انتشار این مقاله


حیوانات خانگی در خانه: آیا گربه ها و سگ ها واقعاً مثل سگ و گربه به جان هم می‌افتند؟

گربه‌ها سه برابر بیشتر سگ های خانگی شان را تهدید می‌کنند و ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که به آن‌ها در یک دعوا آسیب برسانند.

مطالعه نشان می دهد به طور کلی گونه ها زیر یک سقف زندگی می کنند، اگرچه گربه ها خیلی اهل دعوا کردن هستند. بعضی اوقات وجود دارد که زندگی زیر یک سقف می‌تواند صبورترین آدم‌ها را هم آزمایش کند. وقتی کسی جای ما نشسته و غذاها به طرز مرموزی ناپدید می‌شوند! حیوانات خانگی هم چیزی از ما کم ندارند!

در یک مطالعه نادر، محققان برای بررسی روابط بین گربه ها و سگ ها که در یک خانه مشترک زندگی می کردند دست بکار شدند. آن ها به این نتیجه رسیدند که با با اینکه گربه ها گونه ای عصبی هستند ولی ظاهرا مشکل اندکی در دفاع و نشان دادن عصبانیت خود دارند.

بررسی آنلاین ۷۴۸ صاحب خانه از بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، کانادا و اروپا نشان داد که بیش از ۸۰‎ درصد احساس می کنند حیوانات خانگی شان با یکدیگرسازگار هستند، فقط ۳٪ اعلام کرده اند که گربه ها و سگ هایشان نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند. اما با وجود تصویر کلی یکپارچه، این نظرسنجی نشان داد که گربه‌ها به مراتب بیشتر با حیوانات ناسازگارند. مالکان گزارش داده‌اند که گربه‌ها سه برابر بیشتر سگ های خانگی شان را تهدید می‌کنند و ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که به آن‌ها در یک دعوا آسیب برسانند. این طور نیست که سگ‌ها بی جهت نگران به نظر برسند: براساس چیزی که گفته شد، بیش از یک پنجم اسباب‌بازی‌ها را برداشتند تا به گربه‌ها نشان دهند. این در حالی بود که فقط ۶ درصد گربه‌ها همین کار را برای سگ‌ها انجام دادند.

محققان در دانشگاه لینکن این مطالعه را آغاز کردند تا دریابند که چه چیزی باعث می شود روابط گربه ها و سگ ها خوب شود. با وجود زندگی کردن حیوانات خانگی از گونه های مختلف با یکدیگر، آن ها استدلال می کنند که یک همزیستی دوستانه برای رفاه مهم است و می تواند احتمال اینکه حیوانات خانگی را به مراکزی ببرند که خانه ی جدیدی برای آن ها پیدا می کنند، کاهش دهد.

سوفی هال، یکی از نویسندگان این مطلب که در ژورنال Veterinary Behaviour به چاپ رسیده‌است، می‌گوید:

ما واقعا می‌خواستیم بدانیم که چه چیزی باعث می شود گربه‌ها و سگ‌ها دوستانه رفتار کنند. آنها اغلب به عنوان بدترین دشمنان یکدیگر به تصویر کشیده می شوند، اما این موضوع همیشه صدق نمی کند.

هال که با همکاران خود جسیکا تامسون و دانیل میلز کار می‌کرد متوجه شد که گربه‌ها و سگ‌ها به ندرت “مثل سگ و گربه” دعوا می کردند. در حالی که ۵۷ درصد از صاحبان گفتند که گربه‌ها سوت می‌زنند و به سگ‌ها ضربه می‌زنند و ۱۸ درصد گفته‌اند که سگ‌های آن‌ها گربه‌ها را تهدید می‌کنند، کم‌تر از ۱۰ درصد گربه‌ها و فقط ۱ درصد از سگ‌ها تا به حال به حیوانات دیگر آسیب رسانده‌اند. هال اعتقاد دارد که دلیل این امر شاید در روند اهلی سازی نفهته باشد. از آنجایی که سگ ها برای مدت طولانی اهلی شده اند و راحت تر از گربه ها آموزش دیدند، ممکن است بهتر بتوانند رفتار خود را کنترل کنند و در مورد گربه‌ها که اغلب در هر جنبه‌ای که آشکار می‌شود رقیب کم‌شانسی هستند، جانوران شاید به طور قابل درکی برای امنیت خود زیر یک سقف، تضمین طلب کنند.

در مقایسه‌ی سگ ها و گربه‌ها، برای سگ‌ها شادبودن در کنار گربه ها راحت‌تر است.

محققان پس از جمع آوری اطلاعات ارائه شده توسط صاحب‌خانه‌ها دریافتند بهترین چیزی که تعیین کننده‌ی رابطه‌ی خوب سگ و گربه است، سن گربه از وقتی که با سگ شروع به زندگی می کند، می‌باشد. چیزهایی که صاحبان می توانند از آن آگاه باشند، سن گربه و اطمینان از اینکه گربه را در سن جوانی می گیرند و این که سن زیر یک سال ممکن است بهترین گزینه باشد. صاحبان حیوانات خانگی نباید از داشتن گربه‌ها و سگ‌ها بترسند.

به طور کلی دیده شده است که هر دوی این حیوانات کنار یکدیگر احساس راحتی می کنند که ممکن است این خلاف چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم. ما نباید فکر کنیم که آن‌ها نمی‌توانند با خوشی باهم زندگی کنند.

ارغوان شعبانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید