زمانیکه در مورد جلوگیری از ریزش مو صحبت می‌کنیم همواره چندین روش طبیعی پیش رویمان قرار دارد.

زمانی‌که در مورد جلوگیری از ریزش مو یا بهبود بخشی از آن صحبت می‌کنیم همواره چندین روش طبیعی پیش رویمان قرار دارد.

درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارد که مردم از این طریق زندگی دوباره به موهای خود می‌بخشند. البته بهتر است بدانید تحقیقاتی که این روش‌ها را حمایت کنند چندان گسترده نیستند.

افسانه‌های زیادی در مورد سبک زندگی یا درمان‌های خانگی برای رویش دوباره مو وجود دارند و بیشتر مواقع تشخیص قصه و واقعیت در این مورد بسیار دشوار است.


مقاله مرتبط: ریزش موی فصلی: افزایش ریزش مو در فصل‌های تابستان و پاییز


ما در اینجا در مورد عوامل موثر و غیر‌موثر ‌بحث خواهیم کرد.

محتویات این مقاله:

  • تکنیک‌ها و شیوه‌هایی در مورد سبک زندگی

  • درمان‌های خانگی

  • صحیح یا غلط؟

گریزی سریع درمورد رویش دوباره طبیعی مو:

  • مراقبت از موها قسمت اصلی جلوگیری از ریزش مو است.
  • کمبود‌های مواد مغذی مختلف در بدن می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
  • در حالی‌که ریزش مو بین آقایان رایج تر است خانم‌ها نیز می‌توانند دچار ریزش مو شوند.

تکنیک‌ها و شیوه‌هایی در مورد سبک زندگی

تعدادی روش خانگی و تکنیک وجود دارد که افراد می‌توانند امتحان کنند. شامل:

مراقبت از موها

اعتقاداتی در این زمینه وجود دارد که بیان کننده ارتباط بین مراقبت دائم از موها با ریزش مو و رویش دوباره آن می‌باشد.

برای مثال، باید بدانیم که شستن متناوب موها سبب ریزش مو نمی‌شود. در عوض خشک کردن و سشوار کشیدن موها می‌تواند سبب ریزش مو شود زیرا که می‌تواند به ساختار مو آسیب زده، آن‌ها را سوزانده و یا موجب خشکیشان بشود به‌ هرحال این موی از دست رفته قابل بازگشت است.

خشک کردن مو

رنگ‌کردن موها یکی دیگر از دلایل ریزش سریع مو است. اکثر محصولات به کار رفته برای رنگ‌کردن مو حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که می‌تواند به موها آسیب رسانده و سبب ریزششان شود.

رنگ کردن مو

شانه‌زدن محکم موها موجب آسیب رسانی به موها شده که در نهایت منجر به ریزش مو می‌شود. بعضی مدل موها مانند بافت ساده، بافت آفریقایی و دم اسبی می‌تواند سبب ریزش مو شود؛ زیرا که در این حالت‌ها، فشار زیادی به ریشه موها وارد می‌شود.

مدل مومحصولات تقویت‌کننده مو مانند موس‌مو، ژل و اسپری‌مو سبب ریزش مو نمی‌شود.

ماساژ

ریزش مو
Scalp massage

یک تحقیق انجام شده در ژاپن بیان می‌کند که ماساژ پوست فرق سر موجب افزایش ضخامت مو می‌شود. مردان شرکت کننده در آزمایش به مدت ۲۴ هفته ماساژ متناوب مو دریافت کردند. با اینکه در سرعت رویش مو تغییری ایجاد نشد اما ضخامت مو به طرز چشمگیری در این افراد افزایش یافت. محققان معتقدند که این اتفاق به دلیل جریان یافتن خون به طرف پوست سر و تقسیم مستقیم سلول‌های این ناحیه صورت می‌گیرد.

مواد مغذی

درست است که کمبود برخی مواد مغذی در بدن می‌تواند سبب ریزش مو شود اما ارتباط دقیق بین رژیم‌غذایی و ریزش مو پیچیده است:

آهن

قرص آهن

کمبود آهن در بدن رایج‌ترین کمبود ماده معدنی در سراسر دنیاست و مشخص ترین دلیل ریزش مو است. خانم‌ها در سنین قبل یائسگی و خود یائسگی کمبود آهن بیشتری تجربه می‌کنند. هم‌چنین گیاهخواران، وگان‌ها و افراد مبتلا به سلیاک نیز در معرض کمبود شدید آهن قراردارند. از تحقیقی بر روی موش‌ها اینطور نتیجه‌گیری شد که جبران آهن از دست‌رفته نیز می‌تواند سبب بازگشت موهای از دست رفته شود.

زینک (روی)

شَربت زینککمبود روی با شکنندگی مو رابطه مستقیمی دارد، افزایش مقدار روی می‌تواند سبب رویش دوباره مو شود. به هرحال محققان به طور دقیق نمی‌دانند که آیا مکمل‌های زینک دار بدون تشخیص مشکل کمبود روی می‌توانند موثر واقع شوند یا خیر.

اسید‌های چرب

کمبود برخی اسید‌های چرب مهم می‌تواند منجر به ریزش مو در ابروها و فرق سر شود. مهم است به یاد داشته باشید که تحقیقات در مورد نقش مکمل‌های غذایی هنوز ناقص است. محققان نمی‌دانند که آیا مکمل‌های دارویی می‌توانند در افرادی که مشکلات کمبود مواد مغذی و معدنی ندارند نیز موجب جلوگیری از ریزش مو شود یا نه. درحقیقت، استفاده زیاد از مواد مغذی خاصی مانند ویتامین‌آ، ویتامین‌ ای و سلنیم نیز می‌تواند موجب ریزش مو بشود!

