انتشار این مقاله


با ۱۱ کارآفرین برتر تاریخ جهان آشنا شوید

آنچه که در زندگی کارآفرینان معروف جهان تا حدودی مشترک است فقر اولیه زندگی آنها می‌باشد. و نکته قابل توجه اینست که همه آنها موفق به شکست آن شده و به موفقیت ‌‌‌های بزرگ رسیده‌اند.

امروز من لیستی از ۱۱ کار آفرین معروف جهان را به اشتراک می‌گذارم. از اپرا تا هانس کریستین اندرسون، ما این داستان‌ها را از کارآفرینان معروف جهان که از گذشته تا حال راه خود به قله‌های موفقیت را به آرامی و با تلاش باز کردند، به اشتراک می‌گذاریم.

۱. اپرا وینفری

من فکر می‌کنم اپرا وینفری یکی از شگفت انگیز‌ترین داستان‌های الهام‌بخش ثروتمندان در تمام دوران را دارد. احتمالا به خوبی می‌دانید، اپرا ثروتمندترین آمریکایی-آفریقایی قرن بیست و یک است و ارزش خالص ثروت او بیش از ۳ میلیارد دلار است. او به عنوان پرنفوذ‌ترین زن در جهان شناخته شده‌است.

موفقیت باور نکردنی او، با توجه دوره رشد و کودکی‌اش بسیار چشمگیر ‌و تاثیر گذار است. دختر یک زن مجرد نوجوان که به عنوان خدمتکار در خانه‌ها کار می‌کرد، اپرا در فقر بسیار شدید بزرگ شد. خانواده او بسیار فقیر بود به حدی که اپرا در مدرسه بخاطر پوشیدن لباس‌هایی از کیسه سیب زمینی بود، مسخره می‌شد. او همچنین توسط خانواده‌اش قربانی تجاوز جنسی نیز شد، که در طی یک قسمت ویژه از نمایش با تماشاچیان تلویزیونی در این مورد صحبت کرد.


هر آنچه برای موفقیت نیاز دارید تا بیاموزید را در دکتر مجازی بخوانید


اولین موفقیت بزرگ اپرا، اجرای او در ایستگاه رادیویی سیاه‌پوستان بود. مدیران ایستگاه تحت تاثیر شور و هیجان او قرار گرفتند و اپرا را به سوی کار در ایستگاه‌های رادیویی بزرگتر ،که در نهایت منجر به حضور او در تلویزیون شد، راهنمایی کردند.

در واقع، رابرت ایبرت، اپرا را متقاعد کرد تا معامله‌ای را که Oprah Winfrey Show را اجرا کرد، امضا کند. و در ادامه مردم عادی تاریخ را می‌سازند.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ قانون ایلان ماسک برای موفقیت را بخوانید


۲. والت دیزنی

والت دیزنی به عنوان یک پسر مزرعه اولین بار شروع به نقاشی تصاویر کارتونی از اسب‌های همسایه خود برای سرگرمی کرد. هنگامی که بزرگتر شد، والت سعی کرد تا کاری را به عنوان یک کارتونیست روزنامه پیدا کند، اما موفق به پیدا کردن کاری نشد پس کار خود را در یک استودیوی هنری که در آن آگهی‌های تبلیغاتی برای روزنامه‌ها و مجلات چاپ می‌شد ادامه داد. در نهایت او با کار بر روی آگهی‌های بازرگانی، به کار بر روی انیمیشن علاقه‌مند شد، و در نهایت شرکت انیمیشن خود را باز کرد.

اولین کاراکتر اصلی دیزنی، اسوالد خرگوش خوش شانس بود، اما به طور رسمی به شرکت Universal Pictures متعلق بود زیرا در آن زمان او تحت قرارداد آن شرکت کار می‌کرد. هنگامی که پرداخت به والت قطع شد از شرکت تصاویر متحرک Universal Pictures خارج شد، پس او نیاز به ایجاد جایگزینی داشت، و این همان چیزی بود که منجر شد میکی موس خلق شود.

دیزنی با شرکت انیمیشن خود بسیار موفق بود، اما او هنوز راضی نبود. او مصمم بود تا بزرگترین و عالی‌ترین پارک تم را که تاکنون در دنیا وجود داشت ، بسازد، و به یک همکار در این مورد گفته‌بود: «من می‌خواهم مانند آن در دنیا نباشد.»

دیزنی یکی از سرشناس‌ترین افراد عرصه سرگرمی در جهان، با روحیه تسلیم‌ناپذیر و متعهد به دیدگاه‌اش است، او بدون شک، یک ستاره کارآفرین است.

۳. جوان کتلین رولینگ

امروز J.K. رویلینگ یک نام خانوادگی آشنا برای طرفداران سری کتاب‌های دوست‌داشتنی هری پاتر است، اما او همیشه با استعداد سحر و جادو همراه نبوده‌است. واقعیت این است که J.K Rowling، پیش از آن‌که باند جنجالی ساحره‌ها و جادوگران او را نجات دهد، در پایان طناب بوده‌است. پیش از پرفروشترین کتابش خوانندگان را جادو کند، J.K. رویلینگ در رفاه زندگی می‌کرد و تلاش می‌کرد که به عنوان یک مادر تنها پیشرفت کند.

امروزه برآورد شده‌است که ارزش خالص ثروت او ۱ میلیارد دلار است. شایعه شده‌است که او رئيس بانک جادوگری گرینگتس نیز می‌باشد، اگر چه موضوع تا حدودی در میان گوبلین‌ها پنهان است.

آیا می‌دانستید که برخی از مردم بر این باورند که J.K رویلینگ روح خود را به شیطان در ازای الهام داستان هری پاتر فروخت؟ وقتی که شما خیلی موفق هستید مردم فکر می‌کنند که با شیطان کار می‌کنید، و شما بسیار مهم هستید.


مقاله‌ی مرتبط: خواندن کتاب‌های هری‌پاتر شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند!


۴. جان پل دجوریا

امروزه او برای محصولات موی پل مایچل و برای Patron Tequila شناخته شده‌است، اما جان پاول دجوریا از هیچ شروع به کار کرد. نسل اول، خانواده آمریکایی دجوریا از والدین آلمانی و ایتالیایی متولد شده‌است. او به یک پرورشگاه در لندن فرستاده شد تا در آنجا زندگی کند و حتی در یک باند خیابانی نیز وقت خود را سپری می‌کرد.

هنگامی که او برای اولین بار سیستمJohn Paul Mitchell را ایجادکرد، محصولاتش را درب به درب درحالی که در خودرویش زندگی می‌کرد می‌فروخت. هرچند که این روش همه پول سرمایه گذاری شده را جبران کرد- امروز سیستم جان پل میچل سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار درآمد دارد.

جان پل دجوریا ثابت می‌کند که کار‌ها قبل از اینکه بهتر شوند، باید بدتر شوند.

۵. خانم جی واکر

سارا بردیلو (معروف به خانم جی جی واکر) یک زن شگفت‌انگیز بود. او به عنوان اولین زن خود ساخته سیاهپوست آمریکایی شناخته شده‌است.

متولد سال ۱۸۶۷، پدر و مادرش و خواهر و برادر بزرگترش در یک کشتزار در لوئیزیانا برده بودند. او اولین فرد در خانواده‌اش بود که آزاد متولد شد. (این یک زمانبندی و مناسب و خوشایند برای او بود!).

خانم CJ Walker خط تولید محصولات مو و زیبایی خود را که به طور خاص برای زنان سیاه پوست طراحی شده است، به راه انداخت. او بازاری را مشاهده کرد که تا بحال به آن پرداخته نشده‌بود و یک راه حل برای مشکلی که هیچ کس دیگری به حل آن علاقه مند نبود پیدا کرد.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، در آن زمان او مجبور به مبارزه با چنگ و دندان برای هر گام از مسیر بود. او زنی باهوش، استراتژیک و سازنده و خلاق بود، و کاملا روحیه کارآفرینی داشت. (با موهای شیک و کاملا مطابق.)

۶. استیو جابز

شما واقعا نمی‌توانید فهرست کارآفرینان معروف جهان را بدون اینکه اسم استیو جابز در آن باشد را بسازید. جابز از کالج خارج شد زیرا خانواده‌اش نمی‌توانست هزینه مالی تحصیل او را بپردازد. او بصورت غیر رسمی به کلاس‌های حسابرسی ادامه داد، از غذا‌های رایگان معبد محلی خرم کریشنا استفاده می‌کرد و بطری‌های خالی کک را برای دریافت پول خرد جمع می‌کرد. جابز معتقد بود کلاس‌های خوشنویسی را که آن زمان متوقف کرده‌بود، الهام بخش اصلی او برای فونت‌ها وسبک نگارش انقلابی مک می‌باشد.

جابز صاحب حرفه‌ای باور نکردنی شد، در نهایت، شرکت رایانه اپل را با همراهی استیو ووزنیاک، دوست دوران کودکی‌اش و متخصص الکترونیک، تشکیل داد. اغلب او به عنوان “پدربزرگ انقلاب دیجیتال” نامیده می‌شود، او برای همیشه صنعت الکترونیک مصرفی را تغییر داد. در زمان مرگ او، ارزش خالص ثروتش بیش از ۸.۳ میلیارد دلار بود و نفوذ او بر روی بسیاری از نسل‌های دیجیتالی در آینده نیز احساس خواهد‌شد.


مقاله‌ی مرتبط: جملات انگیزشی استیو جابز که شما را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد


۷. اندرو کارنگی

فقط شنیدن نام اندرو کارنگی به ارمغان آوردنده خمیازه‌ها و حواس پرتی‌ها و خیال بافی‌های دوران کودکی در کلاس تاریخ دبیرستان می‌باشد. من در مدرسه هیچ علاقه‌ای به کارنگی نداشتم، اما امروزه او به عنوان نمونه‌ای بسیار متحیر ‌کننده از کارآفرینی می‌باشد.

کارنگی در دوران رشد زندگی بسیار سختی داشت. او دوران کودکی خود را با کار در کارخانه‌ها سپری کرد و شب خود را مجبور می‌کرد به گونه‌ای بخوابد تا گرسنگی مداوم خود را فراموش کند.

کارنگی در نهایت راه خود را برای تبدیل شدن به سرپرست شرکت راه آهن پنسیلوانیا، قبل از ایجاد کسب و کار خود یعنی موفق‌ترین کارخانه تولید فولاد کارنگی باز کرد. علیرغم یکی از ثروتمندترین آمریکایی‌های تمام دوران بودن، او همچنین به عنوان یک مثال عملی سخاوتمندی می‌باشد.

به سبب اعتقادش که «مردی که ثروتمند می‌میرد بدون اینکه ناراحتی‌هایش بخشیده شود می‌میرد.»، کارنیگی تقریبا ۹۰ درصد از ثروت خود را به موسسات خیریه و سایر موسسات اهدا کرد. او به عنوان یکی از بزرگترین وقف‌کننده‌ها به کتابخانه‌ها و موسسات آموزشی در سراسر کشور به شمار می‌رود. از تو ممنونیم کارنگی کارنگی، بخاطر ایجاد خانه‌ی دوم برای ما بچه‌های کسل و جمع‌گریز که عملا در کتابخانه‌های محلی زندگی می‌کنیم.

۸. بنجامین فرانکلین

تنها یک کارآفرین می‌تواند برخی از آزمایش‌های حواس پرتی را انجام ‌دهد، کاری که بنجامین همیشه مشتاق انجام آن بود. فرانکلین با ایجاد میله روشن، دوکانونه‌ها و اجاق گاز فرانکلین (که آخرین مورد ممکن است که شکست به حساب بیاید.) شناخته می‌شود.

فرانکلین مانند بسیاری از کارآفرینان معروف جهان، شخصی هزار و یک کلاه بود. دانشمند، چاپگر، سیاستمدار، مخترع، نویسنده، دیپلمات و کارآزموده، تنها چند مورد از کارهای بسیاری بود که او انجام داده‌است.

۹. جان دی. راکفلر

حتی اگر ما به این بچه‌های عصر طلایی به خاطر به شدت ثروتمند بودند بسیار توجه کنیم، نمی‌توان ادعا کرد آنها از ثروت‌شان استفاده درستی نکردند.

یکی از ثروتمندترین افراد جهان در تمام دوران، راکفلر پسر یک فروشنده سیار بود. او کارآفرینی زود هنگام را، با فروش آب نبات و انجام کارهای عجیب و غریب برای همسایگان شروع کرد، و در نهایت به منجر تبدیل او به موسس شرکت استاندارد نفت شد. هیچ کاری کاملا شبیه تجارت نفت نیست و این تجارت راکفلر را به‌شدت ثروتمند کرد.

در حالی که راکفلر متهم به استفاده از تاکتیک‌های تجارت در سایه در کسب و کار برای پاک کردن رقبای دیگر شده‌است، در طی عمر‌ش ۵۰۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های بشر دوستانه اهدا کرده‌است. (که او این کار را از کارنگی الهام گرفته بود.)

۱۰. هانس کریستین اندرسون

عزم و اراده شدید و روحیه شروع از خود در کریستین اندرسون او را به یک نمونه عالی از کارآفرینان معروف جهان تبدیل می‌کند.

اندرسون در فقر بزرگ شد، و در ۱۴ سالگی به تنهایی به کپنهاگ رفت، زیرا یک پیشگو به او گفته‌بود که اگرچه او در اوایل رنج خواهد برد، ولی در نهایت معروف خواهد شد.

این پیش بینی‌ها درست از آب در آمد، همانطور که آندرسن در اوایل تلاش کرد بازیگر و خواننده شود ولی نتوانست و شکست خورد. مدیر تئاتر سلطنتی دانمارک با دیدن چیزی خاص در اندرسون، او را زیر بال خود گرفت و به امور تحصیلات او پرداخت. اندرسون در مدرسه به شدت مسخره می‌شد و توسط سایر دانش آموزان و یک مدیر نفرت انگیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، او آن روزها را از تاریکترین روزهای زندگی خود می‌داند.

پس از پایان تحصیل، اندرسون شروع به انتشار نوشته‌ها‌یش کرد.‌ افسانه‌های او به شدت محبوب شد و در نهایت او شهرتی که به عنوان یک کودک به آن وعده داده شده‌ بود را به دست آورد. او هرگز فقر دوران اولیه زندگی خود را فراموش نکرد. داستان دخترک کبریت فروش از زندگی مادرش که در زمان جوانی مجبور به گدایی در خیابان‌ها بود، الهام گرفته شده‌‌است.

امروز هانس کریستین اندرسون هنوز هم محبوب است، او با افسانه‌های غنی شناخته شده است، که بسیاری از آنها الهام بخش کلاسیک انیمیشن دیسنی هستند. ( البته باید توجه داشت، انتهای این انیمیشن‌ها بسیار شادتر از داستان‌های اصلی است).

۱۱. بیل گیتس

بیل گیتس یکی از کارآفرینان معروف جهان است. ثروت ‌مند‌ترین مرد جهان، ثروتی به ارزش خالص، بالغ بر ۷۹ میلیارد دلار دارد. او ۱۶ سال از ۲۱ سال گذشته عنوان “ثروتمندترین فرد جهان” را داشته‌است.

گیتس یکی از بنیانگذاران بزرگترین شرکت نرم‌افزاری در دنیا، مایکروسافت، یکی از چهره‌های اصلی در انقلاب کامپیوتر‌های شخصی جهان است.

گیتس علاقمند به برنامه‌نویسی کامپیوتر در سنین جوانی بود، تمام وقت آزادش را صرف ایجاد برنامه‌های در کامپیوتر‌های ترمینال تله تیپ مدرسه می‌کرد و همه‌ی آن‌ها را اهدا می‌نمود. گیتس مایکروسافت را ایجاد کرد و سیستم عامل ویندوز را توسعه بخشید، که همچنان به شدت محبوب است.

بیل گیتس، مانند بسیاری دیگر از کارآفرینان معروف جهان، به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش نیز شناخته شده‌است، مقادیر زیادی به سازمان‌های خیریه و تلاش‌های علمی اهدا کرده‌است. گیتس بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرد، یک بنیاد خصوصی بشردوست که با‌هدف کاهش فقر، افزایش مراقبت‌های بهداشتی، بهبود فرصت‌های آموزشی و امکان دسترسی به تکنولوژی در سراسر جهان، فعالیت می‌کند. گیتس بیش از ۲۸ میلیارد دلار به این بنیاد اختصاص داده‌است، بنیادی که همچنان او بر‌روی آن کار می‌کند.

آیا این کارآفرینان معروف برای شما الهام بخش بوده‌اند؟ شاید شما نفر بعدی در این فهرست باشید.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید