انتشار این مقاله


نوشیدن الکل بسیار زیاد یا بسیار کم با زوال عقلی ارتباط دارد

در رابطه با سلامتی، نوشیدن یا عدم نوشیدن الکل به چند عامل مهم بستگی دارد؛ مانند مقداری که می‌نوشید و یا اینکه از چه بیماری هایی رنج می‌برید. از فواید مصرف الکل به میران نرمال، می‌توان به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. اما مصرف زیاد […]

در رابطه با سلامتی، نوشیدن یا عدم نوشیدن الکل به چند عامل مهم بستگی دارد؛ مانند مقداری که می‌نوشید و یا اینکه از چه بیماری هایی رنج می‌برید. از فواید مصرف الکل به میران نرمال، می‌توان به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و سنگ کیسه صفرا اشاره کرد.

اما مصرف زیاد الکل (بیش از دو لیوان برای مرد و یک لیوان برای زن در طول روز)، باعث ایجاد سرطان هایی مثل سرطان پستان، روده، حنجره، حلقو مری می‌شود. مصرف زیاد الکل می‌تواند عوارضی  را در کبد ایجاد کند.

بعضی از مطالعات پیشنهاد کرده‌اند که از فواید دیگر مصرف الکل در حد نرمال، می‌توان به اثر خوب آن بر مغز اشاره کرد. اما بیشتر این مطالعات، روی افراد بالغ انجام شده و به عادات اخیر مصرف الکل آنها توجه کرده‌اند؛ اما نتیجه گیری بر اساس الگوی مصرف الکل در طول زندگی، سخت می‌باشد.

سورین سابیا، محققی در اینسرم، همراه با همکارانش اطلاعات مربوط به بانک اطلاعاتی انگلستان را بررسی کردند تا بتوانند اثر مصرف الکل از میانسالی، بر زوال عقل را پیگیری کنند.

در مطالعه ای که در بی ام جی (بی ام جی: یکی از هفته‌نامه‌های مشهور پزشکی است که توسط ‌گروه انتشاراتی بی‌ام‌جی منتشر می‌شود.) منتشر شد، ۹۰۰۰۰  فرد میانسال در رده ی سنی ۳۵ تا ۵۵ سال را به مدت ۲۳ سال بررسی کردند و این افراد را به دو گروه افراطی تقسیم کردند؛ گروهی از این افراد از مصرف الکل خودداری کرده و گروه دیگر، کسانی بودند که هفته ای ۱۴ لیوان شراب می‌نوشیدند. این مطالعه نشان داد که افرادی که از الکل استفاده نمی‌کنند، نسبت به افرادی که هفته‌ای ۱ تا ۱۴ لیوان شراب مصرف می‌کنند، از خطر ابتلا به زوال عقلی بیشتری رنج می‌برند.

قبل از ایجاد عادات مصرف الکل و افزایش یا کاهش ریسک زوال عقلی، بهتر است چندین نکته را به خاطر بسپارید.

اول اینکه زوال عقلی را بر اساس سوابق پزشکی و گواهی فوت می‌سنجند.

تنوع در طبقه بندی زوال عقلی می‌تواند در ایجاد نتیجه نقش داشته باشد.

و سایبا این نکته را بیان کرد که میزان الکل ۱۴ لیوان شراب در این مطالعه (حدود ۱۲ گرم الکل است) کمتر از میزان الکل پیشنهاد شده در کشور های دیگر است.


بیشتر بخوانید:


در استانداردهای تعیین شده در ایالات متحده، میزان الکل در نوشیدنی‌های الکلی حدود ۱۴ گرم است. (برای مثال این مقدار دو برابر استاندارد های تعیین شده در انگلستان است) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، پیشنهاد داده است که بهتر است زنان  حدود یک لیوان و مردها بیشتر از ۲ لیوان مصرف نکنند.

در این مطالعه افرادی که بیشتر از ۱۴ واحد الکل در هفته مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر استفاده می‌کنند به طور میانگین از میانسالی تا سنین بالاتر ۴۰% ریسک پیشروی زوال عقلی را افزایش می‌دهند.

برای افرادی که بیشتر از ۱۴ واحد الکل در هفته می‌نوشند به ازای هر ۷ واحد بیشتر ( حدودا نصف نوشیدنی های الکلی) ریسک پیشروی زوال عقلی تا ۱۷ % افزایش می‌یابد.

سابیا در رابطه با بیشتر کشورها می‌گوید ” مصرف زیاد الکل نه تنها یک روش مناسب برای جلوگیری از زوال عقلی نیست،  بلکه خود یک فاکتور تهدیدکننده می‌باشد.”

از فواید مصرف الکل در حد نرمال می‌توان به تاثیر بر فاکتورهای انعقادی و بهبود کردن جریان گردش خون اشاره کرد؛ به گونه ای که این فاکتورها باعث بسته شدن مسیر رگ در قلب و مغز می‌شوند.

جریان خوب خون می‌تواند در جهت حفاظت سلامتی نورون‌ها و ارتباط بهتر شبکه‌های نورونی تاثیر بگذارد. مصرف زیاد الکل می‌تواند نقطه آغازی برای ایجاد تاثیرات منفی شود؛ مانند تولید مقادیر سمی که می‌تواند عملکرد عصب را مختل کند؛اما به این معنا نیست که عدم مصرف الکل الزاما شما را نسبت به زوال عقلی حفظ می‌کند.

مطالعه نشان داده، افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند از میانسالی به بعد ۷۴% بیشتر از افرادی که به میزان نرمال الکل مصرف می‌کنند دچار زوال عقلی می‌شوند. در رابطه با این موضوع سابیا معتقد است که شاید مکانیسم دیگری تاثیر گذاشته است. شاید آنها از تاثیرات مثبت الکل روی قلب، بالابودن میزان کلسترل خوب خون و فعالیت درست فاکتور های انعقادی  بهره‌مند نیستند.

یافته‌ها نشان داده‌اند که بین مصرف الکل و زوال عقلی رابطه وجود دارد اما این رابطه از نوع عمل و عکس العمل نمی‌باشد. بر اساس نظر سابیا بهتر است که پزشکان در رابطه با عادات مصرف الکل بیماران خود با آنها صحبت کنند.

سابیا می‌گوید “ما در ابتدای تحقیقات انجام شده بر روی عوامل موثر بر زوال عقلی قرار داریم. ریسک فاکتورهای بسیاری وجود دارند که از زمان جوانی هر فرد روی زوال عقلی او در پیری، تاثیر می‌گذارند و من فکر می‌کنم مصرف الکل هم باید به لیست این ریسک فاکتورها اضافه شود”

شیما امامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید