انتشار این مقاله


لیفت باسن برزیلی کشنده‌ترین عمل جراحی زیبایی است! چرا؟

میل به داشتن باسن بزرگ‌تر بیشتر شده است، لیفت باسن برزیلی در ۵ سال گذشته بیش‌تر از دوبرابر افزایش یافته است. با این وجود، با توجه به پرونده مهم یک پزشک در میامی که به علت مرگ یک بیمار در حین عمل از طبابت منع شده خطرات این عمل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. […]

میل به داشتن باسن بزرگ‌تر بیشتر شده است، لیفت باسن برزیلی در ۵ سال گذشته بیش‌تر از دوبرابر افزایش یافته است. با این وجود، با توجه به پرونده مهم یک پزشک در میامی که به علت مرگ یک بیمار در حین عمل از طبابت منع شده خطرات این عمل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

طبق گفته جامعه پزشکان جراحی پلاستیک امریکا لیفت باسن برزیلی بیشترین نرخ مرگ را دربین جراحی‌های پلاستیک دارد.

لیفت باسن برزیلی چیست؟

بسیاری از افراد این عمل را برای زیبایی انجام می‌دهند،ولی بسیاری بعد از کاهش وزن،بد شکلی به دلیل زخم یا تروما اقدام به  این عمل می‌نمایند. عمل شامل برداشتن چربی از قسمتی از بدن و گذاشتن ان در باسن برای بزرگ‌تر شدن ان‌ها است.

برای موفقیت‌امیز بودن عمل، چربی پیوندی باید تغذیه شود بنابراین به بافتی باید تزریق شود که رگ خونی دارد،چربی اگر به چربی دیگر تزریق شود به احتمال ۹۰ درصد جذب خواهد شد.

چربی اگر به ماهیچه تزریق شود احتمال بیشتری دارد تا در محل خود باقی بماند ولی این عمل خطراتی به همراه دارد. تزریق چربی به ناحیه کفل اگر به درستی انجام نشود خطراتی به همراه دارد.شامل امبولی چربی، وقتی که چربی وارد خون می‌شود و رگ خونی را مسدود می‌کند.

در ریه به طور مثال،از ورود اکسیژن به رگ جلوگیری کرده و باعث مرگ مغزی شده که بسیار کشنده است. حجم چربی تزریق شده نیز مهم است بیشتر جراحان از ۳۰۰ میلی استفاده میکنند که کمی کمتر از یک بطری نوشابه است. با این حال، بسیاری از جراحان باتجربه‌تر از مقدار بیشتری استفاده می‌کنند که با واحد لیتر اندازه‌گیری می‌شود.

چرا امار مرگ‌ و میر بالا است؟

در سال ۲۰۱۷ از ۶۹۲ جراح در مورد میزان مرگ و میر جراحی لیفت باسن برزیلی سوال شد. جراحان ۳۲ مورد مرگ به دلیل امبولی چربی و ۱۰۳ مورد امبولی غیرکشنده گزارش کردند،اما به احتمال زیاد موارد گزارش نشده زیادی وجود دارد.

امبولی چربی به تازگی به عنوان اصلی ترین دلیل مرگ در جراحی‌های زیبایی شناخته شده.تعداد مرگ به علت امبولی ۱ نفر به ازای هر ۳۰۰۰ جراحی لیفت باسن برزیلی است.

در سال ۲۰۱۵ یک تحقیق به این نتیجه رسید مرگ دراثر این جراحی احتملا به خاطر اسیب به رگ‌های ناحیه سرینی است که باعث می‌شود چربی وارد خون شود. محققان توصیه کردند که تزریق چربی به کفل باید با دقت بسیاری انجام شود و از تزریق چربی به ماهیچه‌های عمیق خودداری شود.

با این حال باید خاطر نشان کرد که تزریق چربی در عمل بالا بردن سینه هم استفاده می‌شود ولی مرگی در اثر این عمل گزارش نشده پس احتمالا عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند.

بیشتر مرگ‌ها به علت انجام عمل توسط افراد غیرمتخصص و در مکان‌های نامناسب است.مشکلات بعد از عمل مانند قانقاریا یا مرگ بافت(sepsis)ممکن است کشنده باشند.

ایا ارزش ریسک کرد دارد؟

خطر بالقوه این عمل مرگ در اثر امبولی چربی در برابر مزایای این عمل سنجیده می‌شود.در عمل لیفت باسن برزیلی به احتمال زیاد خطرات بیشتر از فواید ان است.

با این حال در جامعه افراد معروف و وسواسان به زیبایی با وجود خطرات، طرفداران زیادی دارد.به این علت بسیار مهم است که جراح به طور کامل بیمار را از خطرات این عمل اگاه کند.

سلامت بیمار باید در اولویت قرار بگیرد،و جراحان باید تلاش بیشتری برای بالا بردن امنیت بیمار و کاهش نرخ مرگ و میر انجام دهند.

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید