انتشار این مقاله


مسکنی که قوی تر از مورفین است ولی اعتیاد آور نیست

ترکیب شیمیایی جدیدی که توسط دانشمندانی در آمریکا کشف شده است و تا به حال بر روی حیوانات آزمایش شده است که می تواند چراغ راهی برای بسیاری از نیازهایمان باشد.

کاملا آشکار است که مردم امریکا در عذابند. امید به زندگی به علت اعتیاد عمومی به مسکن ها، که هیچ حد و مرزی ندارد، در حال کاهش است.

اما ترکیب شیمیایی جدیدی که توسط دانشمندانی در آمریکا کشف شده است و تا به حال بر روی حیوانات آزمایش شده است که می تواند چراغ راهی برای بسیاری از نیازهایمان باشد.

نام این دارو AT-121 است، که در کاهش درد بسیار قوی تر از مورفین است و عوارض جانبی خطناک ندارد و ازهمه مهمتر اعتیاد آور نیست.

فارماکولوژیست Mei-Chuan Ko  از مرکز پزشکی  Wake Forest Baptist  می گوید :” ما در مطالعه مان به این نتیجه رسیدیم که AT-121بی خطر و غیر اعتیاد آور است و به خوبی درد را تسکین می دهد.”

علاوه بر این این ترکیب در درمان سوء مصرف مواد مخدر (opioid) مانند اثر بوپرنورفین بر هروئین استفاده می شود. بنابراین ما امیدواریم این دارو برای درمان درد و سوئ استفاده ار مواد مخدر بکار برده شود. Ko و سایر پژوهشگران، AT-121را به عنوان مولکولی که بر ۲ گیرنده در مغز اثر می گذارد، ساختند،گیرنده mu opioid که هدف مواد مخدر و مسکن های تجویزی است و گیرنده nociception که فعالیت های مختلف مغزی از جمله احساسات اعتیادی و وابسته به مواد شیمیایی را تنظیم می کند.درتئوری،آگونیستی که به طور موفقیت امیزی بر این دو گیرنده اثر کند، می تواند احساس درد را بدون ایجاد اعتیاد های شدیدی که مواد مخدر اغلب ایجاد می کنند، از بین ببرد.

Ko می افزاید:” ما AT-121 را به گونه ای طراحی مردیم که فقط با یک مولکول هر دو عمل را با تعادل مناسبی تر کیب می کند که فکر می کنیم استراتژی دارویی بهتری  نسبت به ترکیب دو دارو است.”

نتایج اولیه مثبت هستند. در آزمایشاتی که بر روی میمون های رزوس انجام شد، AT-121 معادل با مورفین درد را تسکین داد اما با دوزی ۱۰۰ برار کمتر.

دارو علاوه بر اینکه اعتیاد آور نبود، بلکه در حیواناتی که وابستگی زیادی داشتند، اعتیاد را کاهش داد. تجویز AT-121 شاید بتواند همزمان با تسکین درد، در ترک اعتیاد به بیماران کمک کند.

فرض بر این است که دارو در انسان ها هم مانند میمون ها عمل کند ولی هیچ تضمینی وجود ندارد. اما محققان معتقدند پژوهش های آتی می تواند این را به اثبات رساند.

اطلاعات بدست آمده در مورد پیرامیت ها (گونه هایی شبیه انسان ها) قابل توجه است زیرا نشاهن می دهد که ترکیب هایی مثل AT-121 می تواند به عنوان جایگزین  opioid های تجویزی استفاده شود.

AT-121فواید دیگری نیز دارد و آن این است که در دوز های بالا هم مشکلات تنفسی و قلبی عروقی ایجاد نمی کند، پس ما به دنبال مسکنی هستیم که موثر و بدون اثر اعتیاد آور بوده و حالت اُوردوز نداشته باشد. خواهیم دید مطالعات تکمیلی چه نتایجی خواهند داشت.

اما با فاجعه پیشرفت کننده همه گیر مصرف مواد مخدر، به عنوان پشت صحنه مرگ، هیجان زده نشدن در باره قول ها و قابلیت های دارو سخت است.

فارماکولوژیست Bryan Roth از دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill که در مطالعات شرکت نداشت؛ به Live Science گفت: به نظر میاد جالب باشد. این یکی از مطالعات متعددی است که انجام شده است و بیان می کند امیدی برای یافتن دارو های بی خطر برای تسکین درد وجود دارد.

این یافته ها در  Science Transnational Medicine  گزارش شده است.

هیلا نواده شهلا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید