انتشار این مقاله


درمان اورژانسی فشار خون پایین و بالا

فشار خون کم یا هیپوتانسیون یعنی فشار خونی که کمتر تز ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه باشد که توسط موسسه قلب آمریکا تعیین شده است.

افت فشار خون یا هیپوتانسیون یعنی هر فشار خونی کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه که توسط انجمن قلب آمریکا تعیین شده است. درمان اورژانسی فشار خون پایین زمانی شروع می‌شود که علائم و نشانه‌های همراه داشته باشد. علائم همراه افت فشار خون شامل سرگیجه، گیجی، ضعف، تشنگی غیر عادی، کاهش قدرت تمرکز، تاری دید، تهوع، احساس لرز، تعریق و رنگ پریدگی و تنفس سریع و خستگی عمومی و افزایش نسبی ضربان قلب همراه می‌شود. نوع درمان اورژانسی فشار خون پایین برحسب علل افت فشار خون تعیین می‌گردد.

درمان اورژانسی فشار خون پایین

تغییر موقعیت (پوزیشن مناسب)

معمولاً سریع ترین راه درمان اورژانسی فشار خون پایین، خواباندن مریض به پشت و بلند کردن پاها به طوری است که بالاتر از سطح قلب قرار گیرند. در صورت دسترسی، تخت های بیمارستان این اجازه را می دهند که بیمار درحالت تکیه به پشت قرار گیرند و قسمت پایین تخت به طرف بالا آورده شود. از جمله اقدامات اولیه اورژانسی (قبل از انتقال به بیمارستان) به چندین پوزیشن شوک و ترندلنبرگ  و ترندلنبرگ مودیفای شده اشاره دارد. در مواقعی که بیمار حالت تهوع با استفراغ دارد لازم است که سر بیمار به یکی از طرفین چرخانده شود تا از پریدن چیزی به گلوی بیمار (آسپیراسیون) جلوگیری به عمل آید.


حتماً بخوانید:


پوزیشن ترندلنبرگ برای درمان اورژانسی فشار خون پایین
پوزیشن ترندلنبرگ

تزریقات داخل وریدی

در شرایطی که افت فشار خون با تغییر موقعیت درمان نمی‌شود یا علت برگشت پذیری ان سریعاً تشخیص داده نمی‌شود، تجویز مایعات داخل وریدی به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می شود. معمولاً تأمین مایعات از دست رفته بدن با محلول نمک معمولی می‌تواند فشار خون را برگرداند یا حداقل باعث ثابت ماندن آن شود تا پزشکان بتوانند علت دیگری بیابند. این روش معمولاً در مواردی که حجم خون یا آب بدن کم باشد یا استفراغ‌های طولانی، آلرژی یا عفونت‌های شدید  مطرح باشند، درمان اورژانسی فشار خون پایین مناسبی می‌باشد.

تجویز مایعات داخل وریدی برای درمان اورژانسی فشار خون پایین

Pressure infuser ها کیسه های مخصوص هستند که برای اعمال فشار از بیرون به کیسه های IV طراحی شده‌اند تا مایع با سرعت و فشار بالا تزریق شود و نیز از جریان بیش از حد مایع و عوارض ناشی از آن که منجر به تهدید سلامتی است پیشگیری شود.

Pressure infuserدارو درمانی داخل وریدی

در حادترین نوع هیپوتانسیون که اغلب در پی عفونت شدید، نارسایی قلب با نارسایی چند ارگان بدن  می‌باشد، باید داروهای معینی برای بالا بردن قدرت پمپاژ قلب تجویز شوند. بعضی از رایج‌ترین داروهایی که در درمان اورژانسی فشار خون پایین تجویز می‌شوند، شامل دوبوتامین، دوپامین، نور اپینفرین هستند. این داروها با تحریک سیستم عصبی آدرنرژیک و با راه‌های مختلف قدرت انقباضی قلب را افزایش می‌دهند و باعث افزایش نیروی قلب برای پمپ کردن می‌شوند.

سایر علل افت فشار خون

در مواردی دیگر علت فشار خون کم می تواند نتیجه مواردی چون تپش قلب، نسخه های درمانی معین یا تغییرات بدن به دنبال حاملگی باشد که نیازمند کنترل و درمان هایی مطابق با علت هایشان هستند. نکته مهمی که بهتر است به خاطر بسپاریم این است که فشار خون کم طولانی مدت می‌تواند باعث عدم کفایت جریان خون در بدن باشد و در نتیجه می‌تواند منجر به سکته‌ی قلبی، مغزی و نارسایی کلیوی و شوک‌های گوناگون که هرکدام از این‌ها نیز می‌توانند علتی برای فشار خون کم متعاقب باشند. بنابراین درمان علائم و نشانه‌های بحرانی حیاتی است.

درمان اورژانسی فشار خون بالا

کریز هیپرتانسیون یا همان مورد افزایش ناگهانی و خطرناک فشار خون اورژانس پزشکی محسوب می‌شود. این افزایش فشار خون به دو صورت فوریت فشار خون بالا و اورژانس فشار خون بالا خود را نشان می‌دهد.

فوریت فشار خون بالا

فوریت فشار خون بالا با پیک زدن فشار خون به بالاتر از ۱۸۰/۱۱۰ اطلاق می‌شود که با آسیب اعضای بدن همراه نیست. در این شرایط با داروهای کاهنده فشار خون می‌توان بدون آسیب به بدن به درمان اورژانسی فشار خون بالا اقدام کرد.

اورژانس فشار خون بالا

اورژانس فشار خون بالا به این معناست که افزایش فشار خون با آسیب اعضا همراه است. درمان اورژانسی فشار خون بالا باید فوراً برای پیشگیری از آسیب به اعضا صورت گیرد. این کار معمولاً در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) انجام می‌شود.

آسیب اعضای مرتبط با اورژانس فشار خون بالا شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییر در وضعیت هوشیاری
  • خونریزی داخل مغزی (سکته مغزی هموراژیک)
  • نارسایی قلبی
  • درد قفسه سینه (آنژین ناپایدار)
  • ادم ریوی
  • حمله قلبی
  • آنوریسم (دایسکشن آئورت)
  • اکلامپسی (در حاملگی)

اورژانس فشار خون بالا وضعیت نادری است. درمان اورژانسی فشار خون بالا اغلب زمانی لازم می‌شود که فرد داروهای کاهنده‌ی فشار خونش را به طور مرتب مصرف نکرده یا دارویی را بدون اجازه خورده که باعث تشدید فشار خون بالای او شده است.

درمان اورژانسی فشار خون بالا چیست؟

در اورژانس هیپرتانسیو، اولین هدف پایین آوردن فشار خون با حداکثر سرعت ممکن است. این کار معمولاً با داروهای کاهنده‌ی فشار خون داخل وریدی انجام می‌شود تا از آسیب اعضای بدن جلوگیری به عمل آید. درمان آسیب اعضای بدن در نتیجه فشار خون بالا مختص اندام آسیب دیده خواهد بود.

هیلا نواده شهلا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید