انتشار این مقاله


دیابت و یائسگی: چالش دو جانبه!

دیابت و یائسگی  در دوره یائسگی و سالهای منتهی به آن، در صورت ابتلا به دیابت،فرد ممکن است با چالش‌های منحصربفردی روبرو شود؛ اما این چالش‌ها لزوما قراردادی وهمیشگی نیستند. پس ابتدا باید انتظارات را بررسی کرد و سپس درباره راهکارها اندیشید.دیابت و یائسگی: چه انتظاراتی وجود دارد؟ یائسگی مرحله‌ای از زندگی است که طی […]

دیابت و یائسگی 

در دوره یائسگی و سالهای منتهی به آن، در صورت ابتلا به دیابت،فرد ممکن است با چالش‌های منحصربفردی روبرو شود؛ اما این چالش‌ها لزوما قراردادی وهمیشگی نیستند. پس ابتدا باید انتظارات را بررسی کرد و سپس درباره راهکارها اندیشید.دیابت و یائسگی: چه انتظاراتی وجود دارد؟

یائسگی مرحله‌ای از زندگی است که طی آن عادات ماهانه در فرد مونث متوقف می‌شود. اثراتی که همزمانی  دیابت و یائسگی میتواند به آن‌ها منجر شود، شامل موارد زیر است:

تغییرات در سطح قند خون: هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر چگونگی پاسخ سلول‌ها به انسولین تاثیر دارند. پس از یائسگی تغییرات در سطح این هورمون‌ها می‌تواند نوساناتی را در میزان قند خون موجب شود. احتمالا در این دوران شما متوجه می‌شوید که میزان قند خونتان در محدوده بزرگتری نوسان داشته و نسبت به قبل، کمتر قابل پیش بینی است. درشرایطی که میزان قند  خونتان از کنترل خارج شود، شما در معرض خطر بالای عوارض دیابت هستید.

افزایش وزن: برخی زنان در مرحله یائسگی و پس از آن دچار افزایش وزن می‌شوند که این عامل می‌تواند باعث نیاز فرد به انسولین و درمان‌های دهانی دیابت شود.

عفونت‌ها: حتی قبل از یائسگی میزان بالای قند خون میتواند منجر به عفونت های ادراری و واژینال شود. پس از یائسگی با تغییرات در میزان استروژن، زمینه برای  رشد باکتری‌ها و مخمر‌ها در مجاری ادراری و واژن مناسب شده و به همین دلیل،خطر جدی‌تر می‌شود.

اختلالات خواب: پس از یائسگی گر گرفتگی و تعریق شبانه ممکن است شما را در طول شب بیدار نگه دارد. محرومیت از خواب به نوبه خود می‌تواند کنترل سطح قند خون را دشوار‌تر سازد.

اختلالات جنسی: دیابت می‌تواند منجر به آسیب اعصاب مربوط به سلول‌های پوشاننده واژن شود که به نوبه خود،ارگاسم حین رابطه جنسی را مختل کرده و موجب خشکی واژن(علامت شایع یائسگی) و تشدید درد به هنگام رابطه جنسی میشود.

دیابت و یائسگی: راهکار چیست؟

یائسگی میتواند موجب بروز مشکل در کنترل دیابت شود؛اما راهکار‌های متعددی برای مدیریت بهتر این دو پدیده وجود دارد.

انتخاب شیوه زندگی سالم: شیوه های زندگی سالم همچون تغذیه سالم و ورزش منظم،اساس برنامه درمانی دیابت شما را تشکیل می دهند.غذاهای سالم و فعالیت منظم فیزیکی، طی دوران یائسگی، حس بهتری به شما می‌دهد.

مکررا میزان قند خونتان را اندازه بگیرید: قند خونتان را به دفعات زیاد، حتی بیش از یک بار در روزو گاها شب هنگام بسنجید و همراه با علایم یادداشت کنید. پزشک شما برای تنظیم درمان دیابتی، احتمالا به این جزئیات نیاز خواهد داشت.

در رابطه با تنظیم درمان دیابتی خود با پزشکتان مشورت کنید:اگر میزان متوسط قند خونتان افرایش یابد،این احتمال  وجود دارد که پزشک دوز درمان دیابتی شما را افزایش داده یا از روش درمانی دیگری استفاده کند. خصوصا هنگامی که افزایش وزن و کاهش فعالیت فیزیکی مشاهده شود.به همین ترتیب، اگر سطح قند خونتان کاهش یافت، احتمالا باید دوز دریافتی درمان دیابتی‌تان کاهش یابد.

در رابطه با درمان‌های کاهش کلسترول با پزشک خود مشورت کنید: در صورت ابتلا به دیابت، ریسک بیماری‌های قلبی وعروقی شما را تهدید می‌کند و با رسیدن به مرحله یائسگی، این خطر بیشتر می‌شود. برای کاهش ریسک ابتلا، غذاهای سالم مصرف کرده و مرتبا ورزش کنید. ممکن است پزشک شما از درمانهای کاهش میزان کلسترول خون نیز استفاده کند.

و درصورت رنج بردن از گرگرفتگی‌های شدید،خشکی واژن و دیگر علایم یائسگی یه یاد داشته باشید که درمانهای مناسب وجود دارد. ازجمله: لوبریکانت واژینال،رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از چاقی و در برخی موارد هورمون درمانی.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید