انتشار این مقاله


چه مقدار ریزش مو عادی است؟

از دست دادن مو می‌تواند به علت یک بیماری باشد و برخی از ریزش‌ موها کاملا طبیعی هستند. اما چه موقع باید نگران باشید؟

از دست دادن مو می‌تواند به علت یک بیماری باشد و برخی از ریزش مو ها کاملاً طبیعی هستند. اما چه موقع باید نگران باشید؟

ریزش مو یک فرایند طبیعی است که برای همه اتفاق می‌افتد، اما از دست دادن مو می‌تواند ترسناک باشد. بیایید صادق باشیم، همه کسانی که موهایشان را از دست می‌دهند، شبیه ستاره فیلم‌ها نمی‌شوند. پس چه مقدار ریزش مو “طبیعی” در نظر گرفته می‌شود و چه زمانی باید نگران کننده باشد؟

باید بدانید

اکثر مردم در حدود ۱۰۰۰۰۰ مو در سر خود دارند و در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ مو در روز از دست می‌دهند (تصور کنید که سعی کنید هرکدام را بشمارید). آلوپسی، واژه پزشکی برای ریزش موی طبیعی، به این دلیل اتفاق می‌افتد که موی سر در طول یک دوره و چرخه رشد می‌کند. هر فولیکول مو تحت مرحله رشد قرار می‌گیرد که دو تا هشت سال طول می‌کشد، و پس از آن یک مرحله استراحت دو ماهه است که هیچ رشدی در آن رخ نمی‌دهد. سپس، تار مو از می‌افتد و یک موی جدید به جای آن رشد می‌کند.


حتماً بخوانید: دلیل ریزش مو در افراد بالغ شده بعد از سال ۲۰۰۰ چیست؟


برای یک فرد سالم، این بدان معنی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد فولیکول‌ها در همین حین موی در حال رشد هستند، در حالی که بقیه فولیکول‌ها در حال استراحت یا ریختن هستند. از دست دادن بیش ازاین مقدار؟ چیزی ممکن است درست نباشد. هنگامی که ریزش مو بیش از ۱۲۵ مو در روز شود، دیگر فقط “ریختن” در نظر گرفته نمی‌شود. Adriana Schmidt، یک متخصص پوست در گروه امراض پوستی و پزشکی Santa Monica می‌گوید:

این ریزش مو می‌تواند وضعیتی به نام “telogen effluvium” باشد، زمانی که چیزی بیشتر موها را به مرحله استراحت سوق می‌دهد.

هرچند دلایل زیادی برای آن وجود دارد و خبر خوب این است که آن‌ها معمولا برگشت پذیر هستند.

تا به حال به اندازه‌ای استرس داشته‌اید که موهای خود را بکشید؟ خوب، ممکن است برخی حقایق در این باره وجود داشته باشند. استرس فیزیکی و عاطفی می‌تواند باعث ریزش بیش از حد مو شود. دلایل دیگر عبارتند از شیوه زندگی و تغییرات در رژیم غذایی. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضدآکنه و برخی از انواع داروهای ضدبارداری همچنین می‌توانند به صورت موقت چرخه رشد مو را مختل کند.

برنامه عمل شما

ابتدا سعی کنید خونسرد و آرام باشید تا از ریزش مو جلوگیری شود و چون این باعث می‌شود ریزش مو بیشتر شود. Schmidt توصیه می کند که “تست کشیدن مو” را انجام دهید تا دریابید که آیا بررسی پوست شما ارزش دارد یا نه؟ ۴۰ تار مو در یک اینچ از پوست سر خود را با انگشت شست و اشاره بگیرید و به حدی که بکشید که پوست سرتان هم بالا بیاید و انگشتان خود را در تمام طول تنه تا انتهای تار مو بکشید. تعداد موهایی که می‌افتند را بشمارید و اگر در دست شما بیش از شش تار مو باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. اشمیت می گوید شما همچنین می‌توانید موهایی را که در یک روز از دست می‌دهید جمع آوری کنید، اما ممکن است در این صورت احساس دیوانگی بیشتری بکنید.


حتماً بخوانید: ۷ غذای مفید برای حفظ سلامت مو


در غیر این صورت، ترفندهای DIY را امتحان کنید تا از ریزش مو جلوگیری کنید. از آنجایی که استرس عامل اصلی ریزش مو است، مهم است که زمانی را برای استراحت و کشیدن یک نفس عمیق داشته باشد. برای کمک به مدیریت استرس، یک ماساژ خوب، چرت زدن یا یک ورزش خوب را امتحان کنید. هرگز قدرت اندورفین‌ها را نادیده نگیرید! بعضی مطالعات نشان می‌دهند که کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش موی بیش از حد، به ویژه در زنان شود، لذا داشتن یک رژیم متعادل و افزایش مصرف آهن می‌تواند به حفظ موهای سالم کمک کند.

در واقع، با موهای خود خوب باشید و موها هم در عوض با شما خوب خواهند بود. بسیار شامپو زدن، یک استایل طراحی شده با گرما و محصولات شیمیایی می‌توانند مو را تضعیف کرده و موجب ریزش آن شوند. و مراقب برس مو باشید. استفاده بیش از حد از آن می‌تواند ریزش مو را افزایش دهد.

از سوی دیگر، شامپو زدن موها نه به صورت مکرر می‌تواند ریزش مو را بدتر کند زیرا باعث می‌شود که تار موهای شل ایجاد شوند و سپس همه در حمام بریزند. متأسفانه موهای انسان به طور طبیعی با افزایش سن، کاهش مییابند (که طاسی الگویی نامیده می‌شود)، و این از دست دادن مو دائمی است. نیمی از همه مردان تا از ۳۰ سالگی شروع به طاس شدن می‌کنند و برای زنان، طاسی الگویی می‌تواند پس از یائسگی شروع شود.

واقعیت کلیدی

عوامل محیطی مانند استرس، جراحی، دارو و بیماری‌ها می‌توانند موهای شما به طور گسترده‌ای بریزند، اما معمولا همه چیز با گذشت زمان درست می‌شود. اگر متقاعد شدید که چیزی به طور وحشتناکی درست نیست، تست کشیدن مو را انجام دهید و به دکتر پوست خود مراجعه کنید؛ این کار بهتراز زندگی با اضطراب است که می‌تواند باعث ریزش مو شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید