انتشار این مقاله


چگونه از سرماخوردگی در هواپیما جلوگیری کنیم؟

سرماخوردگی در هواپیما بدترین قسمت یک سفر هوایی می‌باشد؛ اما راه‌های ساده تری برای دوری از آن وجود دارد. ماندن برای ساعت‌ها در هواپیما خسته‌کننده و آزاردهنده می‌باشد، مخصوصا اگر مسافری که با او، در یک کابین هستید، هر ۱۵ ثانیه یک بار سرفه کند. و این اذیت و آزار ممکن است تا بعد از […]

سرماخوردگی در هواپیما بدترین قسمت یک سفر هوایی می‌باشد؛ اما راه‌های ساده تری برای دوری از آن وجود دارد.

ماندن برای ساعت‌ها در هواپیما خسته‌کننده و آزاردهنده می‌باشد، مخصوصا اگر مسافری که با او، در یک کابین هستید، هر ۱۵ ثانیه یک بار سرفه کند. و این اذیت و آزار ممکن است تا بعد از سفر نیز ادامه داشته باشد. مطالعه‌ای از وقایع سلامت جهانی در سال ۲۰۱۷ نشان داد، مسافرانی که در پشت و جلو فردی بیمار در یک ردیف هستند، احتمال بیشتری برای بیمار شدن را دارند.

استفانی ماندل، مشاور تغذیه عمومی در مرکز ماریستون در نیویورک، گفت “وقتی شما مدت زمان طولانی را در فاصله نزدیکی با افراد می‌گذرانید، بیشتر از حالت معمول در معرض میکروب‌ها هستید.”

این ریسک، در کنار فاکتورهای محیطی می‌تواند زمینه را برای سرماخوردگی در هواپیما را افزایش می‌دهد.

ماندل می‌گوید “هوای داخل هواپیما خشک بوده و این هوای خشک، مسیرهای بینی و گلو را هم خشک می‌کند؛ در این صورت فرایندهای طبیعی بدن، مانند موکوس نمی‌توانند وظایف خود را انجام داده و میکروب‌ها را از بین ببرند.”

نگران نباشید؛ شما می‌توانید با روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی در هواپیما، جلوگیری کنید.

هافینگتون‌پست از برخی متخصصان مشاوره گرفت.

۱. شستن دست‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما

دوران ابتدایی را به یاد بیاورید که معلمتان قبل و بعد از هر کاری، به شستن دست‌هایتان تاکید می‌کرد؛ همان قوانین را در هنگام پرواز نیز باید رعایت کنید.

دنیل ایراس، استادیار در حوزه بیماری‌های عفونی و ایمنی شناسی در دانشکده سلامت لانگون در نیویورک، می‌گوید ” یادتان باشد اولین کاری که در هواپیما باید انجام دهید، شستن دست‌هایتان می‌باشد.”

ایراس می‌گوید “فرقی نمی‌کند که دست‌ها را با ضدعفونی‌کننده یا به کمک آب و صابون بشویید، اما باید به طور کامل شسته شود و فراموش نکنید که مناطقی از دست، مانند زیر ناخون‌ها و لای انگشتان را خوب بشویید.”

شاید تمیزکردن محیط اطراف مانند کمربند و ظرف غذا، به کمک مواد ضدعفونی‌کننده عاقلانه باشد. ایراس همچنان توضیح داد که این مواد (ظرف غذا و کمربند)، در بین هر پرواز ضدعفونی نمی‌شوند و احتمال سرایت آلودگی‌ها در هواپیما را به وجود می‌آورند.

۲. انتخاب هوشمندانه صندلی

این مورد می‌تواند کمی شانسی باشد؛ هنگامی که از مسافران و محل نشستن آن‌ها اطلاعی ندارید، احتمال سرماخوردگی‌تان با نشستن در صندلی‌های سمت راهرو افزایش می‌یابد.

کارکنان خود هواپیما، گزارش کرده‌اند، اطلاعات نشان داده‌ که نشستن در سمت راهرو، درست رو به رو فردی که سرما خورده است، ریسک سرماخوردگی در هواپیما را تا ۸۰% افزایش می‌دهد.

درسال ۲۰۱۸ ، در یکی از مطالعات در حال انجام در دانشگاه علوم بین الملل، مهندس شرکت هوافضا معتقد بود که هوای نواحی پشتی هواپیما، کثیف‌ترین هوای کابین می‌باشد. اما نگران این موضوع نباشید؛ چون تمام هوای هواپیما توسط فیلترهای هپا، همان فیلترهای استفاده شده در بیمارستان، پاکسازی می شود.

(توضیح: فیلتر هپا: فیلترهایی که حاوی منافذ ریزی هستند که از عبور ذره‌های ریز ممانعت می‌کنند)

فیلتر هپا

۳. استراحت

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند نه تنها در هواپیما بلکه شب یا روز قبل سفر، به اندازه کافی استراحت کنید.

ماریانا گافانوویچ، یک متخصص داخلی در نیویورک که متخصص سفر و پزشک داخلی است، می‌گوید “باید همواره قبل سفر استراحت کافی داشته باشید؛ اگر بدن شما تحت فشار بوده و خسته است، شما نسبت به بیماری‌ها آسیب پذیرتر هستید.”

بنابر نظر گافانوویچ، استراحت بعد از پرواز نیز مهم می‌باشد. حتی تاخیر در پرواز هم می‌تواند بر سلامتی‌تان تاثیر بگذارد.

همچنان دکتر گافانوویچ گفت “خوابتان را با زمان رسیدن به مقصد هماهنگ کنید؛ اگر پرواز شما در شب به مقصد می‌رسد، مستقیم به تخت خوابتان بروید؛ اما اگر در روز پروازتان به زمین می‌نشیند، سعی کنید تا شب بیدار مانده و سر وقت بخوابید تا روز بعد سر حال و هوشیار باشید.”

۴. خوردن غذاهای سالم

قبل سفر به جای خوردن غذاهایی مانند پیتزا و کیک، بهتر است از غذاهایی که سلامتی‌تان را افزایش می‌دهد، استفاده کنید.

بنابرنظر موسسه live strong ، غذاهای شیرین می‌توانند تعداد سلول‌های ایمنی را که با باکتری‌ها مبارزه می کنند را کاهش دهند.

(توضیح: live strong : نام موسسه غیر انتفاعی است که به افراد سرطانی کمک می‌کنند)

ماندل پیشنهاد می‌کند که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مثل انواع توت‌ها، گیاهان برگدار و سبزیجات با رنگ سبز تیره استفاده کنید.

و وقتی صحبت از سیستم ایمنی می‌شود، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند تا از مکمل‌های ضروری و مناسب سفر استفاده کنند اما در واقعیت این مکمل‌ها از ابتلا بیماری ها جلوگیری نمی‌کنند.

ایراس می‌گوید “همه مطالعاتی که تا به امروز انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که مکمل هایی مثل ویتامین C و گیاه اکیناسه، روی، زنجبیل یا گیاهان دارویی دیگر، هیچ فایده‌ای برای جلوگیری از سرماخوردگی یا کوتاه کردن دوره‌ی بیماری ندارند.”

گیاه اکیناسه

در بهترین حالت این داروهای گیاهی، بی اثر هستند؛ اما حائز اهمیت است که بدانیم این مکمل‌ها می‌توانند به خودی خود باعث بیماری شوند مانند ایجاد سردردهای اذیت کننده و یا با داروهای پزشکی تداخل داشته باشند.”

۵. اگر بیمار هستید سوار هواپیما نشوید!

این موضوع بسیار واضح است که هنگامی که سرماخورده‌اید یا گلویتان درد می‌کند، بهتر است که سوار هواپیما نشوید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، پیشنهاد می‌کند که در صورت داشتن بیماری‌های مسری سوار هواپیما نشوید.

گافانوویچ می گوید “سفر هوایی می‌تواند بیماری شما را بدتر کند؛ همچنین اگر بیماریتان مسری باشد، می‌توانید به دیگران صدمه وارد کنید.”

بنابر مرکز پیشگیری از بیماری ها، بعضی از پروازها می‌توانند سلامتی شما را هنگام حضور در سالن انتظار کنترل کنند.

اگر شما علائم عفونت، سرفه و سرماخوردگی را داشته باشید، در صورت امکان از پرواز صرف نظر کنید.

شیما امامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code