استرس

به طور قطع ارتباط مستقیمی بین استرس و ریزش مو وجود دارد. به طور مثال وارد شدن شوک به سیستم بدن، چه فیزیکی و چه احساسی، می‌تواند شوکی برای فولیکول‌های موی فرد محسوب شده و از ادامه روند رشد مو جلوگیری نماید.

درمان‌های خانگی

جینسنگ قرمز

جنسینگ قرمزدر برخی موارد استفاده از جینسنگ قرمز به عنوان مکمل غذایی موجب بهبود روند رویش مو شده است.

دلیل قطعی این اتفاق نامشخص است. هر چند محققان معتقدند که می‌تواند به صورت غیرمستقیم موجب تحریک فولیکول‌های مو شود. قبل از مصرف هرگونه مکمل باید مطمئن بود که ماده انتخابی با هیچ‌کدام از داروهای مصرفی یا شرایط محیطی حاکم تداخلی نداشته باشد.

اسید چرب

امگا 6اسید چرب امگا ۶ و آراشیدونیک اسید با سرعت بخشی به تولید فولیکول‌ها موجب بهبودبخشی به رشد موها می‌شود.

ویویسکال

viviscal

این مکمل طبیعی رشد مو که به عنوان بهبود دهنده رشد مو در خانم‌هایی که دچار نازک شدن موقتی مو شده‌اند استفاده می‌شد به تازگی به دنبال تحقیقات انجام شده به عنوان ماده جلوگیری کننده از ریزش مو معرفی شده است.

روغن گرانیم (استخراج شده از شمعدانی عطری)

روغن گرانیم

روغن گرانیم از قدیم به عنوان یک ماده درمانی هم برای رشد مو و هم برای جلوگیری از ریزش‌مو استفاده می‌شده‌است. افراد می‌توانند با ریختن چند قطره از این ماده داخل شامپو یا نرم کننده خود در حین استحمام استفاده نمایند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور گسترده برای درمان آسیب انواع موها استفاده می‌شود. این ماده با نفوذ به محور اصلی مو به طور چشمگیری از کاهش پروتئین‌ها چه در موهای سالم و چه در موهای آسیب دیده جلوگیری می‌نماید. روغن نارگیل می‌تواند قبل یا بعد از استحمام مورد استفاده قرار بگیرد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به عنوان ماده درمانی برای موارد مختلف به شش هزار سال قبل در مصر باستان باز می‌گردد. یکی از کاربرد‌های این ماده برای ریزش مو است. شواهد نشان می‌دهند که این ماده اثر تسکین‌دهنده‌ای بر پوست دارد.

روغن رزماری

روغن رزماری

استفاده از رزماری حداقل به مدت شش ماه نشان‌گر افزایش رشد مو در یک تحقیق بوده است. با این حال تعدادی از شرکت کنندگان از خارش کف سر به عنوان یکی از عوارض جانبی مصرف این ماده یاد کردند.

صحیح یا غلط؟

در این‌جا به تعدادی از باورهای رایج اشتباه و همچنین تاثیرات ژنتیکی موثر بر ریزش‌مو اشاره می‌کنیم.

۱. فقط مردان دچار ریزش‌مو می‌شوند

غلط! خانم‌ها نیز دچار ریزش موی هورمونی می‌شوند. بعضی خانم‌ها ریزش‌مو را به عنوان یکی از نشانه‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک پس از بارداری و هم‌چنین در صورت وجود مشکل در غدد تیروئیدی نیز تجربه می‌کنند.

۲. ریزش‌مو ارثی است

صحیح! ژن ریزش مو محدود به یکی از والدین نیست بلکه می‌تواند هم از مادر و هم از پدر به ارث برسد.

۳. خودارضایی یا داشتن رابطه جنسی و ریزش‌مو

غلط! هیچ ارتباط مشخصی بین ریزش مو و این موارد دیده نشده‌ است.

۴. پیری منجر به ریزش‌مو می‌شود

صحیح! هم در خانم‌ها و هم در آقایان با افزایش سن تعداد فولیکول‌های موجود در فرق سر کاهش می‌باید که به طور تدریجی سبب کم‌پشت و نازک‌شدن موها می‌شود.

۵. پوشیدن کلاه سبب ریزش‌مو می‌شود

غلط! اگرچه کلاه‌های تنگ موجب وارد شدن فشار به موها می‌شود اما پوشیدن کلاه با ریزش مو ارتباطی ندارد.

۶. نور خورشید سبب ریزشمو می‌شود

غلط! ریزش مو از فولیکول‌های مو که در ریشه مو قرار دارند صورت می‌گیرد. نورخورشید نمی‌تواند به فولیکول‌های مو برسد چرا که تارهای مو مانند سپر عمل کرده و مانع می‌شوند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. آب پیاز را با با آب لیمو ترش و ریشه درخت انجیر که در الکل خوابیده جوشانده و سپس با خاک رس مخلوط نمایید محلول را پس از پانزده روز در ظرف دربسته نگهداری کنید و سپس از پارچه سفید عبور داده صاف کنید و روزی دوبار ۱۰ شب و ۵ صبح به کف سر بمالید و بایک وسیله چوبی مثل قاشق ماساژ دهید (دست خودش جذب میکند) تاثیر آن قطعی و همیشگی است

دیدگاهتان را بنویسید