انتشار این مقاله


آیا می‌توان عفونت قارچی واژن را در خانه درمان کرد؟

راه‌های خانگی بسیاری برای درمان عفونت قارچی واژن وجود دارد.اما این بدین معناست باید از آنها استفاده کرد؟ تابحال برایتان پیش‌آمده که خارش‌های شدید و مداومی را در واژن‌تان حس کرده باشید و احتمالا حدس زده‌اید که عادی نیستند.و معمولا اولین چیزی که به ذهنتان میرسد عفونت قارچی واژن است. عفونت قارچی واژن یک حالت […]

راه‌های خانگی بسیاری برای درمان عفونت قارچی واژن وجود دارد.اما این بدین معناست باید از آنها استفاده کرد؟

تابحال برایتان پیش‌آمده که خارش‌های شدید و مداومی را در واژن‌تان حس کرده باشید و احتمالا حدس زده‌اید که عادی نیستند.و معمولا اولین چیزی که به ذهنتان میرسد عفونت قارچی واژن است.

عفونت قارچی واژن یک حالت رایج از رشد بیش از حد fungus Candida در اطراف آلت تناسلی زنانه یا دهانه واژن است.

طبق گفته‌های Megan Quimper متخصص زنان و زایمان در ایالت اوهایو در مرکز پزشکی دانشگاه Wexner در این مورد میگوید:

رایج‌ترین علائم عفونت قارچی واژن درد در مجرای ادرار همراه با سوزش در واژن است.

این روزها، در هر فروشگاهی میتوان درمانهای خانگی برای عفونت قارچی واژن خرید.اما واقعا درست است بجای دیدن دکتر از این درمان‌ها استفاده کرد؟

این یک سوال پیچیده‌ست.آنقدری که میتواند باعث شود شما قبل از استفاده از این داروها،مجددا فکر کنید و احتمالا از آن استفاده نکنید.دکتر Streicher میگوید بسیاری از افراد حس میکنند عفونت قارچی واژن دارند در حالی که عفونت ندارند.

یک تحقیق در سال ۲۰۰۲ بر روی زنانی که خودشان تشخیص داده بودند و خودشان درمانی پیدا کرده بودند، نشان داد که فقط ۳۳ درصد آنها به نتیجه رسیده بودند و تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۷ نشان داد تنها ۲۶ درصد آنها توانستند درمان شوند.

اگر شما بیماری را درست تشخیص دهید، اغلب میتوان با روشهای خانگی آنرا درمان کرد.اما از آنجایی که بیشتر عفونت‌های قارچی مرتبط با قارچCandidaهستند و این قارچ انواع مختلفی داردو درنتیجه درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد و بهمین سبب داروهای موجود در داروخانه های ممکن است کارآمد نباشند.

مشکل دیگر چیست؟مشکلات بسیاری وجود دارد که همان علائم عفونت قارچی واژن را نشان میدهند مانند ویروس‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل میشوند و باکتری‌های واژنی (BV) که معمولا در اثر تغییر pH فضای واژن رخ میدهد.چیزهای ساده‌ای همچون دوران پریودی، دوش گرفتن یا حتی داشتن رابطه جنسی میتواند باعث برهم زدن توازن بین باکتری‌های اطراف واژن شود.

اگر شما مشکوک به این باشید که احتمالا عفونت قارچی واژن دارید، احتمال کمی دارد که بوسیله درمان‌های خانگی بتوانید بهتر شوید، اگر همان دو حالت ابتدایی(یعنی خارش و سوزش ) را داشته باشید.البته باید دقت کنید که به این روشهای درمانی حساسیت نداشته باشید.اما اگر سابقه بازگشت بیماری قارچی را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیماری زیاد طول کشید همان بهتر است که به دکتر مراجعه کنید، چون ممکن است شما پول  زیادی را برای داروهای خانگی خرج کنید و در آخر کارساز هم نباشند.نفع اصلی دیدن دکتر این است که میتواند در کمترین زمان ممکن بطور دقیق نوع قارچ را تشخیص دهد.

دکتر Streicher میگوید :

ما روشهای زیادی برای تشخیص داریم، اما معمولا از میکروسکوپ استفاده میکنیم تا نوع دقیق عفونت قارچی واژن را تشخیص دهیم.و معمولا در این روش نتایج سریع بدست می‌آیند.من معمولا بلافاصله بعد از بدست آمدن نتایج به بیمارانم زنگ میزنم تا آنها را از نوع قارچ و روشهای درمان آن مطلع کنم.

مزیت دیگر رفتن به پزشک این است که ممکن است داروهایی را به شما بدهد که مصرفشان راحت تر است،مثلا ممکن است پزشک به ما یک داروی خوراکی ضد قارچ بدهد که مصرف آن نسبت به کرم‌های خانگی بسیار راحت تر است.

عفونت قارچی واژن درمان نشده میتواند باعث تحریک و آسیب طولانی مدت واژن شود.احتمالا درمان نکردن آن میتواند خطرناک باشد و ریسکهای دیگری نیز دارد که ممکن است به جای عفونت قارچی واژن یک بیماری خطرناک دیگر باشد و حتی ممکن است شما را در معرض ابتلا به بیماری التهاب لگن و حتی ناباروری قرار دهد.

از اینکه تلفن را برداشته و با دکترتان حرف بزنید هراس نداشته باشید.گاهی درمان این بیماری حتی نیاز به دیدن دکتر هم ندارد.

تصمیم نهایی با شماست ولی با حس آسیب در واژنتان کنار نیایید.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید