انتشار این مقاله


خون در مدفوع ؛ علل و درمان

یافتن خون در مدفوع پس از انجام عمل دفع یا با آزمایش ممکن است نگران کننده باشد.

یافتن خون در مدفوع پس از انجام عمل دفع یا با آزمایش ممکن است نگران کننده باشد. خون در مدفوع همیشه نشانه‌ای برای مشکلات جدی نیست. در اینجا به مسائلی که شما باید درباره‌ی عوامل احتمالی ایجاد کننده مدفوع خونی بدانید و کاری که شما یا پزشک شما باید انجام دهد اشاره خواهیم کرد.

عوامل ایجاد کننده خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع نشان می‌دهد که قسمتی از مسیر گوارشی شما در حال خونریزی است. گاهی میزان خون آن‌قدر کم می‌باشد که فقط به کمک تست خون مخفی در مدفوع می‌توان شناسایی کرد (تستی که وجود خون در مدفوع را تشخیص می‌دهد). در مواقع دیگر می‌توان در توالت، هنگام دفع یا در دستمال توالت خون قرمز روشنی را مشاهده کرد. خونریزی در نواحی بالاتر مسیر گوارشی، باعث تیره رنگ و سیاه شدن مدفوع می‌شود.loans-cash.net

دلایل احتمالی وجود خون در مدفوع

بیماری دیورتیکولار

دیورتیکول‌ها برجستگی‌های کوچک کیسه مانندی هستند که از دیواره‌ی روده کوچک خارج می‌شوند؛ معمولا دیورتیکول‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما گاهی می‌توانند باعث عفونت و خون ریزی شوند.

شکاف مقعدی

بریدگی یا پارگی کوچکی که در بافت متصل به مقعد، ایجاد می‌شود. این شکاف مشابه ترک روی لب یا بریدگی کاغذ می‌باشد. این شکاف ها معمولا بر اثر عبور مدفوع بزرگ و دردناک ایجاد می‌شوند.

تورم مخاط روده بزرگ

التهاب روده بزرگ. در بین دلایل مرسوم می‌توان به عفونت‌ها و اختلال التهابی روده اشاره کرد.

اختلال در عروق

شرایطی که در آن عروق خونی غیر نرمال و شکننده شده و دچار خونریزی می‌شوند‌.

زخم‌های گوارشی

یک زخم باز در آستر معده یا دئودنوم (قسمت ابتدایی روده کوچک) می‌باشد. بیشتر زخم‌های گوارشی به دلیل وجود باکتری با نام هلیکوباکترپیلور ایجاد می‌شوند. مصرف طولانی مدت یا دوز بالای دارویی ضد التهابی، مانند آسپرین یا ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند عاملی برای ایجاد زخم باشند.


مقاله‌ی مرتبط:


پولیپ یا سرطان

پولیپ همان تومور خوش‌خیمی است که رشد می‌کند و با خون‌گیری می‌تواند سرطان را ایجاد کند. سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده می‌باشد. این سرطان معمولا باعث ایجاد خونریزی می‌شود که با چشم عادی قابل تشخیص نیست.

مشکلات مروی

اتساع سیاهرگ‌ها در مری و ایجاد شکاف در آن، می‌تواند باعث خونریزی های‌ متعدد شود.

نحوه تشخیص خون در مدفوع

مهم است که پزشک هر گونه وجود خون در مدفوع را تشخیص دهد. هرگونه اطلاعاتی که شما به پزشک خود می‌دهید به او در تشخیص محل خونریزی کمک خواهد کرد. برای مثال، مدفوع بسیار تیره نشان از وجود مشکل یا زخم در قسمت‌های فوقانی مسیر گوارشی می‌باشد. مدفوع به رنگ خرمایی یا قرمز روشن، نشان از وجود زخم در قسمت‌های تحتانی مسیر گوارشی مانند همورئید یا التهاب دیورتیکول می‌باشد. بعد از بررسی پزشکی و انجام آزمایشات فیزیکی، چندین تست برای تشخیص دلایل خونریزی پیشنهاد می‌دهند.

این تست ها شامل موارد زیر هستند:

شستشوی معده

این تست می‌تواند به پزشک شما نشان دهد که مشکل خونریزی در نواحی فوقانی یا تحتانی مسیر گوارشی است. نحوه انجام این آزمایش با خالی کردن محتوای معده از طریق لوله‌ای که از بینی وارد معده شده، انجام می‌گیرد. اگر در معده اثری از خونریزی مشاهده نشود، این نشان می‌دهد که یا خونریزی متوقف شده و یا در نواحی پایین‌تر خونریزی اتفاق می‌افتد.

بررسی مسیر معده‌ای-روده‌ای

این روش شامل وارد کردن اندوسکوپ، لوله منعطف حاوی دوربین کوچکی در انتهای خود به معده یا دئودنوم از طریق دهان و مری می‌باشد. پزشک از این طریق می‌تواند محل خونریزی را بیابد؛ از طریق اندوسکوپی می‌توان به بررسی بافت‌های نمونه زیر میکروسکوپ پرداخت (بیوپسی).

کولونسکوپی

این روش مشابه همان روش بررسی مسیر معده‌ای-روده‌ای می‌باشد. با این تفاوت که در این روش لوله از قسمت رکتوم وارد کولون می‌شود؛ هم‌چنین از این روش هم می‌توان برای بررسی بافت‌ها استفاده کرد (بیوپسی).

انتروسکوپی‌‎

این روش مشابه بررسی مسیر روده‌ای-معده‌‌ای و کلونوسکوپی می‌باشد و برای آزمایش روده کوچک از آن استفاده می‌شود؛ در بعضی مواقع این روش شامل بلعیدن یک کپسول حاوی دوربین می‌باشد که با عبور از مسیر گوارشی قابلیت عکس برداری و نشان دادن آن در مانیتور را دارد.

اشعه x باریمی

در این روش از طریق وضوح اشعهx در زمینه باریمی می‌توان مسیر گوارشی را بررسی کرد. باریم را می‌توان از طریق رکتوم یا بلعیدن وارد بدن کرد.

بررسی تشعشعات هسته‌ای

در این روش برای بررسی خونریزی در سیستم گوارشی، مقدار کمی مواد رادیواکتیو یه سیاهرگ تزریق می‌کنند و سپس توسط دوربین کوچکی از مسیر جریان خون عکس‌برداری می‌کنند.

آنژیوگرافی

در این روش با تزریق رنگ به سیاهرگ می‌توانند از طریق پرتو اشعه x یا عکس‌برداری کامپیوتری داخل رگ را ببینند. در این روش با خارج شدن قطره‌های رنگ از محل خونریزی، می‌توان محل زخم را یافت.

 

 

لاپارتومی

یک روش جراحی می‌باشد که در آن پزشک شکم را باز کرده و بررسی می‌کند. این تست زمانی مفید است که روش‌های دیگر محل خونریزی را تشخیص ندهند.
ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی،در صورت وجود خون در مدفوع، آزمایش را تجویز خواهند کرد. این تست‌ها برای بررسی آنمی، لخته‌های خونی و تشخیص وجود هلیکوباکترپیلوری استفاده می‌شوند.
فردی که از خون در مدفوع خود خبر ندارد، احتمالا علائمی را هم گزارش نمی‌کند؛ از سوی دیگر می‌تواند علائمی مانند درد شکم، استفراغ، ضعف، تنگی نفس، اسهال، تپش، غش و کاهش وزن را بنابر محل و میزان خونریزی، از خود نشان دهد.

درمان خون در مدفوع

پزشک از راه‌های مختلفی برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کند. معمولا با اندوسکوپی، مواد شیمیایی را به محل خونریزی تزریق می‌کند و با لیزر یا حریان الکتریسیته یا به کمک گیره، محل خونریزی را درمان می‌کند؛ اگر اندوسکوپی نتواند خونریزی را کنترل کند، از آنژیوگرافی استفاده می‌کند. در این روش با تزریق دارو در داخل رگ آن را کنترل می‌کنند.
درکنار جلوگیری از خونریزی، در صورت نیاز محل و دلیل آن را نیز گزارش می‌کنند تا در موارد ضروری، دوباره با خونریزی مقابله کنند. تنوع درمانی به دلیل خونریزی بستگی دارد؛ برای سرکوب خونریزی معده و رفع هلیکوباکتر، از داروهایی مثل آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند و از داروهای ضد التهابی برای درمان التهاب کولون استفاده می‌شود.
جراحی برای از بین بردن پولیپ‌ها و بخش‌های آسیب دیده روده، به دلیل سرطان، التهاب دیورتیکول‌ها و التهاب شکم مورد استفاده قرار میگیرد.
براساس دلیل خونریزی گاهی خود فرد می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند.خوردن غذاهایی با فیبر غذایی بالا می‌تواند باعث درمان یبوست شود و یبوست، خود عاملی برای تشدید همورویید و شکاف مقعدی می‌باشد. نشستن در وان حمام حاوی آب گرم، می‌تواند عاملی برای تسکین شکاف مقعدی باشد. پزشک شما بر اساس نوع تشخیص خود، درمان مورد نظر را به شما توصیه خواهد کرد.

شیما امامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید