انتشار این مقاله


تغییرات اقلیمی درختان را بزرگ‌تر ولی ضعیف‌تر می‌کند

با افزایش جهانی دما، درختان در سرتاسر جهان در حال تجربه فصل‌های رشد طولانی‌تر هستند. تغییرات اقلیمی رشد درختان را بیش‌تر اما آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند

با افزایش جهانی دما، درختان در سرتاسر جهان در حال تجربه فصل‌های رشد طولانی‌تری، گاهی اوقات بیش از ۳ هفته در سال هستند. این تغییرات اقلیمی به درختان کمک می‌کند تا سریع‌تر رشد کنند؛ اما مطالعه‌ی جهانی جنگل‌های مرکزی اروپا نشان می‌دهد؛ دمای بالاتر همراه با آلودگی ناشی از اگزوز خودرو‌ها، چوب درختان را ضعیف می‌کند، درنتیجه باعث خواهد شد درختان راحت‌تر بشکنند و دوام الوار کمتر شود.
ریچارد هاوتون، متخصص محیط زیست در مرکز تحقیقاتی وودز چول از فالومات ماساچوست، که البته نقشی در این مطالعه نداشته است، می‌گوید:

من نگران این هستم که چوب به اندازه‌ی سابق قوی نباشد. این یافته‌ها به این معنی هستند که احتمالا جنگل‌ها دراثر طوفان آسیب بیشتری خواهند دید و ممکن است در جذب گازگلخانه‌ای دی‌اکسید کربن، کمتر از آن‌چه دانشمندان متصور هستند، موثر باشند.

در ۱۰۰ سال گذشته، درختان مناطق معتدل از مریلند تا فنلاند میزان رشد جهش‌یافته‌ای داشته‌اند. حتی رشد درختان راش و صنوبر اروپای مرکزی از سال ۱۸۷۰ ۷۷ درصد افزایش یافته است. با در نظر گرفتن این‌که چوب امروز به همان اندازه متراکم باشد، این دستاوردها به معنی چوب بیش‌تر برای ساختن، سوزاندن و ذخیره‌سازی کربن گرفته شده از جو است. اما هانس پتریچ، دانشمند زمینه‌ی مطالعه‌ی جنگل از دانشگاه فنی مونیخ آلمان و همکارانش، کنجکاو بودند بدانند که آیا تغییرات اقلیمی بر کیفیت چوب تأثیرگذار بوده است یا خیر. برای بررسی، آن‌ها با ۴۱ قطعه زمین آزمایشی در جنوب آلمان شروع کردند که برخی از آن‌ها به طور مداوم از سال ۱۸۷۰ زیر نظر بوده‌اند. پتریچ و همکارانش نمونه‌های مرکزی از درختان گونه های نروژی (Picea abies)، بلوط سدر (Quercus petraea)، راش اروپایی (Fagus sylvatica) و کاج اسکاتلندی (Pinus sylvestris) تهیه کردند و حلقه‌های درختان را با استفاده از یک پروب فرکانس بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که در هر چهار گونه، چگالی چوب به میزان ۸ تا ۱۲ درصد کاهش‌یافته است و نتایج را به صورت آنلاین در حوزه بوم‌شناسی و مدیریت جنگل گزارش دادند. پتریچ می‌گوید:

ما انتظار کاهش چگالی چوب را داشتیم ولی نه به این شدت، احتمالا افزایش دما و رشد سریع‌تر، علت این کاهش بوده است. اما عامل دیگر این است که نیتروژن بیشتری در خاک حاصل از کود شیمیایی و اگزوز وسیله نقلیه وجود دارد، مطالعات قبلی نشان دادند که استفاده بیشتر از کود باعث می‌شود چگالی چوب کمتر شود. همانطور که تراکم نمونه‌ها کاهش یافته، میزان کربن آنها نیز حدود ۵۰٪  رسیده بود.

هاگتون معتقد است این یافته به این معنا است که هرساله درختان دی‌اکسید کربن کمتری ازجو جذب می‌کنند. اما Pekka Kauppi  متخصص محیط‌ زیست از دانشگاه هلسینکی می گوید؛ عامل دیگری که بیش‌ترین تاثیر را دارد، تغییرات اقلیمی است که باعث می شود جنگل ها با سرعت بیشتری رشد کنند.
تغییر منفی در چگالی چوب بسیار کمتر از این تغییر مثبت است که یک تغییر غیرمنتظره‌ی جهانی از جنگل‌زدایی به گسترش جنگل‌هاست و بسیار مهم می‌باشد.

ارغوان شعبانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید