انتشار این مقاله


آرایش چهره های پیر را جوان و چهره های جوان را پیر نشان می دهد

چهره های افراد میانسال با آرایش جوان تر نشان داده می شوند، بیست ساله ها پیرتر نشان داده می شوند و سی ساله ها با یا بدون آرایش همان سن واقعی خود را نشان می‌دهند. من معمولا از آرایش استفاده نمی‌کنم بنابراین دفعات کمی در طول سال از آرایش استفاده می‌کنم، بچه هایم در این […]

چهره های افراد میانسال با آرایش جوان تر نشان داده می شوند، بیست ساله ها پیرتر نشان داده می شوند و سی ساله ها با یا بدون آرایش همان سن واقعی خود را نشان می‌دهند.

من معمولا از آرایش استفاده نمی‌کنم بنابراین دفعات کمی در طول سال از آرایش استفاده می‌کنم، بچه هایم در این مورد به من پیشنهاداتی می‌دهند. چند سال پیش، زمانی که بچه ی ۱۱ ساله ام ۳ یا ۴ ساله بود، برای شام مفصلی آماده شدم، بنابراین علاوه بر لباس پوشیدن، آرایش کامل داشتم. خداحافظی  و دستورالعمل های آخرین دقیقه برای پرستار بچه ام بود، همان لحظه پسر من نگاهی طولانی به من کرد و به من گفت: “مامان، شما تبدیل به یک دخترخانم شدید!” که من به عنوان ستایش تلقی کردم.  به یاد داشته باشید در آن زمان فکر می کردم که آنچه که بچه من در حال تلاش برای بیان بود این بود که، با آرایش، به نظر جوان تر از معمول به نظر رسیده ام.

بر طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله روانشناسی بریتانیا توسط ریچارد راسل از گروه روانشناسی در کالج گیتیزبرگ، در همکاری با محققان تحقیقات و نوآوری CHANEL Fragrance & Beauty، معلوم شد که من درست می‌گفتم.

تحقیقات پیشین نشان داده است که آرایش چهره را جذاب تر می کند، اما اثرات آرایش بر ادراک سن تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. راسل و همکارانش گفتند چگونگی  آرایش بر روی سن درک شده بر روی چهره های زنان تاثیر می‌گذارد.

برای نتیجه گیری، تیم اولین بار ۳۲ زن را در چهار گروه سن مختلف استخدام کرد: حدود ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ ساله. از هر زن بدون آرایش عکس گرفته شد و پس از آن توسط یک هنرمند حرفه ای آرایش (در شرایط مختلف آرایش، از جمله “طبیعی” و “شدید”) تحت شرایط عکاسی و نورپردازی دقیق آرایش شد. بعد، یکصد و سی و دو شرکت کننده زن همه عکس ها را مشاهده کردند و هر یک از چهره ها را برای جذابیت (در مقیاس ۰ تا ۱۰۰) و سن برآورد شده (از ۱۰ تا ۷۰ سالگی) ارزیابی کردند.

در حالی که آرایش چهره های هر سنی را جذاب تر می کند، اثرات آن بر سن ظاهری پیچیده تر می شود:

چهره های میانسال با آرایش جوانتر می شوند، چهره های ۲۰ ساله با آرایش پیر تر شده اند و چهره های ۳۰ ساله سنشان واقعی است چه با آرایش و چه بدون آن.

علاوه بر این، آرایش تنها برای پوست و چشم  تاثیر بیشتری بر روی ادراک سن نسبت به آرایش پوست و لب دارد.

 

 

چهره های نشان داده شده در بالا، کامپوزیت های سن باند (متوسط مقادیر) از چهره های واقعی مورد استفاده در تحقیق هستند. ریچارد راسل، نویسنده اصلی این تحقیق، گفت که تصاویر همگی به علت فرایند عاملی، پوستی را در بر می گیرند که تاثیرات پوستی پوست آرایش را مختل می کند. “من متوجه شدم که چهره های در ردیف بالا (هیچ آرایش) به نظر می رسد نسبت به چهره های ردیف پایین (آرایش شدید صورت کامل) تغییرات کمتری در سن را نشان می‌دهند.به جای آن، تصاویری که در گوشه های بالا قرار دارند، در مقایسه با تصاویر در گوشه های پایین، از نظر سنیمتفاوت ترند. این نوع همسان ساختن محدوده سنی با آرایش، همان چیزی است که ما [کشف] کردیم باعث می شود که زنان جوان تر پیرتر شوند اما زنان مسن تر جوانتر می شوند. “

به گفته محققان، سه ویژگی بصری که ما با جوانان مرتبط می سازیم را برجسته می کنیم: یکنواختی پوست، کنتراست صورت (بین ویژگی هایی مانند چشم ها و لب ها و بقیه چهره) و اندازه های صورت (چهره های جوانتر نسبتا بزرگتر هستند چشم ها). به این ترتیب، این نتیجه را به دنبال داشت که با دستکاری این جنبه ها، آرایش باعث شد که چهره های پیرتر جوانتر شوند. اما این توضیح نمی‌گوید که چرا آرایش باید جوانترین چهره ها را پیرتر کند، که این مورد دانشمندان را شگفت زده کرد.

یکی از پاسخ های بالقوه این است که در جامعه ما، استفاده از آرایش را در بزرگسالی به کار می بریم، و باعث می شود زنان را که در آستانه بزرگسالی نزدیک به آستانه سالخوردگی هستند، از آرایش استفاده کنند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که آرایش چه از طریق مسیرهای پایین تر (با تغییر کنتراست صورت، اندازه ی ویژگی صورت و همگن بودن پوست)، و چه از طریق راه های بالا به پایین با در نظر گرفتن ضوابط افراد در مورد هنجارهای اجتماعی مربوط به آرایش،  روی تخمین سن تاثیر می گذارد.

نویسندگان این تحقیق در مورد کاربرد عملی نتایج خود، به ویژه در خصوص تبعیض پیری در محل کار، که زنان بیشتر از مردان تجربه می کنند، اشاره کردند. زنان سالخورده در بسیاری از حرفه ها با موانع ورودی قابل توجهی روبرو می شوند، اما در طرف مقابل، زنان بسیار جوان به نظر می رسند که کمتر صلاحیت دارند. توانایی زنان برای کاهش یا افزایش سن با آرایش می تواند منافع حرفه ای را به همراه آورد، چرا که آنها رادر محیط کار سازگار می‌کند.

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید